Abstract
The study of cities is one of the important topics in modern history, including social, economic, political and even religious activities. Its existence derives from the determinants of its genesis and formation, its participation and its support for the history of human civilization.
The city of Kifl occupies a fertile historical content and historical events deep in the footsteps, as it is the city of the prophets and their dwelling, and between its alleys they lived and moved, and next to it is the Al-Nakhila Mosque, which was built by the Prophet of Allah Ibrahim Al-Khalil, peace be upon him, and then Imam Ali bin Abi Talib (PBUH) honored it by erecting a shrine for his prayers. And a starting point for his army in its fight against Muawiyah in the Battle of Siffin in the year 37 AH. Then the Mongolian Sultan Öljaitü Mohammed Khodabanda came to rebuild what Imam Ali (PBUH) had established in the Nukhaila Mosque.
Although researchers wrote about the history and events of the city in its modern and contemporary history, they unintentionally overlooked this cultural and historical landmark that dates this city.
The city of Kifl occupies a fertile historical content and historical events deep in the footsteps, as it is the city of the prophets and their dwelling, and between its alleys they lived and moved, and next to it is the Al-Nakhila Mosque, which was built by the Prophet of Allah Ibrahim Al-Khalil, peace be upon him, and then Imam Ali bin Abi Talib (PBUH) honored it by erecting a shrine for his prayers. And a starting point for his army in its fight against Muawiyah in the Battle of Siffin in the year 37 AH. Then the Mongolian Sultan Öljaitü Mohammed Khodabanda came to rebuild what Imam Ali (PBUH) had established in the Nukhaila Mosque.
Although researchers wrote about the history and events of the city in its modern and contemporary history, they unintentionally overlooked this cultural and historical landmark that dates this city.
Keywords
Historic Nakheel Mosque
Abstract
تعدُّ دراسة المدن من المحطَّات المهمَّة في التاريخ الحديث، بما تتضَّمنه من فعَّاليَّات اجتماعيَّة واقتصاديَّة وسياسيَّة، وحتَّى دينيَّة، فكينونتها تُستمدُّ من محدِّدات النشأة والتشكُّل، ومشاركتها ورفدها للتاريخ الحضاريّ للإنسانيَّة.
ومدينة ذي الكفل تشغل محتوى تاريخيّ خصب، وأحداث تاريخيَّة موغلة في القِدَم، فهي مدينة الأنبياء ومسكنهم، وبين ثناياها عاشوا وتنقَّلوا، وإلى جنبها مسجد النخيلة الذي بناه نبيُّ الله إبراهيم الخليل(ع) ، ومن ثمَّ شرَّفه الإمام عليّ بن أبي طالب(ع) بأن أقام فيه محرابًا لصلاته، ونقطة لانطلاق جيشه(ع) ، في محاربته لمعاوية في معركة صفِّين عام 37 للهجرة، ومن ثمَّ جاء السلطان المغوليّ أولجايتو محمَّد خدابنده ليعيد بناء
ما أسَّسه الإمام عليّ(ع) في مسجد النخيلة.
وعلى الرغم من أنَّ الباحثين كانوا قد تناولوا في أقلامهم تاريخ وأحداث المدينة في تاريخها الحديث والمعاصر، إلَّا أنَّهم قد أغفلوا، وعن غير قصد، هذا المعلم الحضاريّ والتاريخيّ، الذي يؤرِّخ لهذه المدينة.
ومدينة ذي الكفل تشغل محتوى تاريخيّ خصب، وأحداث تاريخيَّة موغلة في القِدَم، فهي مدينة الأنبياء ومسكنهم، وبين ثناياها عاشوا وتنقَّلوا، وإلى جنبها مسجد النخيلة الذي بناه نبيُّ الله إبراهيم الخليل(ع) ، ومن ثمَّ شرَّفه الإمام عليّ بن أبي طالب(ع) بأن أقام فيه محرابًا لصلاته، ونقطة لانطلاق جيشه(ع) ، في محاربته لمعاوية في معركة صفِّين عام 37 للهجرة، ومن ثمَّ جاء السلطان المغوليّ أولجايتو محمَّد خدابنده ليعيد بناء
ما أسَّسه الإمام عليّ(ع) في مسجد النخيلة.
وعلى الرغم من أنَّ الباحثين كانوا قد تناولوا في أقلامهم تاريخ وأحداث المدينة في تاريخها الحديث والمعاصر، إلَّا أنَّهم قد أغفلوا، وعن غير قصد، هذا المعلم الحضاريّ والتاريخيّ، الذي يؤرِّخ لهذه المدينة.
Keywords
مسجد النخيلة التاريخي