Abstract
The post, as it is one of the sections of the non-pure abstraction that is one of the topics of Budaiya science that has not been highlighted in independent studies.
Abstraction is a rhetorical concept in which the speaker extracts from himself a recipient; addressing him; If the speaker is speaking on behalf of the speaker himself. Abstraction is a rhetorical art in which the three semantic elements combine, the speaker, the receiver, and the discourse. Abstraction is a verbal art and a rhetorical expression that cares about the recipient, and its impact on the speaker and directing the discourse; So it combines rhetoric, and semantics. And the art of facade abstraction is divided into two parts: pure abstraction, impure abstraction. As for pure abstraction, it prevents you from coming with words that are a speech to others and you want them with words that appear to be a speech to others and you want them to address you to yourself. And it's just you.
As for non-pure abstraction (a speech to yourself and not to others, and although the soul and the body are different, they are the same thing due to the relationship of one to the other), some scholars call it (half abstraction).The expression of this image attended by eloquence and art in expression. In the appropriate e-mail q (for each article position). This catches him up in college for his expressive expression, that's what he's saying in 2010. In an interview with himself, you can never get her show. Among the divisions of non-pure abstraction, with (meeting the soul), which is addressing the person himself, he separates from himself in order to put it in front of him and then speak to her.
Abstraction is a rhetorical concept in which the speaker extracts from himself a recipient; addressing him; If the speaker is speaking on behalf of the speaker himself. Abstraction is a rhetorical art in which the three semantic elements combine, the speaker, the receiver, and the discourse. Abstraction is a verbal art and a rhetorical expression that cares about the recipient, and its impact on the speaker and directing the discourse; So it combines rhetoric, and semantics. And the art of facade abstraction is divided into two parts: pure abstraction, impure abstraction. As for pure abstraction, it prevents you from coming with words that are a speech to others and you want them with words that appear to be a speech to others and you want them to address you to yourself. And it's just you.
As for non-pure abstraction (a speech to yourself and not to others, and although the soul and the body are different, they are the same thing due to the relationship of one to the other), some scholars call it (half abstraction).The expression of this image attended by eloquence and art in expression. In the appropriate e-mail q (for each article position). This catches him up in college for his expressive expression, that's what he's saying in 2010. In an interview with himself, you can never get her show. Among the divisions of non-pure abstraction, with (meeting the soul), which is addressing the person himself, he separates from himself in order to put it in front of him and then speak to her.
Keywords
Interviewing the soul
Abstract
إن مقابلة النفس من الموضوعات التي تربط البلاغة بالدلالة ،إذ هو من اقسام التجريد غير المحض الذي هو من موضوعات علم البديع التي لم يسلط عليه الضوء بدراسات مستقلة خاصة به . فالتجريد مفهوم بلاغي ينتزع فيه المتكلم من نفسه متلقيًا ؛ فيخاطبه ؛ لذا ـيشترط في التجريد وجود متلق ( بغض النظر عن كون المتلقي هو المتكلم نفسه).
فالتجريد فن بلاغي تجتمع فيه عناصر الدّلالة الثلاثة ، المتكلم ، والمتلقي ،والخطاب ، إذ يلحظ أن التجريد فن كلامي ،وتعبير خطابي يهتم بالمتلقي ، وأثره على المتكلم وتوجيه الخطاب؛ لذا فهو يجمع بين البلاغة ، والدّلالة .
وفن التجريد بدوره يقسم على قسمين :تجريد محض ,تجريد غير محض، أما التجريد المحض فيقصد منه أن تاتي بكلام هو خطاب لغيرك وانت تريد به نفسك أو أن تأتي بكلام يكون ظاهره خطابا لغيرك وانت تريده خطابا لنفسك ،فيتصور قد جردت الخطاب عن نفسك واخلصته لغيرك وهو انت لا غير .
أما التجريد غير المحض فهو (خطاب لنفسك لا لغيرك ولئن كان بين النفس والبدن فرق الا انهما كأنهما شيء واحد لعلاقة احدهما بالاخر) ، لذا يسميه بعض العلماء بـ( نصف تجريد) .
