Abstract
It is requested from the process of studying the use of the method of (cultivation of ideas in achievement and the development of inferential thinking in the subject of history among students of the second grade average aims to identify the effect of using the method of seeding ideas in achievement and the development of inferential thinking in the subject of history among students of the second grade average through Check the following hypotheses:
1- The first hypothesis: There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of the experimental group students who study history in the method of (cultivation of ideas) and the average scores of the control group students who study the same subject in the usual way in achievement.
2- The second hypothesis: There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of the students of the experimental group who study the subject of history by the method of (cultivation of ideas and the average scores of the students of the control group who study the same subject in the usual way in the inferential thinking test .
The current research was limited to second-grade intermediate students / in the Directorate of Education in Al-Diwaniyah / Al-Hamra Al-Sharqi district by teaching three chapters of the history book to be taught for the academic year (2021-2022), and the researcher followed an experimental design with partial adjustment, the sample of the research consisted of (60) A student and the researcher rewarded the researcher between the two groups of the research sample in the variables (chronological age, pretest, intelligence, inferential thinking towards the subject and the achievement of parents). 0.80) and its stability coefficient (0.85). As for the inferential thinking, the validity of its paragraphs was (0.75) and its stability (0.80) The experiment was applied in the second semester. It is statistically significant and in favor of the experimental group in both achievement and inferential thinking. In light of the results, the research concluded with a number of recommendations and suggestions.
1- The first hypothesis: There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of the experimental group students who study history in the method of (cultivation of ideas) and the average scores of the control group students who study the same subject in the usual way in achievement.
2- The second hypothesis: There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of the students of the experimental group who study the subject of history by the method of (cultivation of ideas and the average scores of the students of the control group who study the same subject in the usual way in the inferential thinking test .
The current research was limited to second-grade intermediate students / in the Directorate of Education in Al-Diwaniyah / Al-Hamra Al-Sharqi district by teaching three chapters of the history book to be taught for the academic year (2021-2022), and the researcher followed an experimental design with partial adjustment, the sample of the research consisted of (60) A student and the researcher rewarded the researcher between the two groups of the research sample in the variables (chronological age, pretest, intelligence, inferential thinking towards the subject and the achievement of parents). 0.80) and its stability coefficient (0.85). As for the inferential thinking, the validity of its paragraphs was (0.75) and its stability (0.80) The experiment was applied in the second semester. It is statistically significant and in favor of the experimental group in both achievement and inferential thinking. In light of the results, the research concluded with a number of recommendations and suggestions.
Keywords
History
Ideas
inferential
seeding
Thinking
Abstract
يرجى من عملية دراسة استعمال اسلوب ( استمطار الافكار في التحصيل وتنمية التفكير الاستدلالي في مادة التاريخ لدى طلاب الصف الثاني متوسط يهدف إلى التعرف على أثر استعمال اسلوب استمطار الافكار في التحصيل وتنمية التفكير الاستدلالي في مادة التاريخ لدى طلاب الصف الثاني متوسط من خلال التحقق من الفرضيات الآتية :
1-الفرضية الأولى : لا يوجد فروق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( 0,05 ) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية التي تدرس مادة التاريخ بأسلوب ( استمطار الافكار ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة التي تدرس المادة نفسها بالطريقة الاعتيادية في التحصيل .
2-الفرضية الثانية لا توجد فروق ذو دلالة إحصائية عند مستوى( 0,05 ) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية التي تدرس مادة التاريخ بأسلوب ( استمطار الافكار ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة التي تدرس المادة نفسها بالطريقة الاعتيادية في اختبار التفكير الاستدلالي.
اقتصر البحث الحالي على طلاب الصف الثاني متوسط/ في مديرية تربية الديوانية/ قضاء الحمرة الشرقي من خلال تدريس ثلاثة فصول من كتاب التاريخ المقرر تدريسه للعام الدراسي(2021-2022 ),واتبع الباحث تصميماً تجريبياً ذو الضبط الجزئي، تكونت عينه البحث من (60) طالبا وكافأ الباحث بين مجموعتي عينة البحث في متغيرات (العمر الزمني والاختبار القبلي والذكاء والتفكير الاستدلالي نحو المادة وتحصيل الوالدين)تكونت أداتا البحث من اختبارا تحصيليا بلغت فقراته (42) فقرة ومقياس للتفكير الاستدلالي بلغ مجموع فقراته( 32) فقرة .حيث بلغ صدق الاختبار(0,80) ومعامل ثباته( 0,85) أما التفكير الاستدلالي فقد بلغ صدق فقراته (0,75)وثباته ( 0,80) طبقت التجربة في الفصل الدراسي الثاني استعمل الباحث في تحليل نتائج البحث عدد من الوسائل الإحصائية وتوصل البحث إلى وجود فرق ذو دلالة إحصائية ولصالح المجموعة التجريبية في كل من التحصيل والتفكير الاستدلالي وفي ضوء النتائج اختتم البحث بعدد من التوصيات والمقترحات.
1-الفرضية الأولى : لا يوجد فروق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( 0,05 ) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية التي تدرس مادة التاريخ بأسلوب ( استمطار الافكار ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة التي تدرس المادة نفسها بالطريقة الاعتيادية في التحصيل .
2-الفرضية الثانية لا توجد فروق ذو دلالة إحصائية عند مستوى( 0,05 ) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية التي تدرس مادة التاريخ بأسلوب ( استمطار الافكار ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة التي تدرس المادة نفسها بالطريقة الاعتيادية في اختبار التفكير الاستدلالي.
اقتصر البحث الحالي على طلاب الصف الثاني متوسط/ في مديرية تربية الديوانية/ قضاء الحمرة الشرقي من خلال تدريس ثلاثة فصول من كتاب التاريخ المقرر تدريسه للعام الدراسي(2021-2022 ),واتبع الباحث تصميماً تجريبياً ذو الضبط الجزئي، تكونت عينه البحث من (60) طالبا وكافأ الباحث بين مجموعتي عينة البحث في متغيرات (العمر الزمني والاختبار القبلي والذكاء والتفكير الاستدلالي نحو المادة وتحصيل الوالدين)تكونت أداتا البحث من اختبارا تحصيليا بلغت فقراته (42) فقرة ومقياس للتفكير الاستدلالي بلغ مجموع فقراته( 32) فقرة .حيث بلغ صدق الاختبار(0,80) ومعامل ثباته( 0,85) أما التفكير الاستدلالي فقد بلغ صدق فقراته (0,75)وثباته ( 0,80) طبقت التجربة في الفصل الدراسي الثاني استعمل الباحث في تحليل نتائج البحث عدد من الوسائل الإحصائية وتوصل البحث إلى وجود فرق ذو دلالة إحصائية ولصالح المجموعة التجريبية في كل من التحصيل والتفكير الاستدلالي وفي ضوء النتائج اختتم البحث بعدد من التوصيات والمقترحات.
Keywords
استمطار
الاستدلالي
الافكار
التاريخ
التفكير