Abstract
The research aims to measure the role of quality of service in enhancing the ethics of pink product for retailers as a mirror that reflects the overall activities and practices of marketing stores, especially in relation to those products that are directed at women and that they should adhere to marketing ethics during their submission. Hence the problem of research in studying the importance of having ethical marketing practices in the delivery of pink products and testing whether there is a role for quality of service in enhancing the ethics of pink product in workers. The importance of research is reflected in the review of what is the quality of service, the quality culture of the stores, the concept of the pink product and what are the most important marketing practices of the product that the stores must operate according to, as well as the immoral practices that must be moved away from to achieve a reputation and place in the market. The importance of research emerges from its objective of analysing the relationship between the quality of service and the ethics of the pink product. A number of research questions have been formulated that reflect the problem of research in the light of which the objectives and importance of research have been identified. To achieve these goals, a questionnaire has been designed to include: (35) Paragraph for the collection of preliminary data from the research sample consisting of (50) individuals interviewed, where these forms were distributed to a number of individuals working in the sales stores of pink products operating in the city of Tikrit, in the light of which data was collected and analysed and hypotheses tested using the program (SPSS.24) Statistical and use of a set of statistical tools (computational medium, standard deviation, relative importance, Pearson correlation coefficient and regression analysis) To achieve the research objectives, the research reached a number of conclusions, the most important of which was the availability of research variables in the searching stores, according to the perspective of the workers researched. The coefficient of association between the research variants quality of service and the ethics of the pink product was dismissal. This indicates that the increase in the quality of service leads to an increase in the ethics of the pink product in its application during marketing practices.
Keywords
Service Quality
Pink Product
Product Ethics
Abstract
يهدف البحث إلى قياس دور جودة الخدمة في تعزيز أخلاقيات المنتج الوردي للعاملين في متاجر التجزئة بعدِّهم المرآة التي تعكس مجمل أنشطة وممارسات المتاجر التسويقية وخاصة فيما يتعلق بتلك المنتجات الموجهة للمرأة والتي ينبغي عليهم الإلتزام بأخلاقيات التسويق خلال تقديمهم لها. من هنا تظهر مشكلة البحث في دراسة أهمية وجود ممارسات تسويقية أخلاقيات في تقديم المنتجات الوردية وإختبار ما إذا كان هناك دور لجودة الخدمة في تعزيز أخلاقيات المنتج الوردي لدى العاملين. وتتجلى أهمية البحث في إستعراض ماهية جودة الخدمة وثقافة الجودة لدى المتاجر ومفهوم المنتج الوردي وما هي أهم الممارسات التسويقية الأخلاقية للمنتج التي يجب أن تعمل المتاجر وفقاً لها وأيضاً الممارسات اللاأخلاقية التي يجب الإبتعاد عنها لتحقيق سمعة ومكانة في السوق. ومن أهمية البحث ينبثق هدفه والمتمثل في تحليل العلاقة بين جودة الخدمة وأخلاقيات المنتج الوردي, إذ تم صياغة عدد من الأسئلة البحثية التي تعبر عن مشكلة البحث التي في ضوئها تحددت أهداف البحث وأهميته, ولتحقيق هذه الأهداف تم تصميم إستبانة شملت على (14) فقرة لجمع البيانات الأولية من عينة البحث المكونة من (50) فرداً مبحوثاً, إذ تم توزيع هذه الإستمارات على عدد من الأفراد العاملين في متاجر بيع المنتجات الوردية العاملة في مدينة تكريت, وفي ضوء ذلك جرى جمع وتحليل البيانات وإختبار الفرضيات بإستخدام برنامج (SPSS.24) الإحصائي وإستخدام مجموعة من الأدوات الإحصائية (الوسط الحسابي, الإنحراف المعياري, الأهمية النسبية, معامل إرتباط بيرسون وتحليل الإنحدار) لتحقيق أهداف البحث, وتوصل البحث إلى عدد من الإستنتاجات أهمها توافر متغيري البحث لدى المتاجر المبحوثة وذلك على وفق وجهة نظر العاملين المبحوثين فيها وإن معامل الإرتباط بين متغيري البحث جودة الخدمة وأخلاقيات المنتج الوردي كان طردي وهذا ما يدل على أن الزيادة في جودة الخدمة يؤدي إلى زيادة في تعزيز أخلاقيات المنتج الوردي في تطبيقها خلال الممارسات التسويقية.
Keywords
جودة الخدمة
المنتج الوردي
أخلاقيات المنتج