Abstract
Search Consists of four chapters , devoted the first chapter of the research problem and its significance and purpose and limitations as well as the definition of the terms, as targeted research building proposed approach to art education for grades (1-9) in the schools of basic education in the Kurdistan Region of Iraq , and confined the proposed approach to arts hub Fine , which included four areas: artistic expression , painting , composition ores different , design and decoration , artistic taste and art history , as the second chapter of the theoretical framework for the search , while devoted the third chapter of the research procedures , and has been building approach described by reference to the foundations and pillars of philosophical and psychological social and cognitive agreed when most educators and curriculum planners in building educational curricula , and in proportion to the pedagogical approach , cultural and social contemporary Kurdistan region of Iraq , Vdilan commitment to the basic elements of the approach represented by: (objectives , content, methods and techniques of teaching , educational technology , educational activities and learning and evaluation methods ) , researchers have put educational goals and general educational and behavioral approach in light of the educational goals of the foundation stage of education at the Ministry of Education in the Kurdistan region of Iraq
Keywords
Arts
Curricula
Humanities
Abstract
يتألف البحث من أربعة فصول، خصص الفصل الأول منه لعرض مشكلة البحث وأهميته وهدفه وحدوده فضلاً عن تعريف لمصطلحاته، إذ إستهدف البحث بناء منهج مقترح لمادة التربية الفنية للصفوف (1-9) في مدارس التعليم الأساس بإقليم كردستان العراق, واقتصر المنهج المقترح على محور الفنون التشكيلية الذي ضم أربعة مجالات وهي:التعبير الفني والرسم, التشكيل بالخامات المختلفة, التصميم والزخرفة, التذوق الفني وتاريخ الفن, كما خصص الفصل الثاني للإطار النظري للبحث, في حين خصص الفصل الثالث لإجراءات البحث, وقد تم بناء المنهج المذكور بالإستناد على الأسس والمرتكزات الفلسفية والنفسية والإجتماعية والمعرفية المتفق عليها عند أغلب التربويين ومخططي المناهج في بناء المناهج التربوية, وبما يتناسب والنهج التربوي والثقافي والإجتماعي المعاصر لإقليم كردستان العراق, فضلاًعن الإلتزام بالعناصر الأساسية للمنهج المتمثلة بـ: (الأهداف, المحتوى, الطرائق والأساليب التدريسية, التقنيات التربوية, الأنشطة التعليمية والتعلـّمية وأساليب التقويم)، وقد وضع الباحثان الأهداف التربوية والتعليمية العامة والسلوكية للمنهج في ضوء الأهداف التربوية لمرحلة التعليم الأساس بوزارة التربية في إقليم كردستان العراق
Keywords
دراسات انسانية، فن، مناهج