Abstract
The current research seeks to verify the role played by competitor knowledge in achieving marketing creativity with its dimensions (marketing flexibility, originality, fluency) and the research tried to answer the questions that express the research problem, including whether there is a role for the relationship between competitor knowledge and marketing creativity in a sample of private colleges and universities in the governorate Baghdad, and the research relied on the questionnaire as a measure of its variables, and the relationship between them was tested by selecting an intentional sample that included (186) and valid for analysis (171) of the administrative leaders of the colleges and universities surveyed (Dean, Associate Dean, heads of departments, department rapporteurs) and some statistical methods were used for the two ready-made programs (AOMS.V.25, SPSS v) The current research aims to demonstrate the importance of competitor knowledge in promoting marketing creativity an d assessing the reality of the variables in the researched private colleges and universities. The results of the research showed the precedence of the variables depending on the relative importance, where they were respectively (marketing creativity, competitor knowledge). The results showed a statistically significant effect (the knowledge of competitors in marketing creativity), and the most prominent recommendations were the need to pay attention to The management of the colleges and universities researched with marketing creativity by obtaining the privileges and characteristics that distinguish the college from the rest of the colleges and be able to satisfy the desires and needs of the market by studying the internal and external environment for it and identifying strengths and areas of continuous improvement and the opportunities and threats that it may face in order to be fully prepared to confront it when it occurs.
Keywords
knowledge of competitors
marketing creativity
Abstract
يسعى البحث الحالي للتحقق الدور الذي تؤديه معرفة المنافسين في تحقيق الإبداع التسويقي بأبعادها (المرونة التسويقية , الأصالة , الطلاقة ) وحاول البحث الاجابة على التساؤلات التي تعبر عن مشكلة البحث ومنها هل هناك دور للعلاقة بين معرفة المنافسين والإبداع التسويقي في عينة من الكليات والجامعات الأهلية في محافظة بغداد, واعتمد البحث على الاستبيان كمقياس لمتغيراتهُ وتم اختبار العلاقة بينهما عبر اختيار عينة قصدية شملت (186) والصالحة للتحليل (171) من القيادات الإدارية للكليات والجامعات المبحوثة (العميد, معاون العميد, رؤساء الاقسام, مقررو الاقسام) وتم استخدام بعض الأساليب الإحصائية للبرنامجين الجاهزين (AOMS.V.25، SPSS v) ويهدف البحث الحالي إلى بيان أهمية معرفة المنافسين في تعزيز الإبداع التسويقية وتقييم واقع المتغيرات في الكليات والجامعات الأهلية المبحوثة , واظهرت نتائج البحث اسبقية المتغيرات اعتماداً على الأهمية النسبية حيث كانت على التوالي (الإبداع التسويقي, معرفة المنافسين) , اظهرت النتائج وجود تأثير ذو دلالة إحصائية (معرفة المنافسين في الإبداع التسويقي), وكانت ابرز التوصيات بضرورة اهتمام إدارة الكليات والجامعات المبحوثة بالإبداع التسويقي من خلال الحصول على الامتيازات والخصائص التي تتميز بيها كلية عن باقي الكليات وتكون قادرة على اشباع رغبات وحاجات السوق ذلك عبر دراسة البيئة الداخلية والخارجية لها وتحديد نقاط القوة ومجالات التحسين المستمر والفرص والتهديدات التي قد تواجهها كي تكون على اتم الاستعداد لمواجهتها وقت حدوثها.
Keywords
الإبداع التسويقي
معرفة المنافسين