Abstract
The study presents a comparative philosophical analysis of Avicenna and Immanuel Kant\'s conceptions of reason and its epistemological boundaries, with particular attention to its cognitive function and its relationship to metaphysics. While both thinkers affirm the foundational role of reason in the acquisition of knowledge, their distinct intellectual milieus yield divergent interpretations of its scope and epistemic potential. Avicenna posits a hierarchical development of reason culminating in its union with the Active Intellect, thereby enabling access to transcendent intelligibles and the formulation of metaphysical knowledge in its comprehensive sense-from the nature of prime matter to the demonstration of the Necessary Existent. In contrast, Kant imposes rigorous epistemological constraints on human reason, limiting its function to the structuring of sensory data via a priori categories and denying it access to the noumenal realm, or the \"thing-in-itself\". Employing an analytical rational methodology, this inquiry concludes that Avicenna\'s framework supports a metaphysical conception of reason - one that harmonizes reason with metaphysics and permits transcendence beyond empirical phenomena; whereas Kant\'s critical philosophy confines reason within the parameters of possible experience. This contrast reconfigures the philosophical understanding of reason, knowledge, and existence in both systems. Ultimately, the comparison enriches epistemological discourse and invites renewed reflection on the role of metaphysics in contemporary philosophical thought.
Keywords
Avicenna
Immanuel Kant.
Metaphysics
Reason
the limits of reason
Abstract
يتناول هذا المقال مقاربةً فلسفيةً بين تصوّري ابن سينا وإيمانويل كانط للعقل وحدوده، من خلال تحليل وظيفته المعرفية وعلاقته بما بعد الطبيعة أو الميتافيزيقا. ينطلق البحث من نظرة أوّلية مفادها أنّ كلا الفيلسوفين يعترف بمكانة العقل في تكوين المعرفة، غير أنّ اختلاف السياق المعرفي يؤدّي إلى تباين جوهري في تحديد قدرته وإمكاناته المعرفية؛ إذ يرى ابن سينا أنّ العقل يمتلك مراتب تصاعديةً تنتهي بالاتّصال بالعقل الفعّال، وهذا ممّا يُتيح له تجاوز عالم الظواهر إلى إدراك المعقولات المفارقة، وتأسيس معرفة ميتافيزيقية يقينية بمعناها العامّ، من المادّة الأولى إلى إثبات واجب الوجود. في المقابل يُخضع كانط العقل البشري إلى شروط معرفية صارمة؛ إذ يحصر قدرته في تنظيم الظواهر الحسّية عبر مقولات قبلية، وينفي عنه إمكانية بلوغ \"الشيء في ذاته\". تعتمد الدراسة على المنهج العقلي التحليلي، وتخلص إلى أنّ التصوّر السينوي يؤسّس لعقل ميتافيزيقي - وعلاقة انسجام بين العقل وما بعد الطبيعة - قادرٍ على تجاوز المحسوس، في حين يرسّخ كانط مفهومًا نقديًّا للعقل يقيّده بشروط التجربة الممكنة، وهو ما يعيد صياغة العلاقة بين العقل والمعرفة والوجود في كلا النموذجين. تسهم هذه المقارنة في توسيع أفق البحث الإبستمولوجي والفلسفي، وتفتح المجال لإعادة التفكير في إمكانات العقل ومكانة الميتافيزيقا في الفكر المعاصر.
Keywords
إيمانويل كانط
ابن سينا
العقل
حدود العقل
ما بعد الطبيعة