Abstract
Since the Holy Qur’an is the criterion by which it distinguishes between right and wrong, and the criterion that separates right from wrong, it was necessary to present the gains of human sciences, both natural and human, to the Holy Book of God and to compare the gifts of knowledge and those sciences of the Qur’an. This is in order to evaluate those sciences on the one hand, and to use them as rules and epistemological evidence to understand the Qur’an on the other hand. And the solution of the primitive contradiction that might be imagined between the Qur’an and the human sciences on a third hand. This depends on the presence of a controller to make that comparison, and from here this research, after clarifying the nature of the sciences and the position of the Qur’an on them, tried to carry out this task, and came to the conclusion that: the contradiction is true in the form of the conflict of the real Qur’an from a definitive appearance or an explicit text on the one hand,And the scientific truth, on the other hand, and this is what cannot happen, because definitive knowledge is certainty in the special sense, and certainty of the truths of the truth, just as the Holy Qur’an is a truth from God Almighty, and the truth cannot be in conflict with the truth.
Abstract
بما أن القرآن الكريم هو الفرقان الذي يمز به بين الحق والباطل، و الفيصل الذي يفصل الصواب من الخطأ، كان من الضروري عرض مكتسبات العلوم البشرية الطبيعية منها والإنسانية، على كتاب الله العزيز و المقارنة بين عطاءات القرآن المعرفية وتلك العلوم. وذلك من أجل تقييم تلك العلوم من جهة، والإستعانة بها كقواعد و قرائن معرفية لفهم القرآن من جهة أخرى. وحل التعارض البدائي الذي قد يتصور بين القرآن والعلوم البشرية من جهة ثالثة. وهذا يتوقف على وجود ضابطة للقيام بتلك المقارنة، ومن هنا حاول هذا البحث بعد تبيين ماهية العلوم وموقف القرآن منها، حاول القيام بتلك المهمة، فتوصل إلى أن: التعارض يصدق في صورة تضارب القرآن الحقيقي من ظهور قطعي أو نص صريح من جهة، والحقيقة العلمية، من جهة اخرى وهذا ما لايمكن أن يحصل، لأن قطعي العلم هو اليقين بالمعنى الخاص، واليقين من مصاديق الحق كما أ القرآن الكريم حق من عند الله تعالى، والحق لا يمكن أن يتعارض مع الحق.