Abstract
In view of the great importance of the written clue in the book: (Al-
Maqāmu Al- ʾAsnā Fī Tafsīr Al- Asmā ͑ Al- Ḥusnā Wa ʾAṯarahu Fī Ta
͑ḍīd Al- Ma ͑nā) by Šayḫ ʾIbrāhīm Bin A͑ lī Bin Ḥassan Al- Maqāmu
Al- ʾAsnā Fī Tafsīr Al- Asmā ͑ Al- Ḥusnā Wa ʾAṯarahu Fī Ta ͑ḍīd Al-
Ma ͑nā (905.H) who is considered as one of the most knowledgeable
ascetic worshiping scholars of Kerbala, in addition to Al- Maqāmu
Al- ʾAsnā Fī Tafsīr Al- Asmā ͑ Al- Ḥusnā Wa ʾAṯarahu Fī Ta ͑ḍīd Al-
Ma ͑nā›s depending upon a unique sort of some evidences in the interpretation
of the meanings of Asmā ʾullah Al- Ḥusnā The blessed
Divine Names, this article author has found out that it so proper to
shed light over such kind of clues used by Al- Kaf ͑amī.
The nature of this subject entails to divide the research article into
an introduction and three sections. The introduction has majored in
the language style guide, the evidence that is used by the grammarians›
terms, types of evidences and the significance of the written
guide. The first section has treated the inference through the Qurʾān
as reported in the book of Al- Kaf ͑amī. Whereas the third one has
been planned to study the reasoning by the narrations of the Prophet
Muḥamad tradition and those of his Household members (pbut). So,
the conclusion has contained the most important results of this study.
Maqāmu Al- ʾAsnā Fī Tafsīr Al- Asmā ͑ Al- Ḥusnā Wa ʾAṯarahu Fī Ta
͑ḍīd Al- Ma ͑nā) by Šayḫ ʾIbrāhīm Bin A͑ lī Bin Ḥassan Al- Maqāmu
Al- ʾAsnā Fī Tafsīr Al- Asmā ͑ Al- Ḥusnā Wa ʾAṯarahu Fī Ta ͑ḍīd Al-
Ma ͑nā (905.H) who is considered as one of the most knowledgeable
ascetic worshiping scholars of Kerbala, in addition to Al- Maqāmu
Al- ʾAsnā Fī Tafsīr Al- Asmā ͑ Al- Ḥusnā Wa ʾAṯarahu Fī Ta ͑ḍīd Al-
Ma ͑nā›s depending upon a unique sort of some evidences in the interpretation
of the meanings of Asmā ʾullah Al- Ḥusnā The blessed
Divine Names, this article author has found out that it so proper to
shed light over such kind of clues used by Al- Kaf ͑amī.
The nature of this subject entails to divide the research article into
an introduction and three sections. The introduction has majored in
the language style guide, the evidence that is used by the grammarians›
terms, types of evidences and the significance of the written
guide. The first section has treated the inference through the Qurʾān
as reported in the book of Al- Kaf ͑amī. Whereas the third one has
been planned to study the reasoning by the narrations of the Prophet
Muḥamad tradition and those of his Household members (pbut). So,
the conclusion has contained the most important results of this study.
Abstract
نظرًا للحضور المهم للدليل النقلي في كتاب: )المقام الأسنى في تفسير
الأسماء الحسنى( للشيخ إبراهيم بن علي بن الحسن الكفعمي )ت: 905 ه(،
الذي يُعَدّ من علماء كربلاء المقدَّسة الزُّهاد والعارفين والعُبّاد، ولاعتماد
المؤلف على هذا النوع من الأدلة في إيضاح معاني الأسماء الحسنى
المباركة، وجد الباحث أنَّ هذا الموضوع يستحق وقفةً لمراجعة أنواع الأدلِّة
التي اعتمدها الشيخ الكفعمي في كتابه المذكور.
واقتضت طبيعة الموضوع تقسيمه على مدخل وثلاثة مباحث، تناول
الباحث في مدخل البحث: الدليل في اللغة، والدليل في اصطلاح النحويين،
وأنواع الأدلة، وأهميَّة الدليل النقلي في حين خُصِّص المبحث الأول لدراسة
الاستدلال بالقرآن الكريم في الكتاب. أمَّا المبحث الثاني فخصَّصه الباحث
للاستدلال بالحديث النبوي الشريف، وأحاديث أهل البيت (عليهم السلام)؛ ليكون
الاستدلال بالشعر محورا للمبحث الثالث والأخير من البحث، وقد خُتم
البحث بخاتمة ذكر فيها أهم نتائج البحث.
الأسماء الحسنى( للشيخ إبراهيم بن علي بن الحسن الكفعمي )ت: 905 ه(،
الذي يُعَدّ من علماء كربلاء المقدَّسة الزُّهاد والعارفين والعُبّاد، ولاعتماد
المؤلف على هذا النوع من الأدلة في إيضاح معاني الأسماء الحسنى
المباركة، وجد الباحث أنَّ هذا الموضوع يستحق وقفةً لمراجعة أنواع الأدلِّة
التي اعتمدها الشيخ الكفعمي في كتابه المذكور.
واقتضت طبيعة الموضوع تقسيمه على مدخل وثلاثة مباحث، تناول
الباحث في مدخل البحث: الدليل في اللغة، والدليل في اصطلاح النحويين،
وأنواع الأدلة، وأهميَّة الدليل النقلي في حين خُصِّص المبحث الأول لدراسة
الاستدلال بالقرآن الكريم في الكتاب. أمَّا المبحث الثاني فخصَّصه الباحث
للاستدلال بالحديث النبوي الشريف، وأحاديث أهل البيت (عليهم السلام)؛ ليكون
الاستدلال بالشعر محورا للمبحث الثالث والأخير من البحث، وقد خُتم
البحث بخاتمة ذكر فيها أهم نتائج البحث.