Abstract
There is no doubt that the Qur’anic discourse is intertwined with all the concepts of the religious text, rather it is from it its elegant outward dimension, and its deep esoteric, it is a certainty that permeates the joints of the texts, and makes of them pure channels in which truths and minutes flourish, and his questioning about them is prompted by suspicions and illusions, which opens what was closed, What was mysterious is revealed to her, and hearts searching for knowledge reassure her.
Perhaps I can read by approaching the old sayings of the hadith: “If temptations confuse you like the pieces of a dark night, then you should recite the Qur’an, for it is an intercessor and an intercessor, and it is permissible to corroborate…”. Read in it a constitution that does not stop at a limit in concepts without others, but can be an explanatory text for itself, and for other texts when surrounded by ambiguity and doubt, so you are illuminated by his light, and follow his guidance, and work with his guidance, so that problems and possibilities are removed from them,So as if it is balancing two systems without variance or difference, one of which depends on the other, so sometimes the balance of the Holy Qur’an and its sciences is a balance for the context of the propaganda text when summoned and accompanied by an explanation and clarification, and a reference for the context of the Qur’anic text itself in another, interpretation and interpretation is the goal, and the interpretation of the Qur’an is the interpretation and interpretation of the Qur’an. , not to mention the first goal - the annotated propaganda text.
Perhaps I can read by approaching the old sayings of the hadith: “If temptations confuse you like the pieces of a dark night, then you should recite the Qur’an, for it is an intercessor and an intercessor, and it is permissible to corroborate…”. Read in it a constitution that does not stop at a limit in concepts without others, but can be an explanatory text for itself, and for other texts when surrounded by ambiguity and doubt, so you are illuminated by his light, and follow his guidance, and work with his guidance, so that problems and possibilities are removed from them,So as if it is balancing two systems without variance or difference, one of which depends on the other, so sometimes the balance of the Holy Qur’an and its sciences is a balance for the context of the propaganda text when summoned and accompanied by an explanation and clarification, and a reference for the context of the Qur’anic text itself in another, interpretation and interpretation is the goal, and the interpretation of the Qur’an is the interpretation and interpretation of the Qur’an. , not to mention the first goal - the annotated propaganda text.
Abstract
لا مريةَ في أنَّ الخطاب القرآنيّ متداخل في كلّ مفاهيم النَّصّ الدِّيني، بل هو منها بعدها الظّاهري الأنيق، والباطنيّ العميق، إنَّه يقين يتخلّل مفاصل النُّصوص، ويجعل منها قنوات نقيَّة تزهر بها حقائق ودقائق، وتندفع باستفتائه عنها شبهات وأوهام، يفتح منها ما كان مغلقاً، ويكشف عنها ما كان غامضاً، فتطمئن لها قلوب باحثة عن معارف.
ولعلِّي أقرأ بمقاربةٍ مأثور الحديث: "إذا التبست عليكم الفتن كقطع الليل المظلم، فعليكم بالقرآن فإنَّه شافعٌ مشفع، وماحلٌ مصدق...". أقرأ فيه دستوراً لا يقف عند حدٍّ في مفاهيم دون أخرى، بل يمكن أن يكون نصّاً تفسيريّاً لنفسه، ولنصوص أخرى عندما يحيط بها الإبهام والشَّكّ، فتستضيء بنوره، وتسير على هديه، وتعمل بإرشاده، فتنقشع عنها الإشكالات والاحتمالات، من هنا يمكن أن ندرك لماذا تتحدّثُ مراصدُ نظمِ الحقّ عن ملازمة برهانيَّة الوصف القرآنيّ: "كِتَابُ اللَّهِ .. يَنْطِقُ بَعْضُهُ بِبَعْضٍ، وَيَشْهَدُ بَعْضُهُ عَلَى بَعْضٍ،...". وعلى حدٍّ "بشرطها وشروطها".
