Abstract
The research aimed to identify the effect of green manufacturing on the products quality of Dar Al-Warith Printing and Publishing Press. Data was collected using a questionnaire form. 80 employees out of 86 employees who were invited to participate in this survey responded to the form. The questionnaire included measuring key variables such as green manufacturing, which was measured in four dimensions (reducing waste, redesign, reuse, recycling), and product quality, which was measured in seven dimensions (Aesthetics, durability, ease of use, features, performance, reliability, serviceability) and the quantitative method was used in statistical analysis using the statistical program (spss.v.26). The results of this research showed that all dimensions of green manufacturing have a significant effect in explaining the changes that occur in the quality of products at the investigated printing press, except for the (redesign) dimension, the effect of which was insignificant.
Abstract
هدف البحث إلى التعرف على تأثير التصنيع الأخضر في جودة المنتجات لمطبعة دار الوارث للطباعة والنشر. وتم جمع البيانات باستخدام نموذج الاستبيان. حيث تم الاستجابة إلى النموذج 80 موظفا من بين 86 موظفا تم دعوتهم إلى المشاركة في هذا الاستبيان. حيث تضمنت الاستبانة قياس متغيرات رئيسة مثل التصنيع الأخضر والتي تم قياسه بأربعة أبعاد (تقليل الهدر، إعادة التصميم، إعادة الاستخدام، إعادة التدوير)، وجودة المنتج والتي تم قياسها بسبعة أبعاد (الجماليات، المتانة، سهولة الاستخدام، الميزات، الأداء، الموثوقية، إمكانية الخدمة) وتم استخدام الأسلوب الكمي في التحليل الاحصائي باستخدام البرنامج الاحصائي (spss.v.26). وبينت نتائج هذا البحث أن جميع أبعاد التصنيع الأخضر لها تأثير معنوي في تفسير التغيرات التي تطرأ على جودة المنتجات لدى مطبعة دار الوارث للطباعة والنشر ما عدا بعد (إعادة التصميم) كان تأثيره غير معنوي.