Abstract
The research aims to clarify the role of electronic marketing and what it can achieve in promoting the products of the national industry in Iraq. Marketing channel depends on modern communication and information technology that industrial and metal companies can use in promoting and selling their products along with traditional marketing outlets. To achieve the objectives of the research, a questionnaire was used, which consists of three axes, the first includes the personal data of the sample (gender, age, educational attainment, place of residence, marital status, income level), while the second axis includes various questions about the products of the national industry. Third axis includes questions to analyze the role of e-marketing in promoting for the products of the national industry, the validity of the tool was confirmed using the validity of the arbitrators, as well as the reliability of the tool was confirmed using the Cronbach’s alpha coefficient, where the total value of stability was (0.93), which is a very high degree, It was distributed to (1810) consumers from the city of Baghdad. Then data was analyzed using the SAS statistical program. The research concluded that e-marketing affects the promoting the products of the national industry through its contribution to the rapid delivery of the national product to consumers, reducing costs, time and effort, and facilitating the production system, plus to simplified electronic reservation of the national product. The research recommends that national industry companies should build and develop their own websites on the internet to enhance their presence in the electronic market and communicate with current and prospective customers to expand market share and increase profits.
Keywords
E-marketing
promotion
national industry pro
Abstract
يهدف البحث الى بيان دور التسويق الالكتروني وما يمكن ان يحققه في الترويج لمنتجات الصناعة الوطنية في العراق كمنفذ تسويقي يعتمد على وسائل الاتصال الحديثة وتكنولوجيا المعلومات التي يمكن ان تستخدمها شركات الصناعة والمعادن في الترويج لمنتجاتها وبيعها الى جانب منافذ التسويق التقليدية، ولتحقيق أهداف البحث، استخدمت استبانة مكونة من ثلاثة محاور الأول يضم البيانات الشخصية للعينة (الجنس، العمر، التحصيل الدراسي، مكان السكن، الحالة الاجتماعية، مستوى الدخل)، بينما يضم المحور الثاني أسئلة متنوعة عن منتجات الصناعة الوطنية، اما المحور الثالث فقد ضم اسئلة لتحليل دور التسويق الالكتروني في الترويج لمنتجات الصناعة الوطنية وتم التأكد من صدق الأداة باستخدام صدق المحكمين، وكذلك التأكد من ثبات الأداة باستخدام معامل ألفا كرو نباخ حيث بلغت القيمة الكلية للثبات (0.93) وهي درجة مرتفعة جدا، وتم توزيعها على (1810) مستهلك من مدينة بغداد، وتم تحليل البيانات باستخدام البرنامج الاحصائي SAS وتوصل البحث الى ان التسويق الالكتروني يؤثر في الترويج لمنتجات الصناعة الوطنية من خلال مساهمته في سرعة تقديم المنتج الوطني الى المستهلكين و خفض التكاليف والوقت والجهد وتسهيل نظام الحجز الالكتروني للمنتج الوطني. ويوصي البحث بضرورة قيام شركات الصناعة الوطنية ببناء وتطوير المواقع الالكترونية الخاصة بها على شبكة الانترنت لتعزيز وجودها في السوق الالكترونية والتواصل مع الزبائن الحاليين والمرتقبين لتوسيع الحصة السوقية وزيادة الأرباح.
Keywords
التسويق الالكتروني، الترويج، منتجات الصناعة ا