Abstract
Some of the blessed Qur’an texts represent the truth and clarification of the application of Qur’an concepts to the conditions for which they were cited exclusively, and sometimes others are not accepted, and at other times they give multiple meanings to a single Qur’an concept according to the multiple connotations that surround the Qur’an text, in addition to the fact that the authenticity is not limited to specific individuals, times, and places, which has led to until the emergence of differences between commentators in understanding the Qur’an text based on whether the concept applies to the source or not, the revelation of the verse in a group or individual does not require its specification to that context as long as the wording is (general), but if the wording is (specific) through its appearance in the Qur’an, or its specificity according to the authentic narrations contained in the explanation of the reasons for the revelation, it is necessary to have a single source that applies to specific individuals and does not apply to others
The concept has always been distinguished by its stability, as commentators consider it to be a temporary one that does not accept change or replace., as for (the authentication), it is variable according to a number of clues, including the Meccan and Madina verse and, the reasons for the revelation and the matter of the revelation, and the abrogated and omitted , the research has pointed to the theory of the unity of the concept and the multiplicity of the authenticity. Which some thinkers have adopted in directing meaning and deriving judgments, by presenting applied models that show both cases - the application of the concept to a single external validity, and the multiple external certifications of a single concept , therefore, the research seeks to reveal the opinions of commentators on the truth of the concept and the authenticity and to explain the extent to which it applies or not to the external credibility in an attempt to clarify the paths of the Qur’an facts included under the general concepts in the Qur’an text.
The concept has always been distinguished by its stability, as commentators consider it to be a temporary one that does not accept change or replace., as for (the authentication), it is variable according to a number of clues, including the Meccan and Madina verse and, the reasons for the revelation and the matter of the revelation, and the abrogated and omitted , the research has pointed to the theory of the unity of the concept and the multiplicity of the authenticity. Which some thinkers have adopted in directing meaning and deriving judgments, by presenting applied models that show both cases - the application of the concept to a single external validity, and the multiple external certifications of a single concept , therefore, the research seeks to reveal the opinions of commentators on the truth of the concept and the authenticity and to explain the extent to which it applies or not to the external credibility in an attempt to clarify the paths of the Qur’an facts included under the general concepts in the Qur’an text.
Keywords
interpreters-The Quran-Concepts-The problem
Abstract
تمثل بعض النصوص القرآنية المباركة حقيقة المفاهيم القرآنية وبيان انطباقها على المصاديق التي سيقت لأجلها حصراً ، وبعضها يعطي مصاديق متعددة للمفهوم القرآني الواحد تبعاً لما يكتنف النص القرآني من دلالات متعددة فضلاً عن عدم انحسار المصداق بأفراد وأزمنة وأماكن محددة ، مما أدى إلى ظهور الاختلاف بين المفسرين في فهم النص القرآني بناءً على انطباق المفهوم على المصداق أو عدمه ، فنزول الآية في جماعة أو فرد لا يوجب اختصاصها بذلك المورد ما دام اللفظ (عاماً) ، أما إذا كان اللفظ (خاصأً) من خلال ظهوره القرآني ، أو تخصيصه بالروايات الصحيحة الواردة في بيان أسباب النزول ، فإنه يتعين بمصداق واحد ينطبق على أفراد مخصوصين ولا ينطبق على غيرهم .
إنماز ( المفهوم ) بثباته دائماً ، إذ عده المفسرون توقيفياً لا يقبل التغيير ولا التبديل ، أما ( المصداق) فإنه متغير تبعاً لقرائن عِدة منها ، مكية الآية ومدنيتها ، وأسباب النزول وشأن النزول ، والناسخ والمنسوخ ، وقد أشار البحث إلى نظرية وحدة المفهوم وتعدد المصداق التي اعتمدها بعض المفكرين في توجيه المعنى واستنباط الأحكام ، عن طريق عرض نماذج تطبيقية تُبين كلا الحالتين - انطباق المفهوم على مصداق خارجي واحد ، وتعدد المصاديق الخارجية للمفهوم الواحد - ؛ لذا يسعى البحث للكشف عن آراء المفسرين في حقيقة المفهوم والمصداق وبيان مدى انطباقه أو عدمه على المصداق الخارجي في محاولة لبيان مسارات الحقائق القرآنية المنضوية تحت المفاهيم العامة في النص القرآني.
إنماز ( المفهوم ) بثباته دائماً ، إذ عده المفسرون توقيفياً لا يقبل التغيير ولا التبديل ، أما ( المصداق) فإنه متغير تبعاً لقرائن عِدة منها ، مكية الآية ومدنيتها ، وأسباب النزول وشأن النزول ، والناسخ والمنسوخ ، وقد أشار البحث إلى نظرية وحدة المفهوم وتعدد المصداق التي اعتمدها بعض المفكرين في توجيه المعنى واستنباط الأحكام ، عن طريق عرض نماذج تطبيقية تُبين كلا الحالتين - انطباق المفهوم على مصداق خارجي واحد ، وتعدد المصاديق الخارجية للمفهوم الواحد - ؛ لذا يسعى البحث للكشف عن آراء المفسرين في حقيقة المفهوم والمصداق وبيان مدى انطباقه أو عدمه على المصداق الخارجي في محاولة لبيان مسارات الحقائق القرآنية المنضوية تحت المفاهيم العامة في النص القرآني.
Keywords
المفسرون- القرآن- المفاهيم – الإشكالية