Abstract
Formal reduction is considered one of the effective methods in the visual arts, as it works to simplify and reduce the shapes in the artistic formal composition while the artist retains the essence of the subject. The current research is a descriptive study that deals with a new method in teaching the representations of the art education department in oil painting through formal reduction, as the researcher assumed that this method has an effect in developing their skill in using this material, which students often complain about, which gives the current study importance. The research includes four chapters as follows: Chapter One: It is concerned with presenting the research methodology, as it includes: First: The research problem: Which is represented by answering the following question: Does formal reduction have representations in the products of students of the Department of Art Education in oil painting? Second: The aim of the research: The current research aims to identify the representations of formal reduction in the products of students of the Department of Art Education in oil painting. Third: The limits of the research: Objectivity: Formal reduction -Abstract painting, Material limits: Products of third-stage students, Temporal: Academic year (2024-2025 AD), Spatial: Iraq - University of Baghdad - College of Fine Arts - Department of Art Education. Fourth: Defining terms: The researcher will define the terms included in the title of her current research, and these terms are: (representations - formal reduction)
As for the second chapter of the theoretical framework, it includes two topics, the first topic: Formal reduction, its concept, its importance, and the second topic: Representations of reduction in the works of students of the Department of Art Education In Abstract painting.
As for the third chapter, the research procedures, it included the research methodology, the community, the sample, and the sample analysis tool. As for the fourth chapter, the researcher devoted it to presenting and discussing the research results, as well as the conclusions she reached, recommendations, and suggestions.
As for the second chapter of the theoretical framework, it includes two topics, the first topic: Formal reduction, its concept, its importance, and the second topic: Representations of reduction in the works of students of the Department of Art Education In Abstract painting.
As for the third chapter, the research procedures, it included the research methodology, the community, the sample, and the sample analysis tool. As for the fourth chapter, the researcher devoted it to presenting and discussing the research results, as well as the conclusions she reached, recommendations, and suggestions.
Keywords
Abbreviation
oil painting
shape
Abstract
يعتبر الاختزال الشكلي من الأساليب الفعالة في الفنون التشكيلية، اذ يعمل على تبسيط الأشكال واختزالها في التكوين الشكلي الفني مع احتفاظ الفنان بجوهر الموضوع، ويعد البحث الحالي هو دراسة وصفية تعنى باسلوب جديد في تدريس تمثلات قسم التربية الفنية في الرسم التجريدي وذلك عن طريق الاختزال الشكلي، حيث افترضت الباحثة ان هذا الاسلوب له إثر في تطوير مهارتهم في استخدام هذه المادة التي غالبا ما يشكو الطلبة منها ما يمنح الدراسة الحالية اهمية.
ويتضمن البحث اربعة فصول كالاتي: الفصل الاول:- وعني بعرض منهجية البحث اذ يتضمن: اولاً: مشكلة البحث: والتي تتمثل بالإجابة عن السؤال الاتي: هل للاختزال الشكلي تمثلات في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية في الرسم التجريدي؟، وثانياً: هدف البحث: يهدف البحث الحالي الى تعرّف تمثلات الاختزال الشكلي في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية في الرسم التجريدي، أما ثالثاً: حدود البحث: الموضوعية: الاختزال الشكلي-الرسم التجريدي، الحدود المادية: نتاجات طلبة المرحلة الثالثة، الزمانية: العام الدراسي (٢٠٢٤-٢٠٢٥م)، المكانية: العراق- جامعة بغداد- كلية الفنون الجميلة- قسم التربية الفنية، أما رابعاً: تحديد المصطلحات: ستعرف الباحثة المصطلحات الواردة في عنوان بحثها الحالي وهذه المصطلحات هي: (الاختزال - الشكل)
اما الفصل الثاني لاطار النظري، تضمن مبحثين، المبحث الاول: - الاختزال الشكلي، مفهومه، اهميته، اما المبحث الثاني:- تمثلات الاختزال في أعمال الطلبة قسم التربية الفنية في الرسم التجريدي.
اما الفصل الثالث اجراءات البحث، تضمن منهج البحث، المجتمع، العينة، اداة تحليل العينات ،اما الفصل الرابع فقد خصصته الباحثة لعرض نتائج البحث ومناقشتها وكذلك الاستنتاجات التي توصلت اليها والتوصيات والمقترحات.
ويتضمن البحث اربعة فصول كالاتي: الفصل الاول:- وعني بعرض منهجية البحث اذ يتضمن: اولاً: مشكلة البحث: والتي تتمثل بالإجابة عن السؤال الاتي: هل للاختزال الشكلي تمثلات في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية في الرسم التجريدي؟، وثانياً: هدف البحث: يهدف البحث الحالي الى تعرّف تمثلات الاختزال الشكلي في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية في الرسم التجريدي، أما ثالثاً: حدود البحث: الموضوعية: الاختزال الشكلي-الرسم التجريدي، الحدود المادية: نتاجات طلبة المرحلة الثالثة، الزمانية: العام الدراسي (٢٠٢٤-٢٠٢٥م)، المكانية: العراق- جامعة بغداد- كلية الفنون الجميلة- قسم التربية الفنية، أما رابعاً: تحديد المصطلحات: ستعرف الباحثة المصطلحات الواردة في عنوان بحثها الحالي وهذه المصطلحات هي: (الاختزال - الشكل)
اما الفصل الثاني لاطار النظري، تضمن مبحثين، المبحث الاول: - الاختزال الشكلي، مفهومه، اهميته، اما المبحث الثاني:- تمثلات الاختزال في أعمال الطلبة قسم التربية الفنية في الرسم التجريدي.
اما الفصل الثالث اجراءات البحث، تضمن منهج البحث، المجتمع، العينة، اداة تحليل العينات ،اما الفصل الرابع فقد خصصته الباحثة لعرض نتائج البحث ومناقشتها وكذلك الاستنتاجات التي توصلت اليها والتوصيات والمقترحات.
Keywords
الاختزال، الشكل، الرسم التجريدي