Abstract
The challenges facing organizations are escalating day by day, which prompts them to develop new business concepts that will remove these challenges and exploit the opportunities available to them. Marketing, which is the independent variable, and the current research aims to identify the impact of each on the other, and the researchers relied on the descriptive analytical approach in completing this research. Where it was applied to a sample of private universities and colleges in the province of Baghdad. The sample population reached (10) universities and private colleges, namely (Al-Turath, Al-Mamoun, Baghdad for Economic Sciences, Tigris University, Al-Bayan, Al-Bani, Al-Farahidi, Al-Nisour, Al-Hikma, Al-Mansour), and a random sample of managers was selected and (180) questionnaires were distributed to the sample. The valid ones for statistical analysis (155) are a questionnaire, and the research included one hypothesis to test the effect, which states that there is a significant effect with a significant significance for the exploitation of opportunities in competitive capabilities by its dimensions (efficiency, excellence, response). The statistical program (SPSS V.25) was relied on to analyze the results, and the research reached to accept the hypothesis, as the statistical results in the colleges and universities surveyed showed that the order of relative importance of the study variables was respectively (exploitation of opportunities, competitiveness) and there was agreement about the rank Opportunity exploitation variable, which confirms that the college administration adopts pioneering strategies to detect new opportunities and exploit these opportunities, in addition to the presence of a statistically significant effect between the exploitation of opportunities in competitive capabilities, and this indicates that the exploitation of opportunities has an effective and essential impact on competitive capabilities. Research the need to adopt the management of the universities and colleges investigated using different marketing methods and methods that help to attract and attract students, such as advertising campaigns for the college\\\'s current services or those that will be offered. Exploitation of opportunities in competitiveness, and this indicates that the exploitation of opportunities has an effective and substantial impact on competitiveness. The research also recommends it is necessary to pay attention to the management of the universities and colleges investigated using different marketing methods and methods that help to attract and attract students, such as advertising campaigns for the college’s current services or those that will be offered. Increased interest in the dimensions of competitiveness to bring about a noticeable positive change in private colleges and universities
Keywords
Competitiveness.
exploiting opportunities
Abstract
تتصاعد التحديات التي تواجه المنظمات يوماً بعد يوم، الأمر الذي يدفعها إلى استحداث مفاهيم عمل جديدة من شأنها إزالة هذه التحديات والفرص التسويقية المتاحة أمامها، ومن بين هذه المفاهيم جاء مصطلح القدرات التنافسية كمتغير مستجيب وابعاده(الكفاءة، التميز، الاستجابة) والذي يتأثر بعملية الفرص التسويقية وهو المتغير المستقل، ويهدف البحث الحالي إلى التعرف على تأثير كل منهما في الاخر، وقد اعتمد الباحثان على المنهج الوصفي التحليلي في اتمام هذا البحث، تجسدت مشكلة البحث من خلال التساؤل الرئيس لمشكلة البحث(ما هو دور وتأثير الفرص التسويقية في تحقيق القدرات التنافسية؟) حيث تم تطبيقه على عينة من الجامعات والكليات الأهلية في محافظة بغداد. حيث بلغ مجتمع العينة(10) جامعات وكليات أهلية وهي(التراث، المأمون، بغداد للعلوم الاقتصادية، دجلة الجامعة، البيان، الباني، الفراهيدي، النسور، الحكمة، المنصور)، وتم اختيار عينة عشوائية من المدراء وتوزيع (180) استبانة على العينة وكان الصالح منها للتحليل الاحصائي (155) استبانة، وقد تضمن البحث فرضية واحدة لاختبار التأثير والتي تنص على يوجد تأثير معنوي ذات دلالة معنوية الفرص التسويقية في القدرات التنافسية بأبعادها (الكفاءة، التميز، الاستجابة). وتم الاعتماد على البرنامج الاحصائي(SPSS V.25) لتحليل النتائج، وقد توصل البحث إلى قبول الفرضية، حيث أظهرت النتائج الإحصائية في الكليات والجامعات المبحوثة أن ترتيب الأهمية النسبية لمتغيرات الدراسة كانت على التوالي (الفرص التسويقية، القدرات التنافسية) وكان هناك اتفاق حول صدارة متغير الفرص التسويقية وهو ما يؤكد أن ادارة الكلية تتبنى استراتيجيات رائدة للكشف عن الفرص الجديدة واستغلال هذه الفرص، إضافة إلى وجود تأثير ذو دلالة احصائية بين الفرص التسويقية في القدرات التنافسية وهذا مما يدل على ان الفرص التسويقية لها تأثير فاعل وجوهري في القدرات التنافسية .كما ويوصي البحث بضرورة اعتماد أداراه الجامعات والكليات المبحوثة باستخدام أساليب و طرق تسويقية مختلفة تساعد على جذب واستقطاب الطلبة، كالحملات الإعلانية عن خدمات الكلية الحالية أو التي سوف تطرح .زيادة الاهتمام بأبعاد القدرات التنافسية لإحداث تغيير ايجابي ملحوظ في الكليات والجامعات الأهلية.
Keywords
الفرص التسويقية، القدرات التنافسية.