Abstract
The research aims to:
1 - Detecting the effect of using the concept maps strategy and the method used by the teacher on the cognitive achievement of some basic football skills among third-year students of the College of Physical Education and Sports Sciences / Salah al-Din University.
2-Comparison between the effect of using the concept map strategy and the method used by the teacher on the cognitive achievement of some basic football skills in the post test.
3- Revealing the rates of development of the two research groups in the cognitive achievement of some basic football skills .
The researchers used the experimental method for its suitability and the nature of the research. The research community consisted of the students of the third academic year in the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Salah al-Din for the academic year (2020-2021), who were deliberately chosen, and their number was (120) male and female students divided into (4) divisions.A, B, C, D), my division has been excluded (A,C ) This is because she received lectures without time or days, unlike my division.D, B), which gives lectures on Sundays and Tuesdays at (8:30 am) and (10:30 am). The research sample was also chosen intentionally.
Accordingly, the research sample consisted of the people. B, DThe female students and the college and university team players were excluded , so the number of the final sample reached (32) students from the research community, and by lottery, the two methods were distributed to the two groups, the first group (the experimental group) represented by a division.B ) which was studied according to the concept maps strategy, and the second group (the control group) was represented by a division. D ) which was studied according to the method followed by the teacher
1 - Detecting the effect of using the concept maps strategy and the method used by the teacher on the cognitive achievement of some basic football skills among third-year students of the College of Physical Education and Sports Sciences / Salah al-Din University.
2-Comparison between the effect of using the concept map strategy and the method used by the teacher on the cognitive achievement of some basic football skills in the post test.
3- Revealing the rates of development of the two research groups in the cognitive achievement of some basic football skills .
The researchers used the experimental method for its suitability and the nature of the research. The research community consisted of the students of the third academic year in the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Salah al-Din for the academic year (2020-2021), who were deliberately chosen, and their number was (120) male and female students divided into (4) divisions.A, B, C, D), my division has been excluded (A,C ) This is because she received lectures without time or days, unlike my division.D, B), which gives lectures on Sundays and Tuesdays at (8:30 am) and (10:30 am). The research sample was also chosen intentionally.
Accordingly, the research sample consisted of the people. B, DThe female students and the college and university team players were excluded , so the number of the final sample reached (32) students from the research community, and by lottery, the two methods were distributed to the two groups, the first group (the experimental group) represented by a division.B ) which was studied according to the concept maps strategy, and the second group (the control group) was represented by a division. D ) which was studied according to the method followed by the teacher
Abstract
يهدف البحث إلى :
1 - الكشف عن اثر استخدام استراتيجية خرائط المفاهيم والاسلوب المتبع من قبل المدرس في التحصيل المعرفي لبعض المهارات الاساسية بكرة القدم لدى طلاب السنة الدراسية الثالثة كلية التربية البدنية و علوم الرياضة / جامعة صلاح الدين .
2 - المقارنة بين اثر استخدام استراتيجية خرائط المفاهيم والاسلوب المتبع من قبل المدرس في التحصيل المعرفي لبعض المهارات الاساسية بكرة القدم في الاختبار البعدي .
3- الكشف عن نسب التطور لدى مجموعتي البحث في التحصيل المعرفي لبعض المهارات الأساسية بكرة القدم.
استخدم الباحثان المنهج التجريبي وذلك لملاءمته وطبيعة البحث. تكون مجتمع البحث من طلبة السنة الدراسية الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة بجامعة صلاح الدين للعام الدراسي(2020- 2021) الذين اختيروا بصورة عمدية، والبالغ عددهم(120 ) طالباً وطالبة موزعين على(4) شعب(A , B , C , D)، وقد تم استبعاد شعبتي (A,C ) وذلك بسبب تلقيها المحاضرات بغير وقت و غير ايام، على عكس شعبتي (D، B) التي تتلقى المحاضرات يومي الأحد والثلاثاء بالساعة ( 8:30 ص) و (10:30ص).وقد اختيرت عينة البحث بالطريقة العمدية أيضاً.