إن العربي يتميز بالفصاحة والبلاغة وتفننه في استخدام الأساليب البلاغية لإيصال ما يدور بذهنه من مشاعر وأحاسيس ، وكيفية التعبير عنها بما يناسبها من طرق التعبير، فينتقي من هذه الطرق ما يفصح عنها ويظهرها ،فيأتي بفنون البلاغة المعروفة ، مثل التشبيه والاستعارة ...وغيرها ، ليوظفها في ما يناسبها من الموضوعات فـ( لكل مقام مقال ) .
إذ هناك من المشاعر أو الموضوعات يرى العربي أن التعبير عنها يأتي على وجل ، يأخذه في ذلك ذاته ، وحياؤه عن عدم البوح بها ، ولذا يعي أن هناك أساليبًا في العربية مناسبة يعبر بها عن مكنوناته الخاصة من دون أي تثريب عليه ،فيُعد أسلوب التجريد غير المحض في مخاطبة المتكلم لنفسه ، أو مقابلة النفس من هذه الأساليب التي تحقق للعربي الطريقة المناسبة في التعبير عن موضوعات خاصة جدًا تخصه لذاته التي تكون مسجونة في داخله غير ظاهرة للآخر ، وبعضها لا يستطيع إظهارها أبدًا .
ومن اقسام التجريد غير المحض ، بـ (مقابلة النفس ) وهي مخاطبة الانسان نفسه أي يفصل من نفسه ليضعها امامه ثم يكلمها.
فالتجريد فن بلاغي تجتمع فيه عناصر الدّلالة الثلاثة ، المتكلم ، والمتلقي ،والخطاب ، إذ يلحظ أن التجريد فن كلامي ،وتعبير خطابي يهتم بالمتلقي ، وأثره على المتكلم وتوجيه الخطاب؛ لذا فهو يجمع بين البلاغة ، والدّلالة .
وفن التجريد بدوره يقسم على قسمين :تجريد محض ,تجريد غير محض، أما التجريد المحض فيقصد منه أن تاتي بكلام هو خطاب لغيرك وانت تريد به نفسك أو أن تأتي بكلام يكون ظاهره خطابا لغيرك وانت تريده خطابا لنفسك ،فيتصور قد جردت الخطاب عن نفسك واخلصته لغيرك وهو انت لا غير .
أما التجريد غير المحض فهو (خطاب لنفسك لا لغيرك ولئن كان بين النفس والبدن فرق الا انهما كأنهما شيء واحد لعلاقة احدهما بالاخر) ، لذا يسميه بعض العلماء بـ( نصف تجريد) .
إن العربي يتميز بالفصاحة والبلاغة وتفننه في استخدام الأساليب البلاغية لإيصال ما يدور بذهنه من مشاعر وأحاسيس ، وكيفية التعبير عنها بما يناسبها من طرق التعبير، فينتقي من هذه الطرق ما يفصح عنها ويظهرها ،فيأتي بفنون البلاغة المعروفة ، مثل التشبيه والاستعارة ...وغيرها ، ليوظفها في ما يناسبها من الموضوعات فـ( لكل مقام مقال ) .
إذ هناك من المشاعر أو الموضوعات يرى العربي أن التعبير عنها يأتي على وجل ، يأخذه في ذلك ذاته ، وحياؤه عن عدم البوح بها ، ولذا يعي أن هناك أساليبًا في العربية مناسبة يعبر بها عن مكنوناته الخاصة من دون أي تثريب عليه ،فيُعد أسلوب التجريد غير المحض في مخاطبة المتكلم لنفسه ، أو مقابلة النفس من هذه الأساليب التي تحقق للعربي الطريقة المناسبة في التعبير عن موضوعات خاصة جدًا تخصه لذاته التي تكون مسجونة في داخله غير ظاهرة للآخر ، وبعضها لا يستطيع إظهارها أبدًا .
ومن اقسام التجريد غير المحض ، بـ (مقابلة النفس ) وهي مخاطبة الانسان نفسه أي يفصل من نفسه ليضعها امامه ثم يكلمها.
Keywords
مقابلة النفس