Abstract
تُعد أرض السواد من الأراضي الخصبة في العراق، وقد دخلت ضمن الأراضي التي فُتحت في عهد الخليفة عمر بن الخطاب رضي الله عنه. وتُعرف أرض السواد بأنها تمتد من منطقة الجبل عند حلوان – الواقعة على الحدود مع أرض الفرس – إلى أرض العرب، ومن ثم من نُهَر الموصل طولًا إلى ساحل البحر ببلاد عبادان شرق البصرة.
وردت روايات أخرى عن مساحة أرض السواد؛ منها ما يُقدّر طولها بـ (160) فرسخًا وعرضها بـ (80) فرسخًا، أي أنها تشمل أغلب مساحة العراق الحالية، كما أشار بعض الجغرافيين إلى ذلك (مثل الفترة بين 438هـ – 466هـ).
اختلف الفقهاء في حكم أرض السواد بعد فتحها من قبل المسلمين، وظهرت ثلاث آراء رئيسة؛ حيث رأى الإمام الشافعي أنها تُعد غنيمة يجب تقسيمها بين الفاتحين، إلا إذا رأى الإمام إبقاءها لما فيه مصلحة عامة للمسلمين. في حين رأى الإمام مالك أن تقسيمها لا يجوز، وأنها تبقى للمسلمين عامة. أما الإمام أبو حنيفة، فقد ذهب إلى أنها أرض خراجية لا تُقسم، بل يُضرب عليها الخراج وتبقى بأيدي المشركين ينتفع بها المسلمون.
وقد أخذ الخليفة عمر بن الخطاب برأي أبي حنيفة، فلم يقم بتقسيم أرض السواد بين المسلمين، بل أبقاها على حالها وفرض عليها الخراج، مما يعود بالنفع على المسلمين كافة، ويمكّن الدولة من التصرف في الأرض وفقًا لمبدأ الملكية العامة وتطبيق ما تقتضيه المصلحة.
وبناءً على هذا، فقد تم تحديد ملكية أرض السواد وفق تفسيرين:
الأول: أن أرض السواد ملك لعامة المسلمين، وليس لفئة محددة.
الثاني: أنها أرض خراجية لا يجوز تمليكها أو تقسيمها، وإنما تفرض عليها ضريبة الخراج ويُبقي الخليفة أهلها عليها ما لم يرَ المصلحة بغير ذلك.
وقد قُسمت أرض المسلمين إلى نوعين:
1. أرض فُتحت عنوة من غير صلح، فهي أرض خراجية تُفرض عليها ضريبة وتبقى بأيدي أهلها.
2. أرض دخلها المسلمون صلحًا أو تركها أهلها، وهذه تُعامل حسب ما يقرره الإمام من مصلحة للمسلمين.
وفي كلتا الحالتين، تبقى أرض السواد وقفًا للمصلحة العامة وتُعامل على أنها أرض خراجية لا يجوز تقسيمها، بل تُقدَّر بما يصلح للمسلمين وفقًا لمصلحة الدولة الإسلامية.
وردت روايات أخرى عن مساحة أرض السواد؛ منها ما يُقدّر طولها بـ (160) فرسخًا وعرضها بـ (80) فرسخًا، أي أنها تشمل أغلب مساحة العراق الحالية، كما أشار بعض الجغرافيين إلى ذلك (مثل الفترة بين 438هـ – 466هـ).
اختلف الفقهاء في حكم أرض السواد بعد فتحها من قبل المسلمين، وظهرت ثلاث آراء رئيسة؛ حيث رأى الإمام الشافعي أنها تُعد غنيمة يجب تقسيمها بين الفاتحين، إلا إذا رأى الإمام إبقاءها لما فيه مصلحة عامة للمسلمين. في حين رأى الإمام مالك أن تقسيمها لا يجوز، وأنها تبقى للمسلمين عامة. أما الإمام أبو حنيفة، فقد ذهب إلى أنها أرض خراجية لا تُقسم، بل يُضرب عليها الخراج وتبقى بأيدي المشركين ينتفع بها المسلمون.
وقد أخذ الخليفة عمر بن الخطاب برأي أبي حنيفة، فلم يقم بتقسيم أرض السواد بين المسلمين، بل أبقاها على حالها وفرض عليها الخراج، مما يعود بالنفع على المسلمين كافة، ويمكّن الدولة من التصرف في الأرض وفقًا لمبدأ الملكية العامة وتطبيق ما تقتضيه المصلحة.
وبناءً على هذا، فقد تم تحديد ملكية أرض السواد وفق تفسيرين:
الأول: أن أرض السواد ملك لعامة المسلمين، وليس لفئة محددة.
