Abstract
The research dealt with preparing endurance exercises for handball performance and identifying the effect of these exercises on some physiological indicators such as heart rate, oxygen saturation, maximum oxygen initiation and lactic acid concentration, so the researcher used the training approach because it is the best approach to fit the nature of the problem and reach the goal achievement.The researcher applied the vocabulary of the exercises for a period of (8) weeks at the rate of (3) training units per week (Saturday -Monday -Wednesday), where the test was carried to bear the skill performance as well as the level of physiological variables under study. As a result of the efficiency of the special exercises of the curriculum prepared by the researcher.From that, the physiological variables (heart rate, blood saturation with oxygen, maximum oxygen consumption, concentration of lactic acid, and improvement of their performance in the dimensional tests ofthe control and experimental groups witnessed as a result of increased retention in the increase of adaptations resulting from the effectiveness of the influencing program.The effect of the training curriculum where the researcher concluded the superiority of the experimental group on control of the research variables under study, and also concluded that the rate of retention in the adaptations resulting from this curriculum increased and the percentage of its loss was lost, as the researcher recommended the need to codify the pregnancy load according to the experimental program to avoid defects in the training unit
Keywords
tolerance of skill performance: physiolog
Abstract
تطرق البحث إلى اعداد تمرينات التحمل للأداء المهاري بكرة اليد وتعرف أثر هذه التمرينات في بعض المؤشرات الفسيولوجية كمعدل ضربات القلب وتشبع الدم بالأوكسجين والحد الأقصى لاستهلال الأوكسجين وتركيز حامض اللاكتيك ، لذلك استخدمت الباحثة المنهج التدريبي لأنه أفضل المناهج لملائمة طبيعة المشكلة والوصول إلى تحقيق الهدف.
قامت الباحثة بتطبيق مفردات التمرينات لمدة (8) أسابيع بواقع (3) وحدات تدريبية في الاسبوع (سبت – الأثنين – الاربعاء)، إذ تم الاختبار لتحمل الأداء المهاري وكذلك مستوى المتغيرات الفسيولوجية قيد الدراسة. ونتيجة كفاءة التمرينات الخاصة للمنهج المعد من قبل الباحثة . ومن ذلك شهدت المتغيرات الفسيولوجية (معدل ضربات القلب وتشبع الدم بالأوكسجين والحد الأقصى لاستهلاك الاوكسجين وتركيز حامض اللاكتيك وتحسين مستوى ادائها في الاختبارات البعدية للمجموعتين الضابطة والتجريبية نتيجة ازدياد الاحتفاظ في ازدياد التكيفات الناتجة من فاعلية البرنامج المؤثر إذ استنتجت الباحثة تفوق المجموعة التجريبية على الضابطة لمتغيرات البحث قيد الدراسة وكذلك استنتجت ازدياد نسبة الاحتفاظ في التكيفات الناتجة عن هذا المنهج وقلة نسبة فقدانه، وأوصت الباحثة ضرورة تقنين الحمل للتمرينات على وفق البرنامج التجريبي لتلافي الخلل في الوحدة التدريبية.
قامت الباحثة بتطبيق مفردات التمرينات لمدة (8) أسابيع بواقع (3) وحدات تدريبية في الاسبوع (سبت – الأثنين – الاربعاء)، إذ تم الاختبار لتحمل الأداء المهاري وكذلك مستوى المتغيرات الفسيولوجية قيد الدراسة. ونتيجة كفاءة التمرينات الخاصة للمنهج المعد من قبل الباحثة . ومن ذلك شهدت المتغيرات الفسيولوجية (معدل ضربات القلب وتشبع الدم بالأوكسجين والحد الأقصى لاستهلاك الاوكسجين وتركيز حامض اللاكتيك وتحسين مستوى ادائها في الاختبارات البعدية للمجموعتين الضابطة والتجريبية نتيجة ازدياد الاحتفاظ في ازدياد التكيفات الناتجة من فاعلية البرنامج المؤثر إذ استنتجت الباحثة تفوق المجموعة التجريبية على الضابطة لمتغيرات البحث قيد الدراسة وكذلك استنتجت ازدياد نسبة الاحتفاظ في التكيفات الناتجة عن هذا المنهج وقلة نسبة فقدانه، وأوصت الباحثة ضرورة تقنين الحمل للتمرينات على وفق البرنامج التجريبي لتلافي الخلل في الوحدة التدريبية.
Keywords
تحمل الأداء المهاري: المؤشرات الفسيولوجية، كر