Abstract
The research aims to identify the dimensions of organizational silence and its factors for educational supervisors and supervisors with specialization (physical education specialization).
The researchers used the descriptive analytical method. The organizational silence questionnaire was approved for (Zainab Abdel Razzaq Abboud, and Zafar Nasser Hussain, 2016) for the organizational silence applied to a sample of employees at the Presidency of the University of Babylon in Iraq, in obtaining the necessary data, and the research sample consisted of (111) educational supervisors and specialists from the followers For the Directorate of Educational Supervision in Iraq, frequency and percentage were used in extracting the levels of response to the measures as statistical methods. The researchers concluded that there is a low organizational silence among educational supervisors in the Directorate of Educational Supervision in Iraq , except administrative and organizational reasons where silence is average.
The researchers used the descriptive analytical method. The organizational silence questionnaire was approved for (Zainab Abdel Razzaq Abboud, and Zafar Nasser Hussain, 2016) for the organizational silence applied to a sample of employees at the Presidency of the University of Babylon in Iraq, in obtaining the necessary data, and the research sample consisted of (111) educational supervisors and specialists from the followers For the Directorate of Educational Supervision in Iraq, frequency and percentage were used in extracting the levels of response to the measures as statistical methods. The researchers concluded that there is a low organizational silence among educational supervisors in the Directorate of Educational Supervision in Iraq , except administrative and organizational reasons where silence is average.
Keywords
Educational Supervisors and Specialization
Organizational Silence
Physical Education Specialization
Abstract
هدف البحث الى:
1-التعرف على ابعاد الصمت التنظيمي وعوامله لدى المشرفين التربويين والمشرفين الاختصاص (اختصاص تربية رياضية).
استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي. وتم اعتماد استبيان الصمت التنظيمي ل ( زينب عبد الرزاق عبود , وظفر ناصر حسين , 2016 ) للصمت التنظيمي والمطبق على عينة من الموظفين في رئاسة جامعة بابل في العراق ، في الحصول على البيانات اللازمة، وتكونت عينة البحث من (111) مشرفآ تربويأ واختصاصيأ من التابعين لمديرية الاشراف التربوي في العراق ،وتم استخدام طريقة التكرار والنسبة المئوية في استخراج مستويات الاجابة على المقاييس، كوسائل إحصائية واستنتج الباحثان وجود صمت تنظيمي منخفض بين المشرفين التربويين في مديرية الاشراف التربوي في العراق. باستثناء الأسباب الادارية والتنظيمية التي جاء فيها الصمت متوسطاً.
ا
1-التعرف على ابعاد الصمت التنظيمي وعوامله لدى المشرفين التربويين والمشرفين الاختصاص (اختصاص تربية رياضية).
استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي. وتم اعتماد استبيان الصمت التنظيمي ل ( زينب عبد الرزاق عبود , وظفر ناصر حسين , 2016 ) للصمت التنظيمي والمطبق على عينة من الموظفين في رئاسة جامعة بابل في العراق ، في الحصول على البيانات اللازمة، وتكونت عينة البحث من (111) مشرفآ تربويأ واختصاصيأ من التابعين لمديرية الاشراف التربوي في العراق ،وتم استخدام طريقة التكرار والنسبة المئوية في استخراج مستويات الاجابة على المقاييس، كوسائل إحصائية واستنتج الباحثان وجود صمت تنظيمي منخفض بين المشرفين التربويين في مديرية الاشراف التربوي في العراق. باستثناء الأسباب الادارية والتنظيمية التي جاء فيها الصمت متوسطاً.
ا
Keywords
الصمت التنظيمي ، المشرفين التربويين والاختصاص