Abstract
This research was prepared to find out the contribution of sustainable marketing strategies in achieving competitive superiority in (Vitra) Sanitary ware and Ceramics Company in Iraq. market, market division strategy, market targeting strategy) and competitive superiority (dependent variable) represented by its dimensions (speed of delivery, superior response to customers, market share, organizational flexibility), in order to address the research problem that states: "Do sustainable marketing strategies in terms of their dimensions contribute to achieving superiority?" competition in the researched organization"?
This research adopted a hypothetical scheme that reflects the nature of hypotheses and the correlations and influence between the dimensions of the two research variables in the researched organization, and to test these hypotheses, a questionnaire was used that was distributed to an intentional sample consisting of (75) respondents of job cadres (branch managers, sales managers and their employees, warehouse managers and their employees, accountants) in the researched organization, and there were (63) valid forms, and the collected data were analyzed by adopting several statistical methods according to the statistical program (SPSSV26).
The researchers reached a set of results, including the contribution of sustainable marketing strategies to achieving competitive superiority through the existence of correlation and moral influence relationships between them, and at the macro and partial levels of their dimensions. Continuous development in the use of sustainable marketing strategies in line with the needs of the Iraqi market
This research adopted a hypothetical scheme that reflects the nature of hypotheses and the correlations and influence between the dimensions of the two research variables in the researched organization, and to test these hypotheses, a questionnaire was used that was distributed to an intentional sample consisting of (75) respondents of job cadres (branch managers, sales managers and their employees, warehouse managers and their employees, accountants) in the researched organization, and there were (63) valid forms, and the collected data were analyzed by adopting several statistical methods according to the statistical program (SPSSV26).
The researchers reached a set of results, including the contribution of sustainable marketing strategies to achieving competitive superiority through the existence of correlation and moral influence relationships between them, and at the macro and partial levels of their dimensions. Continuous development in the use of sustainable marketing strategies in line with the needs of the Iraqi market
Keywords
Sustainable Marketing Strategies
Sustainable
Abstract
تم إعداد هذا البحث لمعرفة إسهام استراتيجيات التسويق المستدام في تحقيق التفوق التنافسي، في شركة (Vitra) للصحيات والسيراميك في العراق، إذ اعتمدت استراتيجيات التسويق المستدام (متغيراً مستقلاً) معبراً عنها بـ(استراتيجية تحديد الموقع، استراتيجية جودة المنتج المستدام، استراتيجية توقيت الدخول إلى السوق، استراتيجية تقسيم السوق، استراتيجية استهداف السوق) والتفوق التنافسي (متغيراً معتمداً) ممثلاً بأبعاده (سرعة التسليم، الاستجابة المتفوقة للزبائن، الحصة السوقية، المرونة التنظيمية)، وذلك لمعالجة مشكلة البحث التي مفادها "هل تسهم استراتيجيات التسويق المستدام بدلالة أبعادها في تحقيق التفوق التنافسي في المنظمة المبحوثة؟".
واعتمد هذه البحث مخططاً فرضياً يعكس طبيعة الفرضيات وعلاقات الارتباط والتأثير بين أبعاد متغيري البحث في المنظمة المبحوثة، ولاختبار تلك الفرضيات اعتمدت استمارة الاستبيان وزِعت على عيّنة قصدية مكونة من (75) مبحوثاً من الملاكات الوظيفية (مديري الأفرع، مديري المبيعات وموظفيها، مديري المخازن وموظفيها، المحاسبين) في المنظمة المبحوثة، وكانت (63) استمارة صالحة، وتم تحليل البيانات المجمعة باعتماد أساليب إحصائية عدة على وفق البرنامج الإحصائي (SPSSV26).
وتوصل الباحثان إلى مجموعة من النتائج، منها إسهام استراتيجيات التسويق المستدام في تحقيق التفوق التنافسي عبر وجود علاقات الارتباط والتأثير المعنوية بينهما، وعلى المستوى الكلي والجزئي لأبعادهما، وفي ضوء تلك النتائج تم تقديم مقترحات عدة للمنظمات عامة والمبحوثة خاصة، ومنها ضرورة سعي مديري المنظمة المبحوثة إلى التطوير المستمر في استخدام استراتيجيات التسويق المستدام وبما يتلاءم مع احتياجات السوق العراقية.
واعتمد هذه البحث مخططاً فرضياً يعكس طبيعة الفرضيات وعلاقات الارتباط والتأثير بين أبعاد متغيري البحث في المنظمة المبحوثة، ولاختبار تلك الفرضيات اعتمدت استمارة الاستبيان وزِعت على عيّنة قصدية مكونة من (75) مبحوثاً من الملاكات الوظيفية (مديري الأفرع، مديري المبيعات وموظفيها، مديري المخازن وموظفيها، المحاسبين) في المنظمة المبحوثة، وكانت (63) استمارة صالحة، وتم تحليل البيانات المجمعة باعتماد أساليب إحصائية عدة على وفق البرنامج الإحصائي (SPSSV26).
وتوصل الباحثان إلى مجموعة من النتائج، منها إسهام استراتيجيات التسويق المستدام في تحقيق التفوق التنافسي عبر وجود علاقات الارتباط والتأثير المعنوية بينهما، وعلى المستوى الكلي والجزئي لأبعادهما، وفي ضوء تلك النتائج تم تقديم مقترحات عدة للمنظمات عامة والمبحوثة خاصة، ومنها ضرورة سعي مديري المنظمة المبحوثة إلى التطوير المستمر في استخدام استراتيجيات التسويق المستدام وبما يتلاءم مع احتياجات السوق العراقية.
Keywords
استراتيجيات التسويق المستدام، التسويق المستدا