Abstract
The vocative is a person that the poet evokes in the text to
embody and express turbulent feelings, feelings that range between
sadness, joy, pain and complaint. His presence in the text contains
artistic and aesthetic motives that carry cognitive and pictorial values.
The research was based on an artistic textual study of the forms of the
vocative’s presence in the text of Al-Muhalhil bin Rabi’ah, which varied
between an imaginary vocative and a real one. The poet used them to
create a social psychological context rich in intense feelings. He
produced his text within the framework of an interactive social and
cultural structure to achieve a form of effective communication that
has the ability to influence the audience, especially since the vocative
is a form of communication and understanding. The formation of the
vocative scene is subject to the authority of his social status, whether
imaginary or real, and with the linguistic and intellectual means
necessary for persuasion.
embody and express turbulent feelings, feelings that range between
sadness, joy, pain and complaint. His presence in the text contains
artistic and aesthetic motives that carry cognitive and pictorial values.
The research was based on an artistic textual study of the forms of the
vocative’s presence in the text of Al-Muhalhil bin Rabi’ah, which varied
between an imaginary vocative and a real one. The poet used them to
create a social psychological context rich in intense feelings. He
produced his text within the framework of an interactive social and
cultural structure to achieve a form of effective communication that
has the ability to influence the audience, especially since the vocative
is a form of communication and understanding. The formation of the
vocative scene is subject to the authority of his social status, whether
imaginary or real, and with the linguistic and intellectual means
necessary for persuasion.
Keywords
Ibn Rabia
Poetic Imagination
The Realistic Vocative
the vocative
Abstract
المنادى شخصية يستحضرها الشاعر في النص ليجسد ويعبر عن مشاعر مضطربة، تتراوح بين الحزن والفرح والألم والشكوى. ويحمل حضوره في النص دوافع فنية وجمالية تحمل قيمًا معرفية وتصويرية.
استند البحث إلى دراسة نصية فنية لأشكال حضور المنادى في نص المهلهل بن ربيعة، والتي تنوعت بين منادى متخيل ومنادى واقعي. استخدمها الشاعر لخلق سياق نفسي اجتماعي غني بالمشاعر الجياشة. وأنتج نصه في إطار بنية اجتماعية وثقافية تفاعلية لتحقيق شكل من أشكال التواصل الفعال القادر على التأثير في المتلقي، لا سيما وأن المنادى شكل من أشكال التواصل والتفاهم. ويخضع تشكيل المشهد المنادى لسلطة مكانته الاجتماعية، سواء أكانت متخيلة أم واقعية، وللوسائل اللغوية والفكرية اللازمة للإقناع.
استند البحث إلى دراسة نصية فنية لأشكال حضور المنادى في نص المهلهل بن ربيعة، والتي تنوعت بين منادى متخيل ومنادى واقعي. استخدمها الشاعر لخلق سياق نفسي اجتماعي غني بالمشاعر الجياشة. وأنتج نصه في إطار بنية اجتماعية وثقافية تفاعلية لتحقيق شكل من أشكال التواصل الفعال القادر على التأثير في المتلقي، لا سيما وأن المنادى شكل من أشكال التواصل والتفاهم. ويخضع تشكيل المشهد المنادى لسلطة مكانته الاجتماعية، سواء أكانت متخيلة أم واقعية، وللوسائل اللغوية والفكرية اللازمة للإقناع.
Keywords
الخيال الشعري، النداء، ابن ربيعة، النداء الواقعي