Abstract
The importance of this study is evident in seeking to discover the phenomenon of suspense in the praise poems of the poet Abi al-Tayyib al-Mutanabbi, through the study of two models of praise poems that he wrote during the reign of Saif al-Dawla al-Hamdani, namely: \"opinion before the courage of the brave\" and \"according to the status of the people of determination\". The research dealt with it focusing on the concept of suspenseful event, which would clarify the writing technique used in the poems by linking them to an element of attraction on which they are based, it seems to be a suspense event for the listener who awaits after the act of saying the discovery of the facts of a battle and the victory of the praised one.
Accordingly; This research embarks on the epistemological path on a new dialectical analysis of the Arabic poem, which free it from the old rules at one time keeps it faithful to its contents, while studying the element of modern suspense it covers. Therefore, the study called for the narrative and descriptive approaches to analyze praise in which there is suspense that attracts the listener to the poems of a dialectical poet. The researcher does not tire of studying and in-depth.
The multiplicity of the studies on the poet himself did not mean that one should stop dealing with him. Rather, there were a renewed project behind each study for motivating researchers to move forward towards new spaces and new titles in his poetry to search for them. With the descriptive intro in the classic poem, the various events that the poet mentions for the purpose of praise, and the descriptive suspense of the praised one.
Accordingly; This research embarks on the epistemological path on a new dialectical analysis of the Arabic poem, which free it from the old rules at one time keeps it faithful to its contents, while studying the element of modern suspense it covers. Therefore, the study called for the narrative and descriptive approaches to analyze praise in which there is suspense that attracts the listener to the poems of a dialectical poet. The researcher does not tire of studying and in-depth.
The multiplicity of the studies on the poet himself did not mean that one should stop dealing with him. Rather, there were a renewed project behind each study for motivating researchers to move forward towards new spaces and new titles in his poetry to search for them. With the descriptive intro in the classic poem, the various events that the poet mentions for the purpose of praise, and the descriptive suspense of the praised one.
Keywords
Description.
Event
Keywords: Suspense
praise
Abstract
تتضحُ أهميةُ هذه الدّراسة في السّعي إلى اكتشاف ظاهرة التّشويق في قصائد المديح عند الشّاعر أبي الطّيب المتنبي، عبر دراسة إنموذجين من قصائد المديح التّي كتبها في سيف الدولة الحمداني، وهي: \"الرّأي قبل شجاعة الشّجعان\" و\"على قدرِ أهل العزم\"، وتناولها بمفهوم الحدث التّشويقي الّذي من شأنه أن يوضّحَ تقنيةَ الكتابة المتبعة في القصائد بربطها بعنصر جذب تقوم عليه، وهو التّشويقُ الّذي يبدو تشويقاً حدثياً للمستمع الّذي ينتظرُ بعد فعلِ القولِ اكتشافِ وقائعَ المعركةِ ونصرِ الممدوحِ.
وعليه؛ يُشرع هذا البحث الطّريق المعرفيّ على تحليل جدليّ جديد للقصيدة العربيّة، يُخرجها من القواعد القديمة حيناً، ويبقيها على ما تحمله من وفاء لمضامينها حيناً آخر، مع دراسة عنصر التّشويق الحدثيّ فيها. ولذا استدعتْ الدّراسةُ المنهجين السّرديّ والوصفيّ، لتحليل مديح فيه من التّشويق ما يجذب السّامع إلى قصائد شاعر جدليّ، لا يملهُ الباحثُ دراسةً وتعمقاً.
وتعدّدُ الدّراساتُ حولَ الشّاعر نفسه، لم تعنِ يومًا التّوقف عن تناوله، إنّما كانت مشروعًا متجدّداً خلف كلّ دراسة، يستنهضُ همم الباحثين للسيرِ قدماً نحو فضاءات جديدة وعناوين جديدة في شعره للبحث عنها، وهذا تماماً ما فعلناه في هذه الدّراسة الّتي تهتم بعنصر التّشويق الحدثي، وهو من عناصر المشهد في الفيلم السّينمائي، وربطه بالاستهلال الوصفي في القصيدة الكلاسيكيّة، والأحداث المتنوعة الّتي يوردها الشّاعرُ لغرضِ المديحِ، والتّشويقِ الوصفي للممدوح. وعليه، فإنّ ظاهرةَ التّشويق الّتي نُعنا في دراستها في بحثنا هذا هي ظاهرةٌ سرديّةٌ مشهديّة، وليست ظاهرةً لغويّةً، فكما تحملُ التّمثيليّةُ إلى الجمهور عنصرَ التّشويقِ، كذلك تحملُ القصيدةُ إلى المتلقي هذا العنصر إذا كانت أهدافها الإضاءةَ الواسعة على حدث وتخليده، فكيف سيصغي المتلقي إلى الحدث؟، ما لم يعمد الشّاعر إلى شدِّ انتباهه بتشويق سردي متعمد.
وعليه؛ يُشرع هذا البحث الطّريق المعرفيّ على تحليل جدليّ جديد للقصيدة العربيّة، يُخرجها من القواعد القديمة حيناً، ويبقيها على ما تحمله من وفاء لمضامينها حيناً آخر، مع دراسة عنصر التّشويق الحدثيّ فيها. ولذا استدعتْ الدّراسةُ المنهجين السّرديّ والوصفيّ، لتحليل مديح فيه من التّشويق ما يجذب السّامع إلى قصائد شاعر جدليّ، لا يملهُ الباحثُ دراسةً وتعمقاً.
وتعدّدُ الدّراساتُ حولَ الشّاعر نفسه، لم تعنِ يومًا التّوقف عن تناوله، إنّما كانت مشروعًا متجدّداً خلف كلّ دراسة، يستنهضُ همم الباحثين للسيرِ قدماً نحو فضاءات جديدة وعناوين جديدة في شعره للبحث عنها، وهذا تماماً ما فعلناه في هذه الدّراسة الّتي تهتم بعنصر التّشويق الحدثي، وهو من عناصر المشهد في الفيلم السّينمائي، وربطه بالاستهلال الوصفي في القصيدة الكلاسيكيّة، والأحداث المتنوعة الّتي يوردها الشّاعرُ لغرضِ المديحِ، والتّشويقِ الوصفي للممدوح. وعليه، فإنّ ظاهرةَ التّشويق الّتي نُعنا في دراستها في بحثنا هذا هي ظاهرةٌ سرديّةٌ مشهديّة، وليست ظاهرةً لغويّةً، فكما تحملُ التّمثيليّةُ إلى الجمهور عنصرَ التّشويقِ، كذلك تحملُ القصيدةُ إلى المتلقي هذا العنصر إذا كانت أهدافها الإضاءةَ الواسعة على حدث وتخليده، فكيف سيصغي المتلقي إلى الحدث؟، ما لم يعمد الشّاعر إلى شدِّ انتباهه بتشويق سردي متعمد.
Keywords
الكلمات المفتاحيّة: التّشويق، المدائح، الحدث، الوصف.