Abstract
The research relied on the variable of competitive innovation, while the variable of institutional excellence was represented by three (customers, financial management, and bioresources management), as the research relied on analytical reasoning in the study. Yallmaima, you may have to test a number of options. I swear to God, I will kill those who are hereSPSS.v.25 For those who do not count the numbers, such as (repetition) The computer science is the most important, and the computer science is also relied upon in the inferential statistics on the basis of the following: (the calculation of the minimum and maximum values is the calculation of the total) (Analysis of affirmative hope, Yadtbara Abad pain The questionnaire is used to answer The white questions. While shining brightly blame The following is a summary of the research findings, from the correlation and impact studies that were conducted. d, where the research was based on AMOS.v.25(, the curse of the Mayari, the Mayari letters, Studying is melting The president is the shepherd From the beginning. DTIF The research reaches a number of institutional issues, confirming the validity of the innovation-driven approach to achieving institutional excellence. It was more important that marketing innovation has an impact on achieving consistency in the field of study, increasing the relationship of influence on My sister The search was also completed with a request from the voters. Innovation is important to the market by spreading hope and qualifying the scum of the environment on the level of the educational system. In search of a new and innovative solution that enables obtaining hope. He was sticking out his arms so they could study.
Keywords
Marketing innovation
organizational excellen
Abstract
اعتمد البحث متغير الابداع التسويقي اما متغير التميز المؤسسي فقد تمثل بثلاثة ابعاد وهي (الزبون، وإدارة العمليات، وإدارة الموارد البشرية)، حيث اعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي في انجاز هذه الدراسة وتم استخدام الاستبيان أداة رئيسية لجمع البيانات والمعلومات، وقد تضمنت الدراسة الإجابة على التساؤلات المتعلقة بمشكلة البحث والتي تمثلت بطرح التساؤل الرئيسي الآتي : هل تدرك الإدارة العليا للمنظمات مدى تأثير الابداع التسويقي في تحقيق التميز المؤسسي و ما مدى الاهتمام من جانب المنظمات بمتغير الدراسة (الابداع التسويقي) وما هو مستوى تطبيق الابداع التسويقي في اعمال المنظمات وما هو التميز المؤسسي المتحقق من اعمال المنظمات وطبيعة العلاقة بين بعد الابداع التسويقي والتميز المؤسسي في المنظمات وهل يؤثر متغير الابداع التسويقي في التميز المؤسسي ، من خلال اختبار عدد من الفرضيات الرئيسة والفرعية فيما يتعلق بعلاقة الارتباط والتأثير والتي تم اختبارها باستخدام البرنامجين الاحصائيين (SPSS.v.25) و برنامج (AMOS.v.25)، حيث اعتمد البحث على مجموعة من وسائل الإحصاء الوصفي مثل (التكرارات، النسب المئوية، الانحراف المعياري، الوسط الحسابي الموزون، والاهمية النسبية) وتم الاعتماد كذلك في الإحصاء الاستدلالي على وسائل مثل (معامل الانحدار الخطي، ومعامل بيرسون) وتم استخدام مجموعة من الاختبارات ومثل (تحليل العامل التوكيدي، واختبارات FوT). توصل البحث إلى عدد من الاستنتاجات كان اهما ان الابداع التسويقي له تأثير في تحقيق التفوق المؤسسي، حيث يؤكد صحة الفرضيات ونموذج الدراسة بوجود علاقة ارتباط وتأثير على مستوى الابداع التسويقي وتحقيق التميز المؤسسي. كما اختتم البحث بمجموعة من التوصيات كان أبرزها اجراء بحوث ودراسات لتوضيح أهمية الابداع التسويقي عن طريق ورش العمل وتأهيل رجال البيع على مستوى البيئة الداخلية والخارجية. والبحث عن وسائل تسويقية حديثة ومبتكرة تمكن من الحصول على العملاء
Keywords
الابداع التسويقي، التميز المؤسسي