Abstract
Abstract:
The precise and the similar، the general and the specific، the absolute and the restricted، the general and the clear، the abrogated and abrogated، and examples thereof... It clarifies the opinions of scholars on all established issues، their inferences and preferences، and their approaches to research. The definition of “muhkam” and “similar” in the linguistic and terminological meaning of these two words: “mukam” and “similar” has been spoken about by linguists، as well as scholars of the principles of interpretation، or the sciences of the Qur’an، that “similar” is from the word “similarity” and “similarity،” and the plural is: “similarities.” They resembled each other and were suspicious: they resembled each other until they were confused. And the doubtful matters are: the problematic ones: and the similar matters: the similar things، the decisive one in which there is no difference or confusion، the most correct، for it is decisive، and the similar ones are among the verses in the Qur’an. They do not have conjugation، distortion، or interpretation، or they are what can be interpreted in different ways، or they are what no one has a way to know، or what God Almighty has exclusive knowledge of without His creation، or what does not exist in itself and needs to be referred to someone else.
Among the similarities are the openings of some surahs، such as (Al-Milm، Hamm، Hamm Asaq، Al-Murr) and others، and the scholars have differed greatly regarding them.
The precise and the similar، the general and the specific، the absolute and the restricted، the general and the clear، the abrogated and abrogated، and examples thereof... It clarifies the opinions of scholars on all established issues، their inferences and preferences، and their approaches to research. The definition of “muhkam” and “similar” in the linguistic and terminological meaning of these two words: “mukam” and “similar” has been spoken about by linguists، as well as scholars of the principles of interpretation، or the sciences of the Qur’an، that “similar” is from the word “similarity” and “similarity،” and the plural is: “similarities.” They resembled each other and were suspicious: they resembled each other until they were confused. And the doubtful matters are: the problematic ones: and the similar matters: the similar things، the decisive one in which there is no difference or confusion، the most correct، for it is decisive، and the similar ones are among the verses in the Qur’an. They do not have conjugation، distortion، or interpretation، or they are what can be interpreted in different ways، or they are what no one has a way to know، or what God Almighty has exclusive knowledge of without His creation، or what does not exist in itself and needs to be referred to someone else.
Among the similarities are the openings of some surahs، such as (Al-Milm، Hamm، Hamm Asaq، Al-Murr) and others، and the scholars have differed greatly regarding them.
Keywords
abrogated
disjointed lette
Keywords: abrogated
scholars of interpretation
similar
Abstract
المستخلص :
المحكم والمتشابه، العام والخاص، المطلق والمقيد، المجمل والمبين، الناسخ والمنسوخ، والأمثلة عليها... وتوضح آراء العلماء في كل المسائل المقررة، واستدلالاتهم وترجيحاتهم، ومناهجهم في البحث. ان تعريف المحكم والمتشابه في المعنى اللغوي والاصطلاحي لهاتين الكلمتين المحكم والمتشابه تكلم عنها علماء اللغة، وكذلك علماء أصول التفسير، أو علوم القرآن، ان المتشابه فهو من الشِّبْهُ والشَّبَهُ ، والجمع : أشْباهُ. وتَشَابَهَا واشْتَبَها: أَشْبَهَ كُلٌّ منهما الآخَرَ حتى الْتَبَس . و الـمُشْتَبِهَات من الأُمور: الـمُشْكِلاتُ: و الـمُتشابِهَاتُ: الـمُتَماثِلات الـمُـحْكَمُ الذي لا اختلاف فـيه ولا اضطراب ، أُحْكِمَ فهو مُـحْكَمٌ ، والمتشابهات من الآيات في القرآن . ما لهنّ تصريف وتـحريف وتأويـل، أو هن ما احتـمل من التأويـل أوجها ، أو هي ما لم يكن لأحد إلى علمه سبيل ، مما استأثر الله تعالى بعلمه دون خلقه ،أو ما لم يكن قائماً بنفسه ويحتاج أن يرجع فيه إلى غيره.
ومن المتشابه فواتح بعض السور مثل(الم.حم.حم عسق.المر)،وغيرها وقد اختلف فيها أهل العلم اختلافا ًكبيراً .
المحكم والمتشابه، العام والخاص، المطلق والمقيد، المجمل والمبين، الناسخ والمنسوخ، والأمثلة عليها... وتوضح آراء العلماء في كل المسائل المقررة، واستدلالاتهم وترجيحاتهم، ومناهجهم في البحث. ان تعريف المحكم والمتشابه في المعنى اللغوي والاصطلاحي لهاتين الكلمتين المحكم والمتشابه تكلم عنها علماء اللغة، وكذلك علماء أصول التفسير، أو علوم القرآن، ان المتشابه فهو من الشِّبْهُ والشَّبَهُ ، والجمع : أشْباهُ. وتَشَابَهَا واشْتَبَها: أَشْبَهَ كُلٌّ منهما الآخَرَ حتى الْتَبَس . و الـمُشْتَبِهَات من الأُمور: الـمُشْكِلاتُ: و الـمُتشابِهَاتُ: الـمُتَماثِلات الـمُـحْكَمُ الذي لا اختلاف فـيه ولا اضطراب ، أُحْكِمَ فهو مُـحْكَمٌ ، والمتشابهات من الآيات في القرآن . ما لهنّ تصريف وتـحريف وتأويـل، أو هن ما احتـمل من التأويـل أوجها ، أو هي ما لم يكن لأحد إلى علمه سبيل ، مما استأثر الله تعالى بعلمه دون خلقه ،أو ما لم يكن قائماً بنفسه ويحتاج أن يرجع فيه إلى غيره.
ومن المتشابه فواتح بعض السور مثل(الم.حم.حم عسق.المر)،وغيرها وقد اختلف فيها أهل العلم اختلافا ًكبيراً .
Keywords
الكلمات المفتاحية:الناسخ ، المتشابه، المنسوخ ، علماء التفسير ، الاحرف المقطعة