Abstract
The current research seeks to reveal the representations of place in the drawings of displaced children by building an objective tool through which these drawings are analyzed. After finding the validity and reliability of the tool, the researcher used content analysis. The researcher also visited schools that include displaced children in the districts of Hillah and Mahawil as a research sample. The most important conclusions were the following:
1. The representations of place in light of the structural elements in form, content and expression are related to environmental, cultural and social data, which have their sediments in the child's mentality and behavior, and they vary between males and females.
2. The representations of place have different methods in processing formations in light of the artistic elements and means of organizing them among children according to their reflections on children through their perceptions of the meanings of the place surrounding them.
As for the most important recommendations, they were the following:
1. Emphasizing displaced children and caring for them and nurturing their talents to preserve their future while they are going through these difficult circumstances.
2. Holding developmental and educational courses in the field of continuing education, on children's drawings for art education teachers - Babil Governorate Education Directorate
1. The representations of place in light of the structural elements in form, content and expression are related to environmental, cultural and social data, which have their sediments in the child's mentality and behavior, and they vary between males and females.
2. The representations of place have different methods in processing formations in light of the artistic elements and means of organizing them among children according to their reflections on children through their perceptions of the meanings of the place surrounding them.
As for the most important recommendations, they were the following:
1. Emphasizing displaced children and caring for them and nurturing their talents to preserve their future while they are going through these difficult circumstances.
2. Holding developmental and educational courses in the field of continuing education, on children's drawings for art education teachers - Babil Governorate Education Directorate
Keywords
artistic expression
artistic motives
children's drawings
education
Place
Abstract
يسعى البحث الحالي الى الكشف عن تمثلات المكان في رسوم الأطفال النازحين من خلال بناء أداة موضوعية يتم من خلالها تحليل تلك الرسوم ،فبعد ايجاد الصدق والثبات للأداة استعملت الباحثة تحليل المحتوى ،كما قامت الباحثة بزيارة المدارس التي تضم الاطفال النازحين في قضائي الحلة والمحاويل كعينة بحث وكانت أهم الاستنتاجات الاتي:
1. إن تمثلات المكان في ضوء العناصر البنائية شكلاً ومضموناً وتعبيراً تتصل بمعطيات بيئية وثقافية واجتماعية ، لها ترسباتها في ذهنية وسلوكية الطفل وهي متفاوتة بين الذكور والاناث .
2. إن تمثلات المكان ذات كيفيات مختلفة في معالجة التكوينات في ضوء العناصر الفنية ووسائل تنظيمها لدى الأطفال طبقاً وانعكاساتها لدى الأطفال من خلال مدركاتهم لدلالات المكان المحيط بهم .
اما أهم التوصيات فكانت الاتي:
1. التأكيد على الاطفال النازحين ورعايتهم ورعاية مواهبهم حفاظا على مستقبلهم وهم يمرون بهذه الظروف العصيبة.
2. إقامة دورات تطويرية وتثقيفية في مجال التعليم المستمر ، حول رسوم الأطفال لمعلمي التربية الفنية – مديرية تربية محافظة بابل .
1. إن تمثلات المكان في ضوء العناصر البنائية شكلاً ومضموناً وتعبيراً تتصل بمعطيات بيئية وثقافية واجتماعية ، لها ترسباتها في ذهنية وسلوكية الطفل وهي متفاوتة بين الذكور والاناث .
2. إن تمثلات المكان ذات كيفيات مختلفة في معالجة التكوينات في ضوء العناصر الفنية ووسائل تنظيمها لدى الأطفال طبقاً وانعكاساتها لدى الأطفال من خلال مدركاتهم لدلالات المكان المحيط بهم .
اما أهم التوصيات فكانت الاتي:
1. التأكيد على الاطفال النازحين ورعايتهم ورعاية مواهبهم حفاظا على مستقبلهم وهم يمرون بهذه الظروف العصيبة.
2. إقامة دورات تطويرية وتثقيفية في مجال التعليم المستمر ، حول رسوم الأطفال لمعلمي التربية الفنية – مديرية تربية محافظة بابل .
Keywords
المكان ،رسوم الاطفال ،التربية،التعبير الفني ،الدوافع الفنية