Abstract
Martyrdom is one of the most important means of proof in the Islamic judiciary. Specialists to know the conditions of the people injured or adjusted and they are called the accusers, all in the normal situation, which is the situation of residence and stability, where he can know the justice of witnesses , In the case of travel where it is not possible to know the conditions of people in terms of their fairness and integrity, the testimony of travelers do not accept the facts and issues that occur in it to be uncertain whether their justice or whether this is the doctrine of more jurists than non-Maliki; This acceptance shall be in the field of financial transactions exclusively without felonies in the crimes of borders, retribution and ta'zir, which can only be attested by their justice , He said that accepting the testimony on the label is the necessity to prove the rights of the people and protect them from loss, even if that means , In this research, which consists of an introduction and three investigators and a summary, we try to verify the validity and feasibility of the testimony on marking in the circumstances of extraordinary travel as an alternative means of proof of the testimony of those who have been proven fair. Islamic legislation in the conservation and maintenance of rights from loss and abuse.
Keywords
Certificate - Branding - Justice - Testimoni
Abstract
تُعَدُّ الشهادة إحدى أهمَّ وسائل الإثبات في القضاء الإسلامي ، وإنَّ عدالة الشهود شرطٌ لقبول الشهادةِ حسبما جاءت بهِ النصوص في القرآن الكريم والسُنَّة المُطهرة ، ولا بُدَّ للقاضي من التأكُّد من وجود هذهِ العدالة في الشاهدِ سواءً كان ذلك بالمعرفة المسبقة بحال الشاهد أو التحرِّي عنها بواسطة مختصِّين بمعرفة أحوال الناس جرحاً أو تعديلاً وهم ما يسمُّون بالمُزكِّين وذلك كلَّهُ في الوضع الطبيعي الذي هو وضعُ الإقامة والإستقرار حيثُ تكون فيه معرفة عدالة الشهود أمرأ مُستطاعاً ، أمّا في وضع السَّفرِ حيث لا يُمكن معرفة أحوال الناس من حيث عدالتهم ونزاهتهم فإنَّ شهادة المسافرين لا تُقبل على الوقائع والقضايا التي تحدث فيهِ لعدم إمكان التأكد والتثبت من تلك العدالة كما ذكرنا وهذا مذهب أكثر الفقهاء من غير المالكيَّة ؛ أمّا فقهاء المذهب المالكي فإنَّهم قالوا بقبول شهادة المسافرين بعضهم على بعضٍ بناءً على توسُّم العدالة فيهم دون التحقق منها ؛ وهذا القبول يكون في مجال المعاملات الماليَّة حصراً دون الجنايات في جرائم الحدود والقصاص التي لا يشهد عليها إلاّ مًن تثبتُت عدالتهم ، ووجه قولهم بقبول الشهادة على التوسُّمِ هو ضرورة إثبات حقوق الناس وصونها من الضياع ولو كان ذلك بتلك الوسيلةٍ البديلةٍ ، وفي هذ البحث المكوَّن من مقدمة وثلاث مباحثٍ وخلاصةٍ نحاول التحقق من صلاحية وجدوى الشهادة على التوَسُّم في ظرف السَّفر الإستثنائي كوسيلة إثباتٍ بديلة عن شهادة من ثبتت عدالتهم ، ومن خلال دراستنا لهذه الشهادة نحاول أيضاَ بيان أهميَّة إخضاع أدلَّة الإثبات المستنبطة بطريق الإجتهاد الفقهي للضوابط والقيود الموافقة لمقاصد التشريع الإسلامي في حفظ الحقوق وصيانتها من الضياع والتجاوز .
Keywords
الشهادة - التوسُّم - العدالة - التزكية -