Abstract
From the foregoing in this research, the following important results can be drawn:
1. The origin of custom is man, and when people get used to applying it, whether the custom is in word or deed, it becomes a custom, and when it is old and is passed down through generations, it becomes an inherited custom, or inherited habits.
2.When the custom is firmly established in the hearts of people, and you get used to practicing it in word or deed, it is very difficult to quit, whether it is good or bad, so the custom should be governed by the legal ruling on the ornament of the good custom, and the sanctity of the ugly custom.
3. By presenting the views of the jurists in terms of considering custom as one of the primary sources, or one of the accessory sources, it appeared to us through the transmission and mental evidence that custom is a social phenomenon that comes from the behavior of people, and has nothing to do with the source of legal rulings, so it should be judged by the legal ruling, and what As long as the custom is a human act, so it is closer to the rational source, and cannot be considered one of the original sources.
4. It turns out that adapting the legal ruling according to the changing norms is a difficult matter, so many jurists failed to adapt the ancient jurisprudential heritage that treated ancient norms that do not exist in our current era, and adapt it to the development of norms and their change from time to time, and from place to place.
1. The origin of custom is man, and when people get used to applying it, whether the custom is in word or deed, it becomes a custom, and when it is old and is passed down through generations, it becomes an inherited custom, or inherited habits.
2.When the custom is firmly established in the hearts of people, and you get used to practicing it in word or deed, it is very difficult to quit, whether it is good or bad, so the custom should be governed by the legal ruling on the ornament of the good custom, and the sanctity of the ugly custom.
3. By presenting the views of the jurists in terms of considering custom as one of the primary sources, or one of the accessory sources, it appeared to us through the transmission and mental evidence that custom is a social phenomenon that comes from the behavior of people, and has nothing to do with the source of legal rulings, so it should be judged by the legal ruling, and what As long as the custom is a human act, so it is closer to the rational source, and cannot be considered one of the original sources.
4. It turns out that adapting the legal ruling according to the changing norms is a difficult matter, so many jurists failed to adapt the ancient jurisprudential heritage that treated ancient norms that do not exist in our current era, and adapt it to the development of norms and their change from time to time, and from place to place.
Abstract
من خلال ما تقدم في هذا البحث يمكن استخلاص أهم النتائج الآتية:
1ـ منشأ العُرف هو الإنسان، وحينما يعتاد الناس على تطبيقه، سواء أكان العُرف قولاً أم فعلاً صار عادة، وحينما يكون قديماً وتتوارثهُ الأجيال يصبح عُرفاً موروثاً، أو عادات موروثة.
2ـ عندما يترسخ العُرف في نفوس الناس، وتعتاد على ممارسته قولاً أو فعلاً، فمن الصعب جدا الإقلاع عنه، سواء أكان عرفاً حسناً أو قبيحاً؛ لذلك ينبغي أن يحكم العُرف بالحكم الشرعي بحلية العرف الحسن، وحرمة العُرف القبيح.
3ـ من خلال عرض آراء الفقهاء من جهة عدّ العُرف من المصادر الأساسية، أو من المصادر التبعية، ظهر لنا من خلال الأدلة النقلية والعقلية أن العُرف ظاهرة اجتماعية تصدر من تصرف الناس، ولا علاقة له بمصدرية الأحكام الشرعية؛ لذلك ينبغي أن يُحكم بالحكم الشرعي، وما دام العُرف هو فعل إنساني لهذا هو أقرب للمصدر العقلي، منه إلى المصادر الأصلية, فلا يمكن جعله منها.
4ـ تبين أن تكييف الحكم الشرعي على وفق الأعراف المتغيرة أمر شاق؛ لذلك أخفق كثير من الفقهاء على تكييف التراث الفقهي القديم الذي عالج أعرافاً قديمة لا وجود لها في عصرنا الحالي، وتكييفه مع تطور الأعراف وتبدلها من زمان لآخر، ومن مكان لآخر
1ـ منشأ العُرف هو الإنسان، وحينما يعتاد الناس على تطبيقه، سواء أكان العُرف قولاً أم فعلاً صار عادة، وحينما يكون قديماً وتتوارثهُ الأجيال يصبح عُرفاً موروثاً، أو عادات موروثة.
2ـ عندما يترسخ العُرف في نفوس الناس، وتعتاد على ممارسته قولاً أو فعلاً، فمن الصعب جدا الإقلاع عنه، سواء أكان عرفاً حسناً أو قبيحاً؛ لذلك ينبغي أن يحكم العُرف بالحكم الشرعي بحلية العرف الحسن، وحرمة العُرف القبيح.
3ـ من خلال عرض آراء الفقهاء من جهة عدّ العُرف من المصادر الأساسية، أو من المصادر التبعية، ظهر لنا من خلال الأدلة النقلية والعقلية أن العُرف ظاهرة اجتماعية تصدر من تصرف الناس، ولا علاقة له بمصدرية الأحكام الشرعية؛ لذلك ينبغي أن يُحكم بالحكم الشرعي، وما دام العُرف هو فعل إنساني لهذا هو أقرب للمصدر العقلي، منه إلى المصادر الأصلية, فلا يمكن جعله منها.
4ـ تبين أن تكييف الحكم الشرعي على وفق الأعراف المتغيرة أمر شاق؛ لذلك أخفق كثير من الفقهاء على تكييف التراث الفقهي القديم الذي عالج أعرافاً قديمة لا وجود لها في عصرنا الحالي، وتكييفه مع تطور الأعراف وتبدلها من زمان لآخر، ومن مكان لآخر