Abstract
The purpose of this study was to determine how well the University of Baghdad’s Central Library could prepare for the transfer from the AACR2 to the RDA standard. The research was described with the purpose of completing plans for a thorough understanding of the library's technological, institutional, and human challenges, determining present practices, and analyzing RDA standards awareness among personnel. The study employed an applied research method, employing a case study design to provide an in-depth understanding of the library situation. A custom-designed questionnaire was delivered to a population of 106 staff members, yielding 95 replies. Additional data were gathered through interviews to generate qualitative insights, direct observations of cataloging operations, and examination of bibliographic records and training documents. The results revealed significant gaps in staff knowledge of the RDA; in fact, a large portion of the staff received training in specialized skills required for understanding and executing the standard. They observed that, for the most part, cataloging records are still done using MARC21 and traditional cataloging standards, with significant technical issues such as outdated software and inadequate infrastructure. A lack of specialized leadership and internal communication issues were identified as major impediments to content standard adoption. According to the report, RDA should be put into practice since it is expected to significantly enhance resource access and metadata quality. To manage the transformation, it also proposed creating concentrated training courses, improving technical infrastructures, and establishing unified leadership.
Keywords
AACR2
central library
Library Cataloging
RDA
Abstract
كان الغرض من هذه الدراسة تحديد مدى استعداد المكتبة المركزية لجامعة بغداد للانتقال من معيار AACR2 إلى معيار RDA. وقد تم وصف البحث بغرض استكمال الخطط لفهم شامل للتحديات التكنولوجية والمؤسسية والبشرية التي تواجهها المكتبة، وتحديد الممارسات الحالية، وتحليل الوعي بمعايير RDA بين الموظفين. وقد استخدمت الدراسة أسلوب البحث التطبيقي، باستخدام تصميم دراسة الحالة لتوفير فهم متعمق لوضع المكتبة. تم تسليم استبيان مصمم خصيصًا لسكان يبلغ عددهم 106 من أعضاء هيئة التدريس، وأسفر عن 95 إجابة. تم جمع البيانات الإضافية من خلال المقابلات لتوليد رؤى نوعية، وملاحظات مباشرة لعمليات الفهرسة، وفحص السجلات الببليوغرافية ووثائق التدريب. كشفت النتائج عن فجوات كبيرة في معرفة الموظفين بمعيار RDA؛ في الواقع، تلقى جزء كبير من الموظفين تدريبًا في المهارات المتخصصة المطلوبة لفهم وتنفيذ المعيار. وقد لاحظوا أن فهرسة السجلات في معظمها لا تزال تتم باستخدام MARC21 ومعايير الفهرسة التقليدية، مع وجود مشكلات فنية كبيرة مثل البرامج القديمة والبنية الأساسية غير الكافية. وقد تم تحديد الافتقار إلى القيادة المتخصصة وقضايا الاتصال الداخلي باعتبارها عوائق رئيسية أمام تبني معيار المحتوى. ووفقًا للتقرير، يجب وضع RDA موضع التنفيذ لأنه من المتوقع أن يعزز بشكل كبير من الوصول إلى الموارد وجودة البيانات الوصفية. ولإدارة التحول، اقترح التقرير أيضًا إنشاء دورات تدريبية مكثفة وتحسين البنية الأساسية الفنية وإنشاء قيادة موحدة