Abstract
This research discusses the critical reading that show the stylistic value of deviation of descriptive disharmony in Khlid Mahadeen poetry. Especially after reading become asign for the reader's presence and a focal which the text appears the deviation of descriptive disharmony represents assign of beauty and important an element of the technical construction elements his poetry. This deviation bears signs of the poets technical vision.
It also uncovers his feelings as a source of dialogue and interpretation, as wellas a symbol for his sorrow and happiness for what it includes off, psychological and social and symbolic signs. The readers must study this deviation by referring to the text which determines its role and its stylistic value. Through descriptive deviation, the poet becomes able to know the language capabilities, invention and renewal in its words. This research contains two parts: The first one is the descriptive deviation between abstract and concrete things. The second deviation between the colorful attribute and its described object.
It also uncovers his feelings as a source of dialogue and interpretation, as wellas a symbol for his sorrow and happiness for what it includes off, psychological and social and symbolic signs. The readers must study this deviation by referring to the text which determines its role and its stylistic value. Through descriptive deviation, the poet becomes able to know the language capabilities, invention and renewal in its words. This research contains two parts: The first one is the descriptive deviation between abstract and concrete things. The second deviation between the colorful attribute and its described object.
Keywords
Mahadeen
disharmony
adjective
Khlid
devia
Abstract
يناقش هذا البحث قراءة نقدية تبين القيمة الأسلوبية لانزياحات التنافر النعتي في شعر خالد محادين، وخاصة بعد أن أصبحت القراءة علامة حضور القارئ ونقطة الارتكاز الضوئي التي يشع منا النص. تمثل انزياحات التّنافر النعتي بين النعت والمنعوت ملمحاً جمالياً وعنصراً مهماً من عناصر البناء الفنيّ في شعر خالد محادين، بما يحمل من دلالات عن رؤية الشّاعر الفنيّة، ويكشف عن إحساسه ومشاعره بوصفه مبعثاً للمحاورة والتأويل، ورمزاً لما يختلج نفسه من حزن وسرور، ولما يشتمل عليه من دلالات فنيّة ونفسيّة واجتماعيّة ورمزيّة، لذلك ينبغي دراسته من خلال ربطه بسياق النص الشّعري الذي بدوره يحدد وظيفته وقيمته الأسلوبية وفاعليته.
والتنافر النعتي انزياح وبمقدار هذا الانزياح تتشكل لغة الشعر، ويصبح الشّاعر قادراً على استغلال طاقات اللغة، وجعل الابتكار والتجديد في كلمات اللغة وانزياحاتها أحد عناصر القيمة الجمالية. يقوم هذا البحث على جزئين: الأول، التّنافر النعتي بين المجردات والمحسوسات، والثاني التّنافر بين النعت اللوني ومنعوته.
والتنافر النعتي انزياح وبمقدار هذا الانزياح تتشكل لغة الشعر، ويصبح الشّاعر قادراً على استغلال طاقات اللغة، وجعل الابتكار والتجديد في كلمات اللغة وانزياحاتها أحد عناصر القيمة الجمالية. يقوم هذا البحث على جزئين: الأول، التّنافر النعتي بين المجردات والمحسوسات، والثاني التّنافر بين النعت اللوني ومنعوته.
Keywords
محادين، التنافر، النعت،المنعوت، الأسلوبية، ال