Abstract
Abstract:
This research deals with the concept of Husseini reform by adopting one aspect of the issues of Science of doctrine (theology) and the issues of moral philosophy, specifically the classical view of ethical issues, the study is divided into the opinions of three of the leading seminary theorists and their professors in the present time, namely: scholar Tabatabai, his student Sheikh Jawadi Amili, and Sayyed Muhammad Baqir. AL Sader , on the order I mean the logical order - not the historical order or the chronological precedence of each other - in order for the research to reach its goal and achieve the goal of writing it.
Then the research - based on the above - is not the subject of determining what the word “reform” denotes, as this is a matter taken care of by language dictionaries and terminology dictionaries, rather, the talk - all the talk - is about the external credibility that is evident from the vision of these professors through what is proven to them regarding issues of belief and what is proven for some of them is issues of morality, such as: that the Divine Book that is preserved from error and mistake is the Noble Qur’an, and that it has a tangible existence, it is the infallible Imam, and that everything that applies to Qur’an applies to the Imam without any difference, which facilitates the way to prove the theory of the common role, which is considered the decisive factor for the actions and sayings of the Imams, peace be upon them, and their sayings, from which the discussion moves to the role of Imam Hussein , peace be upon him, and the concept of reform in his eternal revolution, which is summed up in addressing the morality of defeat and the death of the will.
This research deals with the concept of Husseini reform by adopting one aspect of the issues of Science of doctrine (theology) and the issues of moral philosophy, specifically the classical view of ethical issues, the study is divided into the opinions of three of the leading seminary theorists and their professors in the present time, namely: scholar Tabatabai, his student Sheikh Jawadi Amili, and Sayyed Muhammad Baqir. AL Sader , on the order I mean the logical order - not the historical order or the chronological precedence of each other - in order for the research to reach its goal and achieve the goal of writing it.
Then the research - based on the above - is not the subject of determining what the word “reform” denotes, as this is a matter taken care of by language dictionaries and terminology dictionaries, rather, the talk - all the talk - is about the external credibility that is evident from the vision of these professors through what is proven to them regarding issues of belief and what is proven for some of them is issues of morality, such as: that the Divine Book that is preserved from error and mistake is the Noble Qur’an, and that it has a tangible existence, it is the infallible Imam, and that everything that applies to Qur’an applies to the Imam without any difference, which facilitates the way to prove the theory of the common role, which is considered the decisive factor for the actions and sayings of the Imams, peace be upon them, and their sayings, from which the discussion moves to the role of Imam Hussein , peace be upon him, and the concept of reform in his eternal revolution, which is summed up in addressing the morality of defeat and the death of the will.
Abstract
المستحلص:
يتناول هذا البحث مفهوم الإصلاح الحسيني باعتماد طرف من مسائل علم العقيدة (علم الكلام) ومسائل فلسفة الأخلاق وتحديداً النظرة الكلاسيكية للمسائل الأخلاقية إذ تتوزع الدراسة على آراء ثلاثة من كبار منظري الحوزات العلمية وأساتذتها في الزمن الحاضر وهم: العلامة الطباطبائي و تلميذه الشيخ جوادي آملي والسيد محمد باقر الصدر على الترتيب أعني الترتيب المنطقي - لا الترتيب التاريخي أو السبق الزمني لبعضهم البعض – لكي يصل البحث إلى غايته ويحقق الهدف من كتابته.
ثم إن البحث - بناء على ما تقدم - ليس موضوعاً للوقوف على ما يدل عليه لفظ الإصلاح فهذا أمر تكفلت به معاجم اللغة ومعاجم المصطلح وإنما الكلام - كل الكلام – في المصداق الخارجي الذي تجليه رؤية هؤلاء الأساتذة من خلال الثابت عندهم من مسائل العقيدة والثابت عند بعضهم من مسائل الأخلاق من قبيل: أن الكتاب الإلهي المحفوظ عن الزلل والخطأ والتحريف له وجود علمي هو القرآن الكريم وله وجود عيني هو الإمام المعصوم وأن كل ما ينطبق على القرآن ينطبق على الإمام بلا فرق مما يسهل الطريق لإثبات نظرية الدور المشترك الذي يعد محكم أفعال الأئمة عليهم السلام وأقوالهم ومنه ينتقل الكلام إلى دور الإمام الحسين عليه السلام ومفهوم الإصلاح في ثورته الخالدة الذي يتلخص في معالجة أخلاقية الهزيمة وموت الإرادة.
يتناول هذا البحث مفهوم الإصلاح الحسيني باعتماد طرف من مسائل علم العقيدة (علم الكلام) ومسائل فلسفة الأخلاق وتحديداً النظرة الكلاسيكية للمسائل الأخلاقية إذ تتوزع الدراسة على آراء ثلاثة من كبار منظري الحوزات العلمية وأساتذتها في الزمن الحاضر وهم: العلامة الطباطبائي و تلميذه الشيخ جوادي آملي والسيد محمد باقر الصدر على الترتيب أعني الترتيب المنطقي - لا الترتيب التاريخي أو السبق الزمني لبعضهم البعض – لكي يصل البحث إلى غايته ويحقق الهدف من كتابته.
ثم إن البحث - بناء على ما تقدم - ليس موضوعاً للوقوف على ما يدل عليه لفظ الإصلاح فهذا أمر تكفلت به معاجم اللغة ومعاجم المصطلح وإنما الكلام - كل الكلام – في المصداق الخارجي الذي تجليه رؤية هؤلاء الأساتذة من خلال الثابت عندهم من مسائل العقيدة والثابت عند بعضهم من مسائل الأخلاق من قبيل: أن الكتاب الإلهي المحفوظ عن الزلل والخطأ والتحريف له وجود علمي هو القرآن الكريم وله وجود عيني هو الإمام المعصوم وأن كل ما ينطبق على القرآن ينطبق على الإمام بلا فرق مما يسهل الطريق لإثبات نظرية الدور المشترك الذي يعد محكم أفعال الأئمة عليهم السلام وأقوالهم ومنه ينتقل الكلام إلى دور الإمام الحسين عليه السلام ومفهوم الإصلاح في ثورته الخالدة الذي يتلخص في معالجة أخلاقية الهزيمة وموت الإرادة.