Abstract
Praise be to God, Lord of the Worlds, and prayers and peace be upon our Prophet, his family, and his good and good companions
Then:
God Almighty made the Sunnah a source of legislation, for it is confirmed and clarified for the Book, and a light that guides people of understanding, and the Almighty and Exalted be He, chose for His religion and the Sunnah of His Prophet (peace up on him ) to be honest scholars, perfect memorizers, and trustworthy narrators who memorized, they spent in collecting, maintaining, and preserving the Sunnah of His Prophet (peace up on him ) Then post it. They classified the classifications in the different regions, and established the School of the Noble Prophetic Hadith in their countries, until it became described as them
Each country has characteristics that distinguish it from the people of hadith without other countries, in their ways of researching and classifying the sciences and distinguishing them from others, all through the scholars of that country and their method, so various modern scientific trends appeared in the Islamic countries, which led to the emergence of the so-called modern schools Which arose at the hands of some virtuous scholars, who spent their lives, their money, and themselves in preserving and publishing the Sunnah, and then writing in it, and influenced by factors that formed the curriculum of that school. Sharif and his sciences, starting from: the codification of the science of hadith and its history, then its development, and the restriction of modern scientific rules, then the classification of works, to the criticism of the Prophet’s hadith and an explanation of its acceptance from its returns.
Then:
God Almighty made the Sunnah a source of legislation, for it is confirmed and clarified for the Book, and a light that guides people of understanding, and the Almighty and Exalted be He, chose for His religion and the Sunnah of His Prophet (peace up on him ) to be honest scholars, perfect memorizers, and trustworthy narrators who memorized, they spent in collecting, maintaining, and preserving the Sunnah of His Prophet (peace up on him ) Then post it. They classified the classifications in the different regions, and established the School of the Noble Prophetic Hadith in their countries, until it became described as them
Each country has characteristics that distinguish it from the people of hadith without other countries, in their ways of researching and classifying the sciences and distinguishing them from others, all through the scholars of that country and their method, so various modern scientific trends appeared in the Islamic countries, which led to the emergence of the so-called modern schools Which arose at the hands of some virtuous scholars, who spent their lives, their money, and themselves in preserving and publishing the Sunnah, and then writing in it, and influenced by factors that formed the curriculum of that school. Sharif and his sciences, starting from: the codification of the science of hadith and its history, then its development, and the restriction of modern scientific rules, then the classification of works, to the criticism of the Prophet’s hadith and an explanation of its acceptance from its returns.
Keywords
School - Al-Kufa - civilized development
Abstract
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وصحبه الطيبين الطاهرين.
أما بعد :
جعل الله تعالى السنة مصدرا للتشريع، فهي المؤكدة والمبينة للكتاب، ونورا يهتدي به أولوا الألباب، واختار سبحانه وتعالى لدينه وسنة نبيه __علماء صادقين، و حفاظا متقنين، ورواة ثقات حافظين، افنوا حياتهم في جمع سنة نبيه __ وصيانتها، والحفاظ عليها، ثم نشرها. وصنفوا التصانيف في الأمصار المختلفة، واسسوا مدرسة الحديث النبوي الشريف في بلدانهم، حتى أضحت توصف بهم.
ولكل بلد منها خصائص يمتاز بها عند أهل الحديث دون غيره من البلدان، في طرق بحثهم وتصنيفهم للعلوم وتميزهم عن غيرهم، وكل ذلك من خلال علماء ذلك البلد وطريقتهم، فظهرت الاتجاهات العلمية الحديثية المختلفة في الأمصار الإسلامية، مما أدى إلى نشوء ما يسمى بالمدارس الحديثية، التي نشأت على يد بعض العلماء الفضلاء، الذين أفنوا أعمارهم، وأموالهم، وأنفسهم في حفظ السنة ونشرها، ثم التأليف فيها، واثرت بها عوامل قامت على تشكيل منهج تلك المدرسة، فكل حركة علمية قامت في حاضرة من حواضر الإسلام كان لها الأثر الواضح في الحديث النبوي الشريف وعلومه، انطلاقا من : تدوين علم الحديث وتاريخه، ثم تطوره، وتقعيد القواعد العلمية الحديثية، ثم تصنيف المصنفات، إلى نقد الحديث النبوي وبيان مقبولة من مردوده.
أما بعد :
جعل الله تعالى السنة مصدرا للتشريع، فهي المؤكدة والمبينة للكتاب، ونورا يهتدي به أولوا الألباب، واختار سبحانه وتعالى لدينه وسنة نبيه __علماء صادقين، و حفاظا متقنين، ورواة ثقات حافظين، افنوا حياتهم في جمع سنة نبيه __ وصيانتها، والحفاظ عليها، ثم نشرها. وصنفوا التصانيف في الأمصار المختلفة، واسسوا مدرسة الحديث النبوي الشريف في بلدانهم، حتى أضحت توصف بهم.
ولكل بلد منها خصائص يمتاز بها عند أهل الحديث دون غيره من البلدان، في طرق بحثهم وتصنيفهم للعلوم وتميزهم عن غيرهم، وكل ذلك من خلال علماء ذلك البلد وطريقتهم، فظهرت الاتجاهات العلمية الحديثية المختلفة في الأمصار الإسلامية، مما أدى إلى نشوء ما يسمى بالمدارس الحديثية، التي نشأت على يد بعض العلماء الفضلاء، الذين أفنوا أعمارهم، وأموالهم، وأنفسهم في حفظ السنة ونشرها، ثم التأليف فيها، واثرت بها عوامل قامت على تشكيل منهج تلك المدرسة، فكل حركة علمية قامت في حاضرة من حواضر الإسلام كان لها الأثر الواضح في الحديث النبوي الشريف وعلومه، انطلاقا من : تدوين علم الحديث وتاريخه، ثم تطوره، وتقعيد القواعد العلمية الحديثية، ثم تصنيف المصنفات، إلى نقد الحديث النبوي وبيان مقبولة من مردوده.
Keywords
- مدرسة - الكوفة - التطور الحضاري