الثاني: أنها أرض خراجية لا يجوز تمليكها أو تقسيمها، وإنما تفرض عليها ضريبة الخراج ويُبقي الخليفة أهلها عليها ما لم يرَ المصلحة بغير ذلك.
وقد قُسمت أرض المسلمين إلى نوعين:
1. أرض فُتحت عنوة من غير صلح، فهي أرض خراجية تُفرض عليها ضريبة وتبقى بأيدي أهلها.
2. أرض دخلها المسلمون صلحًا أو تركها أهلها، وهذه تُعامل حسب ما يقرره الإمام من مصلحة للمسلمين.
وفي كلتا الحالتين، تبقى أرض السواد وقفًا للمصلحة العامة وتُعامل على أنها أرض خراجية لا يجوز تقسيمها، بل تُقدَّر بما يصلح للمسلمين وفقًا لمصلحة الدولة الإسلامية.
Keywords
Blackness
Islamism
location
Abstract
The land of blackness is one of the fertile lands in Iraq, and it was included in the lands that were opened during the reign of Caliph Umar ibn al-Khattab, may Allah be pleased with him. The land of blackness is defined as extending from the mountain area at Helwan – located on the border with the land of the Persians – to the land of the Arabs, and then from the Mosul River along to the Sea coast of Abadan east of Basra.
There were other accounts about the area of the land of Al – suwad, including an estimated length of (160) leagues and width of (80) leagues, that is, it includes most of the area of present-day Iraq, as some geographers pointed out (such as the period between 438 Ah-466 Ah).
The jurists disagreed on the ruling of the land of blackness after it was conquered by the Muslims, and three main opinions emerged, where Imam Shafi'i saw that it is a booty that should be divided among the conquerors, unless the imam sees keeping it for the general benefit of Muslims. While Imam Malik considered that it is not permissible to divide them, and they remain for Muslims in general. As for Imam Abu Hanifa, he argued that it is an outside land that is not divided, but the outside is beaten on it and it remains in the hands of the polytheists for the benefit of Muslims.
Caliph Umar ibn al-Khattab took the opinion of Abu Hanifa, he did not divide the land of blackness among Muslims, but kept it intact and imposed an Kharaj on it, which benefits all Muslims, and enables the state to dispose of the land according to the principle of public ownership and apply what is required by the interest.
Based on this, the ownership of the black land was determined according to two interpretations:
The first is that the land of blackness belongs to the general Muslims, not to a specific category.
Second: it is an external land that cannot be owned or divided, but rather an external tax is imposed on it, and the Caliph keeps the people on it unless he sees otherwise.
The Muslim land was divided into two types:
1. A land that has been forcibly opened without reconciliation, it is an external land on which a tax is imposed and remains in the hands of its people.
2. This is treated according to what the imam decides in the interest of the Muslims.
In both cases, the land of blackness remains a public interest Waqf and is treated as an external land that may not be divided, but is valued for what is suitable for Muslims according to the interest of the Islamic State.
There were other accounts about the area of the land of Al – suwad, including an estimated length of (160) leagues and width of (80) leagues, that is, it includes most of the area of present-day Iraq, as some geographers pointed out (such as the period between 438 Ah-466 Ah).
The jurists disagreed on the ruling of the land of blackness after it was conquered by the Muslims, and three main opinions emerged, where Imam Shafi'i saw that it is a booty that should be divided among the conquerors, unless the imam sees keeping it for the general benefit of Muslims. While Imam Malik considered that it is not permissible to divide them, and they remain for Muslims in general. As for Imam Abu Hanifa, he argued that it is an outside land that is not divided, but the outside is beaten on it and it remains in the hands of the polytheists for the benefit of Muslims.
Caliph Umar ibn al-Khattab took the opinion of Abu Hanifa, he did not divide the land of blackness among Muslims, but kept it intact and imposed an Kharaj on it, which benefits all Muslims, and enables the state to dispose of the land according to the principle of public ownership and apply what is required by the interest.
Based on this, the ownership of the black land was determined according to two interpretations:
The first is that the land of blackness belongs to the general Muslims, not to a specific category.
Second: it is an external land that cannot be owned or divided, but rather an external tax is imposed on it, and the Caliph keeps the people on it unless he sees otherwise.
The Muslim land was divided into two types:
1. A land that has been forcibly opened without reconciliation, it is an external land on which a tax is imposed and remains in the hands of its people.
2. This is treated according to what the imam decides in the interest of the Muslims.
In both cases, the land of blackness remains a public interest Waqf and is treated as an external land that may not be divided, but is valued for what is suitable for Muslims according to the interest of the Islamic State.
Keywords
ارض السواد
الاسلامي
الموقع