Abstract
Conflict resolution in post-conflict societies constitutes one of our world\\'s most pressing issues. Too frequently, peacebuilding gets imposed from the outside, disregarding the profound heterogeneity of local populations and their extensive expertise. This means that sometimes social cohesion does not develop; instead, it creates wounds and undermines morale. This underlines the importance of proper valuation of peacebuilding efforts. As a microcosm of society, the university context provides the opportunity to enable peacebuilding skills based on local knowledge. Thus, through a case study in the University of Duhok, this paper sheds light on two significant issues: first, the potential of university campuses to provide space and resources for development of conflict resolution strategies and, second, how innovative methods can improve students\\' peacebuilding capacities.
This paper focuses on the short- and long-term effects of a university-led peacebuilding initiative to enhance students\\' capabilities in implementing projects related to social cohesion. The research utilised a mixed-methods approach, including pre- and post-assessments, focus groups, interviews, and observations, to evaluate knowledge, attitudes, behaviours, skills, and relationship changes.
The findings show significant positive outcomes in all these areas, with participants reporting improved conflict resolution abilities, empathy, and interpersonal skills. While the project cultivated a strong sense of community, some challenges in maintaining long-term collaboration arose. Thus, the study highlights the need for continuous support to maximize project impact and to guide future peacebuilding efforts.
The initial peacebuilding project was funded by the Mennonite Central Committee (MCC) and took place in the Centre for Peace and Conflict Resolution Studies (CPCRS) of Duhok University. The opinions expressed in this article are those of the author and do not necessarily reflect the views of MCC and CPCRS.
This paper focuses on the short- and long-term effects of a university-led peacebuilding initiative to enhance students\\' capabilities in implementing projects related to social cohesion. The research utilised a mixed-methods approach, including pre- and post-assessments, focus groups, interviews, and observations, to evaluate knowledge, attitudes, behaviours, skills, and relationship changes.
The findings show significant positive outcomes in all these areas, with participants reporting improved conflict resolution abilities, empathy, and interpersonal skills. While the project cultivated a strong sense of community, some challenges in maintaining long-term collaboration arose. Thus, the study highlights the need for continuous support to maximize project impact and to guide future peacebuilding efforts.
The initial peacebuilding project was funded by the Mennonite Central Committee (MCC) and took place in the Centre for Peace and Conflict Resolution Studies (CPCRS) of Duhok University. The opinions expressed in this article are those of the author and do not necessarily reflect the views of MCC and CPCRS.
Keywords
Community engagement.
conflict resolution
Higher education
peacebuilding
skills development
Abstract
يشكل حل النزاعات في المجتمعات التي تمر بمرحلة ما بعد النزاع إحدى القضايا الأكثر إلحاحًا في عالمنا. وفي كثير من الأحيان، يتم فرض بناء السلام من الخارج، متجاهلين التباين العميق بين السكان المحليين وخبرتهم الواسعة. وهذا يعني أن التماسك الاجتماعي لا يتطور أحيانًا؛ بل إنه بدلاً من ذلك يتسبب في حدوث جروح وانهيار الروح المعنوية. وهذا يؤكد على أهمية التقييم السليم لجهود بناء السلام. وباعتبارها نموذجًا مصغرًا للمجتمع، فإن سياق الجامعة لديه الفرصة لتمكين مهارات بناء السلام القائمة على المعرفة المحلية. تسلط هذه الورقة، من خلال دراسة حالة عن جامعة دهوك، الضوء على قضيتين مهمتين: أولاً، الحاجة إلى مساحة في الحرم الجامعي لاستيعاب فرص تطوير استراتيجيات حل النزاعات، وثانيًا، الأساليب التجريبية التي يمكن أن تعمل على تحسين قدرات بناء السلام لدى الطلاب.
يركز هذا البحث على التأثيرات القصيرة والطويلة الأجل مبادرة بناء السلام التي تقودها الجامعة لتعزيز قدرات الطلاب في تنفيذ المبادرات المتعلقة بالتماسك الاجتماعي. استخدم البحث نهجًا مختلطًا لجمع وتحليل البيانات، بما في ذلك التقييمات القبلية والبعدية، ومجموعات التركيز، والمقابلات، والملاحظات، لتقييم المعرفة والمواقف والسلوكيات والمهارات والتغيرات في العلاقات.
نتائج هذا البحث إيجابية بنسبة كبيرة في جميع هذه المجالات، حيث أفاد المشاركون بتحسن قدرات حل النزاعات والتعاطف والمهارات الشخصية. وفي حين عمل المشروع على تنمية شعور قوي بالمجتمع، فقد وجدت بعض التحديات في الحفاظ على التعاون طويل الأمد. وبالتالي، تسلط الدراسة الضوء على الحاجة إلى الدعم المستمر لتعظيم تأثير المشروع وتوجيه جهود بناء السلام في المستقبل.
تم تمويل مشروع بناء السلام من قبل اللجنة المركزية المينونايتية (MCC) وتم تنفيذه في مركز دراسات السلام وحل النزاعات (CPCRS) بجامعة دهوك. الآراء الواردة في هذه المقالة هي آراء المؤلف ولا تعكس بالضرورة آراء MCC و CPCRS.
يركز هذا البحث على التأثيرات القصيرة والطويلة الأجل مبادرة بناء السلام التي تقودها الجامعة لتعزيز قدرات الطلاب في تنفيذ المبادرات المتعلقة بالتماسك الاجتماعي. استخدم البحث نهجًا مختلطًا لجمع وتحليل البيانات، بما في ذلك التقييمات القبلية والبعدية، ومجموعات التركيز، والمقابلات، والملاحظات، لتقييم المعرفة والمواقف والسلوكيات والمهارات والتغيرات في العلاقات.
نتائج هذا البحث إيجابية بنسبة كبيرة في جميع هذه المجالات، حيث أفاد المشاركون بتحسن قدرات حل النزاعات والتعاطف والمهارات الشخصية. وفي حين عمل المشروع على تنمية شعور قوي بالمجتمع، فقد وجدت بعض التحديات في الحفاظ على التعاون طويل الأمد. وبالتالي، تسلط الدراسة الضوء على الحاجة إلى الدعم المستمر لتعظيم تأثير المشروع وتوجيه جهود بناء السلام في المستقبل.
تم تمويل مشروع بناء السلام من قبل اللجنة المركزية المينونايتية (MCC) وتم تنفيذه في مركز دراسات السلام وحل النزاعات (CPCRS) بجامعة دهوك. الآراء الواردة في هذه المقالة هي آراء المؤلف ولا تعكس بالضرورة آراء MCC و CPCRS.
Keywords
بناء السلام، التعليم العالي، حل النزاعات، تنمية المهارات، المشاركة المجتمعية.