Abstract
The research aims to prepare an educational curriculum according to the numbered heads strategy, and to identify the impact of an educational curriculum according to the numbered heads strategy, on the development of creative thinking in handball for students. In addition, there are differences in the results of the post-tests for the experimental and control groups, as the research sample consisted of students of the third stage -College of Physical Education and Sports Sciences / University of Kirkuk for the academic year 2020/2021.The number of them is (52) students, where the two groups were chosen in a deliberate way to represent one of the two experimental groups, which numbered (20) students, as for the control group, their number was (20) students, and (12) students were excluded from those on whom the exploratory experiment was applied, as well as club players. The two researchers used the experimental method with the experimental and control groups in the pre and post tests, due to its relevance to the nature of the research. The results of the research showed that the educational curriculum according to the numbered heads strategy has a positive effect on the creative thinking of handball among the research sample, in addition to the diversification of exercises that increased the factor of suspense and excitement and had a significant impact on developing harmony and cooperation among students. In light of the conclusions of the research, the researchers recommend conducting other research and studies to find out the strategy of the numbered heads in developing other cognitive aspects and other sports aspects in games
Keywords
استراتيجية الرؤوس المرقمة ، التفكير الابداعي
Abstract
يهدف البحث الى اعداد منهج تعليمي وفق استراتيجية الرؤوس المرقمة، والتعرف على أثر منهج تعليمي وفق استراتيجية الرؤوس المرقمة ، تطور التفكير الابداعي في كرة اليد للطلاب، وقد فرض الباحثان ان هناك فروق ذات دلالة احصائية بين نتائج الاختبارين القبلي والبعدي للمجموعتين الضابطة والتجريبية في التفكير الابداعي بكرة اليد فضلا عن ان هناك فروقا في نتائج الاختبارات البعدية للمجموعتين التجريبية والضابطة ، اذ تكونت عينة البحث من طلاب المرحلة الثالثة - كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة / جامعة كركوك للعام الدراسي 2020/2021والبالغ عددهم (52)طالبا حيث تم اختيار المجموعتين بالطريقة العمدية لتمثل احدى المجموعتين التجريبية والبالغ عددهم (20) طالبا اما المجموعة الضابطة فكان عددهم (20) طالبا، وتم استبعاد (12) طالبا من الذين طبقت عليهم التجربة الاستطلاعية فضلا عن لاعبين الأندية، استخدم الباحثان المنهج التجريبي ذو المجموعتين التجريبية والضابطة بالاختبارين القبلي والبعدي وذلك لملاءمته طبيعة البحث، ولغرض الاجابة عن فرضيات البحث استخدم الباحثان المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وقيمة (T) للعينات المستقلة والمترابطة.
واظهرت نتائج البحث ان منهج التعليمي وفق استراتيجية الرؤوس المرقمة له تأثير إيجابي على التفكير الابداعي بكرة اليد لدى عينة البحث فضلا ان تنويع التمرينات زاد من عامل التشويق والاثارة وكان لها الاثر الكبير في تطوير الانسجام والتعاون بين الطلبة.
وفي ضوء استنتاجات البحث يوصى الباحثان بإجراء بحوث ودراسات أخرى لمعرفة استراتيجية الرؤوس المرقمة في تنمية التفكير الابداعي الجوانب المعرفية الأخرى والنواحي الرياضية الأخرى في الألعاب.
واظهرت نتائج البحث ان منهج التعليمي وفق استراتيجية الرؤوس المرقمة له تأثير إيجابي على التفكير الابداعي بكرة اليد لدى عينة البحث فضلا ان تنويع التمرينات زاد من عامل التشويق والاثارة وكان لها الاثر الكبير في تطوير الانسجام والتعاون بين الطلبة.
وفي ضوء استنتاجات البحث يوصى الباحثان بإجراء بحوث ودراسات أخرى لمعرفة استراتيجية الرؤوس المرقمة في تنمية التفكير الابداعي الجوانب المعرفية الأخرى والنواحي الرياضية الأخرى في الألعاب.
Keywords
استراتيجية الرؤوس المرقمة ، التفكير الابداعي