Abstract
Seeking knowledge holds a high status in Islam and is one of the blessings God bestowed upon Adam (peace be upon him), teaching him all the names and then testing him before the angels. The texts indicating this meaning are numerous, and God Almighty has given us one of the best examples in seeking knowledge from scholars. Our topic on the etiquettes of seeking knowledge in the story of Moses (peace be upon him) is the best evidence for seeking knowledge, as seen in part of the verses of Surah Al-Kahf. Through this, we first understand the importance of knowledge and the etiquette in seeking it, listening to advice from those with more experience in life, and enduring hardship in the pursuit of knowledge and understanding. Secondly, we explore the journey of Moses (peace be upon him) with the righteous man, Al-Khidr, to seek knowledge and certainty in God's decree and patience with it. Moses is God's prophet and messenger, who spoke directly to God from behind a veil and was the most knowledgeable of the Israelites with the Torah revealed to him.This research includes four sections. The first section covers etiquette, knowledge, Moses, and Al-Khidr (peace be upon them). The second section discusses the virtue of knowledge and learning in the Quran and the virtue of knowledge and learning in the Sunnah and the sayings of the Companions. The third section addresses the etiquettes of the scholar through the story of Moses and Al-Khidr (peace be upon them). The fourth section includes the etiquettes of the learner through the story of Moses and Al-Khidr (peace be upon them), and the characteristics of the successful teacher (Al-Khidr, peace be upon him), and the etiquettes of the learner (Prophet Moses, peace be upon him). The conclusion summarizes the main findings of the research, followed by sources and references.KEY WORDS:
Etiquettes of the Scholar and the Learner, Story of Moses and Al-Khidr.
Etiquettes of the Scholar and the Learner, Story of Moses and Al-Khidr.
Abstract
الخلاصة:
إن طلب العلم مكانة عالية في الإسلام ومن النعم التي أنعم الله بها على آدم –عليه السلام- إن علمه الله سبحانه وتعالى الأسماء كلها ثم ابتلاه واختبره فيها أمام الملائكة، والنصوص الدالة على ذلك المعنى لا حصر لها والمولى تبارك وتعالى ضرب لنا مثلاً من أروع الأمثلة في طلب العلم من العلماء, وموضوعنا عن آداب طلب العلم في قصة سيدنا موسى – عليه السلام – خير دليل لطلب العلم ومنه ما جاء في جزء من آيات سورة الكهف فمن خلالها, أولاً: نتعرف على مكانة العلم والتأدب في طلبه وسماع النصيحة ممن هم أكثر خبرة في الحياة, وتحمل المشقة في العناء لطلب العلم والمعرفة, ثانياً: وهي رحلة سيدنا موسى – عليه السلام – مع الرجل الصالح وهو (الخضر) لطلب العلم واليقين بقضاء الله وقدره والصبر عليه، فهو نبي الله ورسوله وكليمه مباشرة من وراء حجاب، وهو أعلم بني إسرائيل بكتاب التوراة الذي أنزله الله عليه. يتناول هذا البحث أربعة مباحث تضمن المبحث الأول الأدب، العلم، موسى عليه السلام، الخضر عليه السلام. أما المبحث الثاني فقد تناول فضيلة العلم والتعلم في القرآن وفضيلة العلم والتعلم في السنة وأقوال الصحابة. أما المبحث الثالث فتطرقنا به إلى آداب العالم من خلال قصة موسى والخضر عليهم السلام وختاما المبحث الرابع تضمن آداب المتعلم من خلال قصة موسى والخضر عليهم السلام وصفات المعلم الناجح (الخضر عليه السلام) آداب المتعلم (نبي الله موسى عليه السلام ويتبعهم خاتمة بأهم نتائج البحث, وثبت قائمة المصادر والمراجع.
الكلمات الدالة: آداب العالم والمتعلم, قصة سيدنا موسى, والخضر (عليهما السلام)
إن طلب العلم مكانة عالية في الإسلام ومن النعم التي أنعم الله بها على آدم –عليه السلام- إن علمه الله سبحانه وتعالى الأسماء كلها ثم ابتلاه واختبره فيها أمام الملائكة، والنصوص الدالة على ذلك المعنى لا حصر لها والمولى تبارك وتعالى ضرب لنا مثلاً من أروع الأمثلة في طلب العلم من العلماء, وموضوعنا عن آداب طلب العلم في قصة سيدنا موسى – عليه السلام – خير دليل لطلب العلم ومنه ما جاء في جزء من آيات سورة الكهف فمن خلالها, أولاً: نتعرف على مكانة العلم والتأدب في طلبه وسماع النصيحة ممن هم أكثر خبرة في الحياة, وتحمل المشقة في العناء لطلب العلم والمعرفة, ثانياً: وهي رحلة سيدنا موسى – عليه السلام – مع الرجل الصالح وهو (الخضر) لطلب العلم واليقين بقضاء الله وقدره والصبر عليه، فهو نبي الله ورسوله وكليمه مباشرة من وراء حجاب، وهو أعلم بني إسرائيل بكتاب التوراة الذي أنزله الله عليه. يتناول هذا البحث أربعة مباحث تضمن المبحث الأول الأدب، العلم، موسى عليه السلام، الخضر عليه السلام. أما المبحث الثاني فقد تناول فضيلة العلم والتعلم في القرآن وفضيلة العلم والتعلم في السنة وأقوال الصحابة. أما المبحث الثالث فتطرقنا به إلى آداب العالم من خلال قصة موسى والخضر عليهم السلام وختاما المبحث الرابع تضمن آداب المتعلم من خلال قصة موسى والخضر عليهم السلام وصفات المعلم الناجح (الخضر عليه السلام) آداب المتعلم (نبي الله موسى عليه السلام ويتبعهم خاتمة بأهم نتائج البحث, وثبت قائمة المصادر والمراجع.
الكلمات الدالة: آداب العالم والمتعلم, قصة سيدنا موسى, والخضر (عليهما السلام)