Abstract
Anxiety has been a documented major affective factor in second language learning and particularly speaking, for centuries. The aim of this research was to investigate the relationship between performance in English speaking and speaking anxiety among second language learners from the psycholinguistic perspective. A quantitative correlational design was conducted involving 30 students from University Utara Malaysia in responding to the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) and short speaking test. Data were examined via descriptive statistics and Pearson correlation to determine the relationship between anxiety levels and oral performance. The findings revealed moderate to strong negative correlation. Results showed that higher anxiety levels were associated with lower speaking scores. Low-anxiety participants performed with more confidence and fluency, while high-anxiety participants showed incessant hesitation, reduced use of vocabulary, and lower fluency. These results verify Krashen's Affective Filter Hypothesis and are in line with previous studies prioritizing the inhibitory impact of anxiety on the production of language. The study contributes to research by offering not only statistical, but also behavioural, evidence regarding the influence of anxiety on actual language use. Pedagogic implications include the need for the implementation of anxiety-reduction tactics in the class and affective caring learning spaces. Although limited in sample number, the research offers a basis for future research that integrates psychological and linguistic approaches to second language speaking proficiency.
Keywords
Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS)
Language Anxiety
psycholinguistics
Second Language Learners
Speaking Performance
Abstract
يُعد القلق من العوامل الوجدانية الرئيسة الموثّقة التي تؤثر على تعلم اللغة الثانية، وخاصة في مهارة التحدث، منذ قرون. يهدف هذا البحث إلى دراسة العلاقة بين الأداء في التحدث باللغة الإنجليزية والقلق المرتبط به لدى متعلمي اللغة الثانية من منظورعلم اللغة النفسي. استخدم البحث تصميمًا كميًا ارتباطيًا شمل30 طالبًا من جامعة أوتارا ماليزيا، إذ أجابوا على مقياس القلق من تعلم اللغة الأجنبية في الصف الدراسي (FLCAS) وأجروا اختبارًا شفهيًا قصيرًا. استخدم في تحليل البيانات الإحصاء الوصفي ومعامل ارتباط بيرسون لتحديد العلاقة بين مستوى القلق والأداء الشفهي.
كشفت النتائج عن ارتباط سلبي يتراوح بين المتوسط والقوي؛ فقد أظهرت النتائج ارتباط ارتفاع مستويات القلق بانخفاض درجات التحدث. وقد أدى الطلاب ذوو القلق المنخفض بثقة وطلاقة أعلى، في حين أظهر الطلاب ذوو القلق المرتفع تردداً مستمراً، واستخداماً أقل للمفردات، وطلاقة أقل. تؤكد هذه النتائج "فرضية الفلتر الوجداني" التي طرحها كراشن، وتتوافق مع دراسات سابقة أكدت الأثر المثبط للقلق على إنتاج اللغة. يساهم هذا البحث في الأدبيات العلمية بتقديم أدلة إحصائية وسلوكية عن تأثير القلق على استخدام اللغة فعليًا، ومن الآثار التربوية المترتبة على ذلك، ضرورة تطبيق استراتيجيات للحد من القلق داخل الصفوف الدراسية، وتوفير بيئات تعليمية داعمة من الناحية الوجدانية، وعلى الرغم من محدودية حجم العينة، فإن هذا البحث يُعد أساسًا لأبحاث مستقبلية تدمج بين الجوانب النفسية واللغوية في دراسة الكفاءة الشفوية في اللغة الثانية.
كشفت النتائج عن ارتباط سلبي يتراوح بين المتوسط والقوي؛ فقد أظهرت النتائج ارتباط ارتفاع مستويات القلق بانخفاض درجات التحدث. وقد أدى الطلاب ذوو القلق المنخفض بثقة وطلاقة أعلى، في حين أظهر الطلاب ذوو القلق المرتفع تردداً مستمراً، واستخداماً أقل للمفردات، وطلاقة أقل. تؤكد هذه النتائج "فرضية الفلتر الوجداني" التي طرحها كراشن، وتتوافق مع دراسات سابقة أكدت الأثر المثبط للقلق على إنتاج اللغة. يساهم هذا البحث في الأدبيات العلمية بتقديم أدلة إحصائية وسلوكية عن تأثير القلق على استخدام اللغة فعليًا، ومن الآثار التربوية المترتبة على ذلك، ضرورة تطبيق استراتيجيات للحد من القلق داخل الصفوف الدراسية، وتوفير بيئات تعليمية داعمة من الناحية الوجدانية، وعلى الرغم من محدودية حجم العينة، فإن هذا البحث يُعد أساسًا لأبحاث مستقبلية تدمج بين الجوانب النفسية واللغوية في دراسة الكفاءة الشفوية في اللغة الثانية.
Keywords
القلق اللغوي، الأداء الشفهي، متعلمو اللغة الثانية، السيكولغويات، مقياس القلق من تعلم اللغة الأجنبية في الصف الدراسي (FLCAS)