Abstract
This research aims to elucidate the mechanisms of directive speech verbs in Alfiyat
Ibn Muti, aiming to prove that grammatical works and educational systems contain
pragmatic ideas and their orientations. In order to achieve this aim The research tools contain a brief overview of the directive verbs, and the different linguistic mechanisms
to achieve these verbs, which are represented in the mechanisms of command,
prohibition, interrogation, appeal, presentation and exhortation, each of these directive
verbs has semantic elements constituting its direct performative significance.
Ibn Muti, aiming to prove that grammatical works and educational systems contain
pragmatic ideas and their orientations. In order to achieve this aim The research tools contain a brief overview of the directive verbs, and the different linguistic mechanisms
to achieve these verbs, which are represented in the mechanisms of command,
prohibition, interrogation, appeal, presentation and exhortation, each of these directive
verbs has semantic elements constituting its direct performative significance.
Keywords
speech
Abstract
يهدف هذا البحث إلى استجلاء آليات الأفعال الكلام التوجيهية المباشرة في ألفية ابن معطي، هادًفا إثبات احتواء
المصنفات النحوية والمنظومات التعليمية على أفكار التداولية وتوجهاتها، ومن أجل تحقيق هذا الهدف تحتوي
أدوات البحث من نبذة يسيرة عن الأفعال التوجيهية، والآليات اللغوية المختلفة لتحقيق هذه الأفعال والتي تتمثل في
آليات الأمر، والنهي، والاستفهام، والنداء، والعرض والتحضيض، ولكل من هذه الأفعال التوجيهية عناصر دلالية
مكونة لدلالتها الإنجازية المباشرة
المصنفات النحوية والمنظومات التعليمية على أفكار التداولية وتوجهاتها، ومن أجل تحقيق هذا الهدف تحتوي
أدوات البحث من نبذة يسيرة عن الأفعال التوجيهية، والآليات اللغوية المختلفة لتحقيق هذه الأفعال والتي تتمثل في
آليات الأمر، والنهي، والاستفهام، والنداء، والعرض والتحضيض، ولكل من هذه الأفعال التوجيهية عناصر دلالية
مكونة لدلالتها الإنجازية المباشرة
Keywords
الكلامية