وعليه فقد تكونت عينة البحث من الشعب( B , D) وقد تم استبعاد الطالبات ولاعبوا منتخب الكلية والجامعة ، بذلك بلغ عدد العينة النهائية (32) طالباً من مجتمع البحث، وبطريقة القرعة وزع الأسلوبين على المجموعتين ،المجموعة الأولى ( المجموعة التجريبية ) تمثلت بشعبة( B ) التي دُرست على وفق استراتيجية خرائط المفاهيم، والمجموعة الثانية ( المجموعة الضابطة ) فتمثلت بشعبة( D ) التي درست على وفق الاسلوب المتبع من قبل المدرس
واستغرق تنفيذ البرنامج (6) اسابيع وبواقع وحدتين تعليميتين في الاسبوع وللمدة من 28/3/2021 ولغاية 4/5/2021 وبزمن وحدة تعليمية بلغ (90) دقيقة، و استخدم الباحث البرنامج الإحصائي SPSS والذي تضمن الوسائل الآتية (الوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار ( T) للعينات المرتبطة والغير المرتبطة و النسبة المئوية) ومعادلة جتمان للتجزئة النصفية
1 - الكشف عن اثر استخدام استراتيجية خرائط المفاهيم والاسلوب المتبع من قبل المدرس في التحصيل المعرفي لبعض المهارات الاساسية بكرة القدم لدى طلاب السنة الدراسية الثالثة كلية التربية البدنية و علوم الرياضة / جامعة صلاح الدين .
2 - المقارنة بين اثر استخدام استراتيجية خرائط المفاهيم والاسلوب المتبع من قبل المدرس في التحصيل المعرفي لبعض المهارات الاساسية بكرة القدم في الاختبار البعدي .
3- الكشف عن نسب التطور لدى مجموعتي البحث في التحصيل المعرفي لبعض المهارات الأساسية بكرة القدم.
استخدم الباحثان المنهج التجريبي وذلك لملاءمته وطبيعة البحث. تكون مجتمع البحث من طلبة السنة الدراسية الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة بجامعة صلاح الدين للعام الدراسي(2020- 2021) الذين اختيروا بصورة عمدية، والبالغ عددهم(120 ) طالباً وطالبة موزعين على(4) شعب(A , B , C , D)، وقد تم استبعاد شعبتي (A,C ) وذلك بسبب تلقيها المحاضرات بغير وقت و غير ايام، على عكس شعبتي (D، B) التي تتلقى المحاضرات يومي الأحد والثلاثاء بالساعة ( 8:30 ص) و (10:30ص).وقد اختيرت عينة البحث بالطريقة العمدية أيضاً.
وعليه فقد تكونت عينة البحث من الشعب( B , D) وقد تم استبعاد الطالبات ولاعبوا منتخب الكلية والجامعة ، بذلك بلغ عدد العينة النهائية (32) طالباً من مجتمع البحث، وبطريقة القرعة وزع الأسلوبين على المجموعتين ،المجموعة الأولى ( المجموعة التجريبية ) تمثلت بشعبة( B ) التي دُرست على وفق استراتيجية خرائط المفاهيم، والمجموعة الثانية ( المجموعة الضابطة ) فتمثلت بشعبة( D ) التي درست على وفق الاسلوب المتبع من قبل المدرس
واستغرق تنفيذ البرنامج (6) اسابيع وبواقع وحدتين تعليميتين في الاسبوع وللمدة من 28/3/2021 ولغاية 4/5/2021 وبزمن وحدة تعليمية بلغ (90) دقيقة، و استخدم الباحث البرنامج الإحصائي SPSS والذي تضمن الوسائل الآتية (الوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار ( T) للعينات المرتبطة والغير المرتبطة و النسبة المئوية) ومعادلة جتمان للتجزئة النصفية