Abstract
The current research aims to identify the factors that help in education according to Al-Jahiz. As for the limits of the research, the researcher took the book Al-Barsan, Al-Arjan, Al-Amyan, and Al-Hawlan as a sample for his research, from among Al-Jahiz’s books, to confirm Al-Jahiz’s subject matter. There is no doubt that there are many factors that help in the success of the educational process, including: the teacher’s knowledge of the students’ mental and age level and his insight into the cognitive, emotional, genetic, environmental, and psychological aspects of the student, etc., and before all of these factors, his knowledge of the objectives. After the researchers determined the research’s purpose, limits, and terminology, they conducted the research procedures in light of the descriptive approach of Al-Jahiz’s narratives or in light of what Al-Jahiz stipulated regarding the subject. The researchers reached a number of conclusions, including: Al-Jahiz’s ability to diagnose the factors that aid in education, and the richness of the Arab-Islamic heritage in them, and that these factors play a fundamental role in the teacher’s delivery of the educational material to the students and providing them with information that has an impact. Based on the results of the research, the researchers recommended several recommendations, including: Benefiting from Al-Jahiz’s educational and psychological opinions, especially in his diagnosis of the factors that aid in delivering education and teaching, and employing them in writing school books according to the mental and age level, such as the book of reading, literature, or grammar, etc.
Abstract
يرمي البحث الحالي الى تعرف العوامل المساعده في التعليم عند الجاحظ, أما حدود البحث فقد أتخذ الباحث كتاب البرصان والعرجان والعميان والحولان عينه لبحثه, من بين كتب الجاحظ, لتاكيد الجاحظ الموضوع فيه, ومما لاريب فيه ان هناك عوامل كثيره تساعد على نجاح العمليه التعليميه, منها: معرفه المعلم مستوى الطلبه العقلي والعمري وتبصره بالنواحي المعرفيه والوجدانيه والوراثيه و البيئيه والنفسيه للطالب ...... الخ وقبل كل تلك العوامل معرفته الاهداف
وبعد ان قام الباحثان بتحديد مرمى البحث وحدوده, ومصطلحاته, قاما باجراءات البحث في ضوء المنهج الوصفي لمسرودات الجاحظ او في ضوء مانص عليه الجاحظ فيما يخص الموضوع.
وتوصل الباحثان الى جمله استنتاجات, منها: قدره الجاحظ على تشخيص العوامل المساعده في التعليم, واكتناز التراث العربي الاسلامي بها, وان لهذه العوامل دورا اساسيا في توصيل المعلم الماده الدراسيه للطلبه واكسابهم المعلومات ذات الاثر,وبناء على نتائج البحث اوصى الباحثان توصيات عده منها:الافاده من أراء الجاحظ التربويه والنفسيه لاسيما في تشخيصه للعوامل المساعده في توصيل التعليم والتدريس وتوظيفها في تأليف الكتب المدرسيه وبحسب المستوى العقلي والعمري, ككتاب المطالعه والادب او القواعد.......الخ.
وبعد ان قام الباحثان بتحديد مرمى البحث وحدوده, ومصطلحاته, قاما باجراءات البحث في ضوء المنهج الوصفي لمسرودات الجاحظ او في ضوء مانص عليه الجاحظ فيما يخص الموضوع.
وتوصل الباحثان الى جمله استنتاجات, منها: قدره الجاحظ على تشخيص العوامل المساعده في التعليم, واكتناز التراث العربي الاسلامي بها, وان لهذه العوامل دورا اساسيا في توصيل المعلم الماده الدراسيه للطلبه واكسابهم المعلومات ذات الاثر,وبناء على نتائج البحث اوصى الباحثان توصيات عده منها:الافاده من أراء الجاحظ التربويه والنفسيه لاسيما في تشخيصه للعوامل المساعده في توصيل التعليم والتدريس وتوظيفها في تأليف الكتب المدرسيه وبحسب المستوى العقلي والعمري, ككتاب المطالعه والادب او القواعد.......الخ.