Abstract
Stemming from the new challenges that were imposed by the policy of economical and cultural global and the technological development that happened within the last few years specially within the fields of information and communication technology ways which the important one was the information technology which has proved great economical advantages in many countries specially in countries don’t have enough natural resources . Stemming from the role of education and higher education in moving nations to inter the new world and in improving human development levels and to strength the national security for countries . It's necessary to work in order to improve the quality of higher education in Arab Home lard on the whole and specially in lrag also in its accordance to society and the lab our market , working on putting policy national general and special view to the branches of higher education and determined following of labor's stages that help in carrying fixed aims emerged from it so as to participate in the overall human development for society and to achieve more of economical progress. Studying defector of educational in the Arab region remakes that there are many challenges like high rate of literacy , and the weak approach to the educational establishments , that became a trouble and necessity imposed itself as realism for any direction to face it and to find subjective solutions for it , considering that there are obvious differences between Arab countries in domain spread this phenomena , that it constraint between poor countries that it reach to per cent 60% and reduce in the rich countries to reach within to percent 10%. That because of that weaknesses of Arab government in this side. That pushes many of their citizens to leave the apporchenity of learning and go to look for job . To reduce the effect of this phenomena we have to look for many solutions for in order to achieve overall (Iso) .
Abstract
إنطلاقاً من التحديات الجديدة التي فرضتها سياسة العولمة الاقتصادية والثقافية والتطورات التكنولوجية التي حدثت في السنوات الاخيرة خصوصاً على صعيد تكنولوجيا المعلومات والاتصالات والتحول العالمي باتجاه مسارات اقتصادية جديدة كان من اهمها اقتصاد المعرفة والذي اثبت جدوى اقتصادية كبيرة في العديد من الدول خصوصاً في تلك التي لا تتمتع بموارد اقتصادية كافية ، وانطلاقاً من دور التربية والتعليم العالي في تحفيز الشعوب للدخول إلى العصر الجديد، وفي تحسين مستويات التنمية البشرية وتعزيز الامن القومي للدول، كان لابد من العمل على تحسين جودة التعليم العالي في الوطن العربي بشكل عام والعراق بشكل خاص، ومواءمته للمجتمع ولسوق العمل, والعمل على وضع سياسة وطنية عامة ورؤية خاصة لفروع التعليم العالي وتحديد اهدافه، واتباع منهجية عمل تساعد في تنفيذ الاهداف الموضوعيــــة والمنبثــــقة عنهـــــا وذلك للمســـــاهمة في التنميــــة البشرية الشاملة للمجتمع وتحقيق مزيد من التقدم الاقتصادي . إن دراسة واقع التعليم العالي في المنطقة العربية، يؤشر بوجود جملة من التحديات، منها ارتفاع نسبة الامية، وضعف الانتساب إلى المؤسسات التعليمية، حيث اصبح مدعاة استياء وضرورة فرضت نفسها كواقع للاتجاه والاخذ بأسباب هذه الظاهرة لمواجهتها وايجاد الحلول الموضوعية لها، مع ذكر أن هناك تفاوت واضح ما بين الدول العربية من حيث انتشار هذه الظاهرة، حيث تتركز ما بين الدول الفقيرة لتصل إلى 60% وتنحسر إلى حد ما في الدول الغنية لتصل إلى 10%، ويعود سبب ذلك إلى ضعف اهتمــــام الحكومات العربية بهذا الجانب مما يدفع الكثير من مواطنيها إلى ترك فرص التعليم والالتحاق بسوق العمل . ولتقليل من وطأة هذه الظاهرة كان لزاماً علينا تبني مجموعة من استراتيجيات المعرفة من اجل الوصول إلى الجودة الشاملة وبالتالي إلى التنمية الشاملة المرجوة، من أجل تحويل الدافعية أو الحافزية سواء لشخص ما أو مؤسسة ضمن الخطط الموضوعية المعدة إلى أهداف، وهو غاية العمليات التعليمية ضمن الأهداف الشخصية أو المؤسسية للوصول إلى مجتمع المعرفة المنشود .