Abstract
The research aimed to demonstrate the manifestations of symbolism in ancient Arabic poetry through the poetry of Abu Mansour Al-Tha'alibi, as the poet relies on symbolism through allusion and insinuation, and brings it to a specific intended meaning that the listener understands from the context of the verses. The symbol was linked to the listener's ability to interpret and realize the poet's intended goal. It was known by the ancients and developed by the pioneers of modern poetry. We chose to focus on the symbols: historical, religious, natural, and emotional, which were manifested in Al-Tha'alibi's poems. The historical symbol was linked to Al-Tha'alibi with praise as a basic poetic purpose that organized this type of symbolism; as the poet linked the praised with historical figures, and other descriptions that befit the praised in this context. The religious symbol was related to the poet's desire to give the addressee awe associated with religion, so the religious symbols arranged with the prophets were multiple. The natural symbol, for the poet, expressed the psychological state associated with him or others. The emotional symbol in Al-Tha'alibi's poetry was linked to the position of love; As emotion prevails in it, and the lover's longing for his beloved intensifies, and thus, we notice Al-Tha'alibi's focus on the symbol (the young man - the gazelle) in the context of flirting with concubines and young boys as a phenomenon that was widespread in his era.
Abstract
هدف البحث إلى بيان تجليات الرمز في الشعر العربي القديم من خلال شعر أبي منصور الثعالبي، حيث أن الشاعر يعتمد الرمز على الإشارة والتلويح، فيأتي به لمعنى معين مقصود يفهمه السامع من سياق الأبيات. وارتبط الرمز بقدرة السامع على التأويل، وإدراك مرمى الشاعر المقصود، وقد عرفه القدماء وطوَّره رواد الشعر الحديث. فاخترنا أن نقف على الرموز: التاريخية، والدينية، والطبيعية، والعاطفية، التي تجلت في قصائد الثعالبي. فارتبط الرمز التاريخي لدى الثعالبي بالمديح كغرض شعري أساسي انتظم هذا النوع من الترميز؛ إذ ربط الشاعر بين الممدوح وبين الشخصيات التاريخية، وغيرها من الأوصاف التي تليق بالممدوح في هذا السياق. وتعلق الرمز الديني برغبة الشاعر بإكساب المخاطب مهابة ترتبط الدين، فتعددت الرموز الدينية المرتبة بالأنبياء. وعبَّر الرمز الطبيعي، لدى الشاعر، عن الحالة النفسية المرتبطة به أو بغيره. وارتبط الرمز العاطفي في شعر الثعالبي، بمقام الغزل؛ إذ تشيع فيه العاطفة، ويشتد الشوق بالحبيب تجاه حبيبه، ومن ثم، نلاحظ تركيز الثعالبي على رمز (الشادن – الغزال) في سياق التغزل في الجواري والغلمان كظاهرة شاعت في عصره.