إنَّها مسلمة معرفيَّة قامت على مبدأ وساق، ووسيلة منهجيَّة بدت واضحة عند الشَّيخ الكفعمي "" في مساق، عندما اعتمد النَّصّ القرآنيّ مرجعيَّة في تفسير النَّصّ الدُّعائيّ ــــ "دعاء السِّمات" في كتابه "صفوة الصِّفات" ــــ يقارب النَّصّ فيها بالنَّصّ، ويستفتي فيها عن المفردة والسِّياق الدُّعائيّ بالمفردة والآية والسِّياق القرآنيّ، ويعادل فيها التَّفسير بالتَّفسير، ويقرن الفهم بالتّأويل. لقد كان "" يستنطق النَّصّ، ليفجِّر فيه من معانيه طاقاتهِ ودلالاتهِ القطعيَّة والاحتماليَّة، ولعلَّ في الاحتمالات منها شاناً بحسب القراءات والدَّلالات، حتَّى كأنَّه يوازن بين منظومتين بلا تباين أو اختلاف، تعتمد إحداهما على الأخرى، فتكون كفة القرآن الكريم وعلومه تارةً ميزاناً لسياق النَّصّ الدُّعائيّ عند الاستدعاء والاستصحاب شرحاً وتوضيحاً، ومرجعيَّة لسياق النَّصّ القرآنيّ نفسه في أخرى تفسيراً وتأويلاً، وكأنَّ النَّصّ القرآنيّ هو الهدف، وتفسيره هو المبتغى، ناهيك بالهدف الأوَّل ـــ النَّصّ الدُّعائيّ المشرَّح.
ولعلِّي أقرأ بمقاربةٍ مأثور الحديث: "إذا التبست عليكم الفتن كقطع الليل المظلم، فعليكم بالقرآن فإنَّه شافعٌ مشفع، وماحلٌ مصدق...". أقرأ فيه دستوراً لا يقف عند حدٍّ في مفاهيم دون أخرى، بل يمكن أن يكون نصّاً تفسيريّاً لنفسه، ولنصوص أخرى عندما يحيط بها الإبهام والشَّكّ، فتستضيء بنوره، وتسير على هديه، وتعمل بإرشاده، فتنقشع عنها الإشكالات والاحتمالات، من هنا يمكن أن ندرك لماذا تتحدّثُ مراصدُ نظمِ الحقّ عن ملازمة برهانيَّة الوصف القرآنيّ: "كِتَابُ اللَّهِ .. يَنْطِقُ بَعْضُهُ بِبَعْضٍ، وَيَشْهَدُ بَعْضُهُ عَلَى بَعْضٍ،...". وعلى حدٍّ "بشرطها وشروطها".
إنَّها مسلمة معرفيَّة قامت على مبدأ وساق، ووسيلة منهجيَّة بدت واضحة عند الشَّيخ الكفعمي "" في مساق، عندما اعتمد النَّصّ القرآنيّ مرجعيَّة في تفسير النَّصّ الدُّعائيّ ــــ "دعاء السِّمات" في كتابه "صفوة الصِّفات" ــــ يقارب النَّصّ فيها بالنَّصّ، ويستفتي فيها عن المفردة والسِّياق الدُّعائيّ بالمفردة والآية والسِّياق القرآنيّ، ويعادل فيها التَّفسير بالتَّفسير، ويقرن الفهم بالتّأويل. لقد كان "" يستنطق النَّصّ، ليفجِّر فيه من معانيه طاقاتهِ ودلالاتهِ القطعيَّة والاحتماليَّة، ولعلَّ في الاحتمالات منها شاناً بحسب القراءات والدَّلالات، حتَّى كأنَّه يوازن بين منظومتين بلا تباين أو اختلاف، تعتمد إحداهما على الأخرى، فتكون كفة القرآن الكريم وعلومه تارةً ميزاناً لسياق النَّصّ الدُّعائيّ عند الاستدعاء والاستصحاب شرحاً وتوضيحاً، ومرجعيَّة لسياق النَّصّ القرآنيّ نفسه في أخرى تفسيراً وتأويلاً، وكأنَّ النَّصّ القرآنيّ هو الهدف، وتفسيره هو المبتغى، ناهيك بالهدف الأوَّل ـــ النَّصّ الدُّعائيّ المشرَّح.