Abstract
Praise be to Allah, and peace and blessings be upon the Prophet Muhammad ﷺ
Islamic scholarship has long relied on the principle of isnād (chain of transmission) as a core mechanism in preserving and transmitting religious texts. As the Islamic world expanded, the isnād system became integral to the structure of narrating reports, prompting scholars to develop ‘Ilm al-Jarḥ and al-Taʿdīl—the science of narrator evaluation—to ensure the authenticity of transmissions. This field centers on assessing narrators’ integrity and precision as a means of safeguarding the reliability of reports.
This study investigates the impact of selectivity in the methodology of Ibn Abī Ḥātim in al-Jarḥ and al-Taʿdīl, analyzing how personal judgment and methodological filters influenced narrator assessments. The research holds importance in clarifying the accuracy of narrator evaluation, revealing the role of individual discretion, and highlighting methodological differences among hadith critics.
The study is structured as follows:
Introduction: Significance, objectives, methodology, and structure of the study.
Preliminary section: Definitions and an overview of Jarḥ wa Taʿdīl and its classifications.
Chapter One: The life of Ibn Abī Ḥātim, including his teachers, students, and works.
Chapter Two: Analytical study of his methodology with applied examples.
Chapter Three: The evaluative criteria used by Ibn Abī Ḥātim.
Chapter Four: The role and impact of selectivity in his evaluations.
Chapter Five: A comparative study between his approach and that of Imām al-Nasāʾī.
The research adopts a critical-analytical approach, referencing classical sources and maintaining scholarly impartiality. Despite the extensive contributions of hadith scholars, their judgments remain human efforts, open to critique and refinement
Islamic scholarship has long relied on the principle of isnād (chain of transmission) as a core mechanism in preserving and transmitting religious texts. As the Islamic world expanded, the isnād system became integral to the structure of narrating reports, prompting scholars to develop ‘Ilm al-Jarḥ and al-Taʿdīl—the science of narrator evaluation—to ensure the authenticity of transmissions. This field centers on assessing narrators’ integrity and precision as a means of safeguarding the reliability of reports.
This study investigates the impact of selectivity in the methodology of Ibn Abī Ḥātim in al-Jarḥ and al-Taʿdīl, analyzing how personal judgment and methodological filters influenced narrator assessments. The research holds importance in clarifying the accuracy of narrator evaluation, revealing the role of individual discretion, and highlighting methodological differences among hadith critics.
The study is structured as follows:
Introduction: Significance, objectives, methodology, and structure of the study.
Preliminary section: Definitions and an overview of Jarḥ wa Taʿdīl and its classifications.
Chapter One: The life of Ibn Abī Ḥātim, including his teachers, students, and works.
Chapter Two: Analytical study of his methodology with applied examples.
Chapter Three: The evaluative criteria used by Ibn Abī Ḥātim.
Chapter Four: The role and impact of selectivity in his evaluations.
Chapter Five: A comparative study between his approach and that of Imām al-Nasāʾī.
The research adopts a critical-analytical approach, referencing classical sources and maintaining scholarly impartiality. Despite the extensive contributions of hadith scholars, their judgments remain human efforts, open to critique and refinement
Abstract
الحمد لله، والصلاة والسلام على النبي محمد ﷺ. لطالما اعتمد علماء الإسلام على مبدأ الإسناد كآلية أساسية في حفظ ونقل النصوص الدينية. ومع اتساع العالم الإسلامي، أصبح نظام الإسناد جزءًا لا يتجزأ من بنية سرد الروايات، مما دفع العلماء إلى تطوير علم الجرح والتعديل - علم تقييم الرواة - لضمان صحة الروايات. يركز هذا المجال على تقييم سلامة الرواة ودقتهم كوسيلة لضمان موثوقية الروايات.
تبحث هذه الدراسة في أثر الانتقائية في منهج ابن أبي حاتم في كتابه "الجرح والتعديل"، مُحللةً كيف أثّرت الحُكم الشخصي والمُرشّحات المنهجية على تقييمات الرواة. تكمن أهمية البحث في توضيح دقة تقييم الرواة، وكشف دور التقدير الفردي، وتسليط الضوء على الاختلافات المنهجية بين نُقّاد الحديث. تم تصميم الدراسة على النحو التالي:
مقدمة: أهمية الدراسة، أهدافها، منهجها، وهيكلها.
القسم التمهيدي: تعريفات ونظرة عامة على الجرح والتعديل وتصنيفاته.
الفصل الأول: حياة ابن أبي حاتم، مشايخه وطلابه ومؤلفاته.
الفصل الثاني: دراسة تحليلية لمنهجه مع أمثلة تطبيقية.
الفصل الثالث: معايير التقييم التي استخدمها ابن أبي حاتم.
الفصل الرابع: دور الانتقائية وأثرها في تقييمه.
الفصل الخامس: دراسة مقارنة بين منهجه ومنهج الإمام النسائي.
يعتمد البحث منهجًا نقديًا تحليليًا، مع الرجوع إلى المصادر القديمة، والحياد العلمي. ورغم إسهامات علماء الحديث الواسعة، إلا أن أحكامهم تبقى جهودًا بشرية، قابلة للنقد والتنقيح.
تبحث هذه الدراسة في أثر الانتقائية في منهج ابن أبي حاتم في كتابه "الجرح والتعديل"، مُحللةً كيف أثّرت الحُكم الشخصي والمُرشّحات المنهجية على تقييمات الرواة. تكمن أهمية البحث في توضيح دقة تقييم الرواة، وكشف دور التقدير الفردي، وتسليط الضوء على الاختلافات المنهجية بين نُقّاد الحديث. تم تصميم الدراسة على النحو التالي:
مقدمة: أهمية الدراسة، أهدافها، منهجها، وهيكلها.
القسم التمهيدي: تعريفات ونظرة عامة على الجرح والتعديل وتصنيفاته.
الفصل الأول: حياة ابن أبي حاتم، مشايخه وطلابه ومؤلفاته.
الفصل الثاني: دراسة تحليلية لمنهجه مع أمثلة تطبيقية.
الفصل الثالث: معايير التقييم التي استخدمها ابن أبي حاتم.
الفصل الرابع: دور الانتقائية وأثرها في تقييمه.
الفصل الخامس: دراسة مقارنة بين منهجه ومنهج الإمام النسائي.
يعتمد البحث منهجًا نقديًا تحليليًا، مع الرجوع إلى المصادر القديمة، والحياد العلمي. ورغم إسهامات علماء الحديث الواسعة، إلا أن أحكامهم تبقى جهودًا بشرية، قابلة للنقد والتنقيح.