Abstract
This research studies Al-alama Al-Hilli's protest by the Qur'anic text in response to the deniers of the Imamate of the Commander of the Faithful, peace be upon him, after the Messenger, may Allah bless him and his family and grant them peace. Using the understanding of the Qur’anic text and the clarification of its dimensions through the interpretation contained in the tongue of the chosen Prophet and his pure family, the book (Kashf Al-Yaqin fi fe’dael Amir Al-mu’minin) peace be upon him, was chosen because it involved a large number of invoking the Qur’anic text.
The research also studied the position of (Al- Imamiyah) on the Qur’anic text through what this great scholar of Al-Hillah and its reformist school argued, as well as the concept of the Qur’anic text and its surroundings, and the intellectual and methodological basis from which Al-alama Al-Hilli started in studying the virtues of the Commander of the Faithful, with some examples of its documentation in the Qur’anic text. and its surroundings, then presenting a census of the Qur’anic texts that the scholar argued in his book, and after that he concluded the research with a conclusion.
The research also studied the position of (Al- Imamiyah) on the Qur’anic text through what this great scholar of Al-Hillah and its reformist school argued, as well as the concept of the Qur’anic text and its surroundings, and the intellectual and methodological basis from which Al-alama Al-Hilli started in studying the virtues of the Commander of the Faithful, with some examples of its documentation in the Qur’anic text. and its surroundings, then presenting a census of the Qur’anic texts that the scholar argued in his book, and after that he concluded the research with a conclusion.
Abstract
درس هذا البحث احتجاج العلَّامة الحِلِّيّ بالنصِّ القرآنيّ في الرَّدِّ على منكري إمامة أمير المؤمنين بعد الرسول، مستعينًا على فهم النصِّ القرآنيّ، وإيضاح أبعاده، بالتأويل الوارد على لسان النبيِّ المختار، وأهل بيته الأطهار، وقد تمَّ اختيار كتاب (كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين)؛ لما انطوى عليه من كثرة الاحتجاج بالنصِّ القرآنيّ.
كما درس البحث موقف الإماميَّة من النصِّ القرآنيّ، من خلال ما احتجَّ به هذا العالم الكبير من علماء الحِلَّة ومدرستها المجدِّدة، فضلًا عن مفهوم النصِّ القرآنيّ ومحيطه، والأساس الفكريّ والمنهجيّ الذي انطلق منه العلَّامة الحِلِّيّ في دراسة فضائل أمير المؤمنين، مع ذِكر بعض الأمثلة على استشهاده بالنصِّ القرآنيّ ومحيطه، ثمَّ تقديم إحصاء لما احتجَّ به العلَّامة من النصوص القرآنيَّة في كتابه، وبعد ذلك ختم البحث بالخاتمة التي أودعها أهم ما توصَّل إليه البحث، والحمد لله أوَّلًا وآخرًا.
كما درس البحث موقف الإماميَّة من النصِّ القرآنيّ، من خلال ما احتجَّ به هذا العالم الكبير من علماء الحِلَّة ومدرستها المجدِّدة، فضلًا عن مفهوم النصِّ القرآنيّ ومحيطه، والأساس الفكريّ والمنهجيّ الذي انطلق منه العلَّامة الحِلِّيّ في دراسة فضائل أمير المؤمنين، مع ذِكر بعض الأمثلة على استشهاده بالنصِّ القرآنيّ ومحيطه، ثمَّ تقديم إحصاء لما احتجَّ به العلَّامة من النصوص القرآنيَّة في كتابه، وبعد ذلك ختم البحث بالخاتمة التي أودعها أهم ما توصَّل إليه البحث، والحمد لله أوَّلًا وآخرًا.