Abstract
The current research aims to identify \"building a proposed curriculum for teaching the subject of the general Arabic language for departments other than the specialization of the colleges of education for girls according to the standards of academic accreditation.\" And the selection of educational content, and the analysis of the characteristics of the students, and the analysis of the classroom environment, and then the researchers formulated the behavioral goals and systems of the educational content, and determined the used teaching methods, as well as the necessary educational activities, and they conducted the necessary evaluation for the proposed curriculum, so the researchers followed three types of preliminary, formative and final evaluation, and after the completion of the two researchers To build the curriculum and its requirements, they presented it in its initial form to a group of experts and arbitrators in the field of Arabic language, teaching methods, psychology, measurement and evaluation to ensure its validity. Based on the proposed approach, the current research came out with a number of conclusions, including that the use of The proposed curriculum may contribute to increasing the students\' activity, effectiveness, and inclination towards General Arabic. The researchers also recommended a number of recommendations, including the adoption of the proposed curriculum in teaching General Arabic for non-specialist sections in the College of Education for Girls. The researchers suggested a number of proposals, including conducting a study similar to the current study on variables. last .
Abstract
يهدف البحث الحالي الى تعرف \" بناء منهج مقترح لتدريس مادة اللغة العربية العامة لأقسام غير الاختصاص كليات التربية للبنات على وفق معايير الاعتماد الاكاديمي \" ولتحقيق هدف البحث اعتمد الباحثان منهج البحث الوصفي ثم اتبعا الخطوات الاساسية لبناء المنهج المقترح والمتمثلة بتحديد الاهداف العامة لمادة طرائق التدريس العامة ، واختيار المحتوى التعليمي ، وتحليل خصائص الطالبات ، وتحليل البيئة الصفية ومن ثم صاغ الباحثان الاهداف السلوكية ونظما المحتوى التعليمي ، وحددا طرائق التدريس المتبعة ، كما حددا الانشطة التعليمية اللازمة ، واجريا التقويم اللازم للمنهج المقترح فاتبع الباحثان ثلاث انواع من التقويم التمهيدي والتكويني والختامي ، وبعد اكمال الباحثان لبناء المنهج ومستلزماته عرضاه بصورته الاولية على مجموعة من الخبراء والمحكمين في مجال اللغة العربية وطرائق التدريس وعلم النفس والقياس والتقويم للتأكد من صدقه ، قود حصل المنهج على نسبة اتفاق (95%) من الخبراء على المنهج وفي ضوء ملحوظاتهم تم اجراء بعض التعديلات ، وقد أسفرتْ النتائج على بناء المنهج المقترح وقد خرج البحث الحالي بعدد من الاستنتاجات منها أن استعمال المنهج المقترح قد يسهم في زيادة نشاط الطالبات وفاعليتهن وميلهن نحو مادة العربية العامة ، كما اوصى الباحثان بعدد من التوصيات منها اعتماد المنهج المقترح في تدريس مادة العربية العامة لاقسام غير الاختصاص في كلية التربية للبنات واقترح الباحثان عدد من المقترحات منها إجراء دراسة مماثلة للدراسة الحالية على متغيرات اخر .