Abstract
The development and change in the curriculum and methods of teaching, became the role of the teacher was not limited to the transfer of knowledge to the students, but went beyond that to become one of his basic roles and meals to develop the ability of students to think and innovate and raise the level of realism and consider the educational process characterized by interaction between two parties each Perhaps the most prominent aspirations of those who develop the modern methods in university teaching and the dimension of the method of indoctrination and regular methods by allowing the student to be a key partner in the learning process and more interactive, and the problem of research is determined by answering the following question: Or problem solving strategy effect in learning the skill of the handball in the handball where the research aims to the effect of using the problem solving strategy in learning the skill of the handball in the handball The researchers hypothesized that there are statistically significant differences between the post tests of the experimental research groups and the control group in (problem solving strategy) The researchers used the experimental method for its relevance and the nature of the research.The research community was chosen intentionally from the students of
second academic year / College of Physical Education and Sports Sciences / University of Tikrit / for the academic year (2019) and the number of (65) students, the sample was formed N (40) students were randomly selected by lot, for the two research groups (experimental and control groups), the sample was divided into two equal groups by (20) students for each group. The first experimental group applied the problem-solving strategy, and the control group (the normal method) was applied to the research groups in the age, height, weight, and explosive force of the upper and lower limb muscles and the transition speed. The program was implemented for the period from 27/2/2019 to 13/3/2019, and after the collection of data were statistically processed using the system (spss), where the researchers concluded a set of conclusions, the most important impact of the problem-solving strategy in learning the skill of handball in the handball, it is recommended The researchers are a group of recommendations, the most important of which is the need to use the problem solving strategy in learning the basic skills (defensive and offensive) in handball in the. curriculum of the faculties of physical education
second academic year / College of Physical Education and Sports Sciences / University of Tikrit / for the academic year (2019) and the number of (65) students, the sample was formed N (40) students were randomly selected by lot, for the two research groups (experimental and control groups), the sample was divided into two equal groups by (20) students for each group. The first experimental group applied the problem-solving strategy, and the control group (the normal method) was applied to the research groups in the age, height, weight, and explosive force of the upper and lower limb muscles and the transition speed. The program was implemented for the period from 27/2/2019 to 13/3/2019, and after the collection of data were statistically processed using the system (spss), where the researchers concluded a set of conclusions, the most important impact of the problem-solving strategy in learning the skill of handball in the handball, it is recommended The researchers are a group of recommendations, the most important of which is the need to use the problem solving strategy in learning the basic skills (defensive and offensive) in handball in the. curriculum of the faculties of physical education
Abstract
ن التطور والتغير في المناهج واساليب تدريسها ، اصبح دور المدرس لم يكن قاصرا على نقل المعارف الى الطلبة فقط ، بل تعدى ذلك ليصبح من ادواره ووجباته الاساسية تنمية قدرة الطلبة على التفكير والابتكار ورفع مستوى الواقعية لديهم واعتبار العملية التعليمية موقفا يتميز بالتفاعل بين طرفين لكل منهما ادواره ، ولعل ابرز ما يطمح اليه القائمون على تطوير الاساليب الحديثة في التدريس الجامعي وابعاد اسلوب التلقين والاساليب الاعتيادية من خلال اتاحه المجال للطالب ليكون شريكا اساسيا في عمليه التعلم واكثر تفاعلا,وتتحدد مشكلة البحث بالإجابة عن التساؤل الاتي:هل استخدام استراتيجية حل المشكلات تأثير في تعلم مهارة الطبطبة في كرة اليد حيث يهدف البحث الى اثر استخدام استراتيجية حل المشكلات في تعلم مهارة الطبطبة في كرة اليد وافترض الباحثون على ان هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبارات البعدية لمجموعتي البحث التجريبية والمجموعة الضابطة في (استراتيجية حل المشكلات) حيث استخدم الباحثون المنهج التجريبي لملائمته وطبيعة البحث وتم اختيار مجتمع البحث بالطريقة العمدية من طلاب السنة الدراسية الثانية/كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة/جامعة تكريت/ للعام الدراسي ( 2019) والبالغ عددهم(65) طالباً، اما عينة البحث فقد تكونت من (40) طالباً تم اختيارهم عشوائيا وبطريقة القرعة، لمجموعتي البحث (المجموعتين التجريبية والمجموعة الضابطة ) ، قسمت العينة الى مجموعتين متساوية بواقع (20) طالبا لكل مجموعة . وطبق على المجموعة التجريبية الأولى أستراتيجية حل المشكلات ، وطبق في المجموعة الضابطة (الاسلوب الاعتيادي) وتم تحقيق التجانس والتكافؤ لمجموعتي البحث في متغيرات العمر والطول والوزن والقوة الانفجارية لعضلات الاطراف العليا والسفلى والسرعة الانتقالية. وتم تنفيذ البرنامج للمدة من 27/2/2019 ولغاية 13/3/2019، وبعد جمع البيانات تم معالجتها إحصائيا باستخدام نظام (spss).حيث استنتج الباحثون مجموعة من الاستنتاجات من اهمها تأثير استراتيجية حل المشكلات في تعلم مهارة الطبطبة في كرة اليد ,ويوصى الباحثون مجموعة من التوصيات من اهمها ضرورة استخدام استراتيجية حل المشكلات في تعلم المهارات الاساسية (الدفاعية والهجومية) في كرة اليد في المنهاج التعليمي لكليات التربية الرياضية.