Abstract
Abstract
The interaction between the creative and his culture that accumulates over the years of his various life experience is very clear because the most original creatives are those whose artistic composition is of a cumulative nature. In other words, the creative poet draws his images from a set of cognitive tributaries that reveal his ability to evoke those sources in moments of personal emotion, as well as organize and influence the recipient. Thus, it reflects the interaction between the creatives and the accumulation of knowledge and culture throughout different stages of their lives.
Since poetry is a linguistic art and a crafted image formed from language, which is a set of structural relationships that constitute the imaginative powers of the poem. Thereby, the image becomes a creative process that draws its elements from the culture of the creative and is framed by diverse imagination visions. Therefore, after deep reading of Ibn Al-Haddad’s collection, it is observed that a group of important intellectual tributaries from which Ibn Al-Haddad drew his images, and which had an obvious impact on the formation of these images, and among those tributaries are:
1- The Religious Tributary.
2- The Literary Tributary.
3- The Historical Tributary.
4- Social Tributary.
5- The Scientific Tributary.
Keywords: Andalusian Poet Ibn Haddad, Ibn Haddad Al-Andalusi, Poetic Image, Intellectual Tributaries.
The interaction between the creative and his culture that accumulates over the years of his various life experience is very clear because the most original creatives are those whose artistic composition is of a cumulative nature. In other words, the creative poet draws his images from a set of cognitive tributaries that reveal his ability to evoke those sources in moments of personal emotion, as well as organize and influence the recipient. Thus, it reflects the interaction between the creatives and the accumulation of knowledge and culture throughout different stages of their lives.
Since poetry is a linguistic art and a crafted image formed from language, which is a set of structural relationships that constitute the imaginative powers of the poem. Thereby, the image becomes a creative process that draws its elements from the culture of the creative and is framed by diverse imagination visions. Therefore, after deep reading of Ibn Al-Haddad’s collection, it is observed that a group of important intellectual tributaries from which Ibn Al-Haddad drew his images, and which had an obvious impact on the formation of these images, and among those tributaries are:
1- The Religious Tributary.
2- The Literary Tributary.
3- The Historical Tributary.
4- Social Tributary.
5- The Scientific Tributary.
Keywords: Andalusian Poet Ibn Haddad, Ibn Haddad Al-Andalusi, Poetic Image, Intellectual Tributaries.
Keywords
Andalusian Poet Ibn Haddad
Ibn Haddad Al-Andalusi
Intellectual Tributaries.
Poetic Image
Abstract
ملخص البحث:
إنَّ التفاعل بين المُبدع وثقافتهِ التي تتراكم خلال سنينَ حياته المختلفة واضحٌ جداً؛ لأنَّ أكثر المُبدعين أصالةً مَنْ كان تركيُبه الفني ذا طبيعة تراكمية، بمعنى أنَّ الشاعر المُبدع يستسقي صورَه من مجموعة من الروافد المعرفية التي تكشف عن مقدرته على استحضار تلك الروافد في مواقف الانفعال الذاتي، فضلاً عن تنظيمها والتأثير في المتلقي، والتي بدورها تعكس التفاعل بين المُبدع والتراكم المعرفي والثقافي خلال مراحل حياته المختلفة.
وبما أن الشِّعْرَ فنٌّ لغويٌ وصُورةٌ مُشَكَّلَةٌ من اللغة، والتي هي مجموعة من العلاقات البنائية التي تشكّل الطاقات الخيالية للقصيدة، فإنَّ الصورة تُصبح عملية إبداعية تستمد عناصرها من ثقافة المُبدع وتؤطّر بتصورات الخيال المتنوعة؛ لذلك -ومن خلال قراءتنا لديوان ابن الحداد - يمكننا أن نرصد مجموعة من الروافد الفكرية المهمة التي استقى منها ابنُ الحداد صورَه، والتي كان لها الأثر الواضح في تشكيل هذه الصور،
© THIS IS AN OPEN ACCESS ARTICLE UNDER THE CC BY LICENSE. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
ومن تلك الروافد:
1- الرافد الديني.
2- الرافد الأدبي.
3- الرافد التاريخي.
4- الرافد الاجتماعي.
5- الرافد العلمي.
الكلمات المفتاحية: (ابن حداد الأندلسي) (الروافد الفكرية) (الصورة الشعرية)
إنَّ التفاعل بين المُبدع وثقافتهِ التي تتراكم خلال سنينَ حياته المختلفة واضحٌ جداً؛ لأنَّ أكثر المُبدعين أصالةً مَنْ كان تركيُبه الفني ذا طبيعة تراكمية، بمعنى أنَّ الشاعر المُبدع يستسقي صورَه من مجموعة من الروافد المعرفية التي تكشف عن مقدرته على استحضار تلك الروافد في مواقف الانفعال الذاتي، فضلاً عن تنظيمها والتأثير في المتلقي، والتي بدورها تعكس التفاعل بين المُبدع والتراكم المعرفي والثقافي خلال مراحل حياته المختلفة.
وبما أن الشِّعْرَ فنٌّ لغويٌ وصُورةٌ مُشَكَّلَةٌ من اللغة، والتي هي مجموعة من العلاقات البنائية التي تشكّل الطاقات الخيالية للقصيدة، فإنَّ الصورة تُصبح عملية إبداعية تستمد عناصرها من ثقافة المُبدع وتؤطّر بتصورات الخيال المتنوعة؛ لذلك -ومن خلال قراءتنا لديوان ابن الحداد - يمكننا أن نرصد مجموعة من الروافد الفكرية المهمة التي استقى منها ابنُ الحداد صورَه، والتي كان لها الأثر الواضح في تشكيل هذه الصور،
© THIS IS AN OPEN ACCESS ARTICLE UNDER THE CC BY LICENSE. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
ومن تلك الروافد:
1- الرافد الديني.
2- الرافد الأدبي.
3- الرافد التاريخي.
4- الرافد الاجتماعي.
5- الرافد العلمي.
الكلمات المفتاحية: (ابن حداد الأندلسي) (الروافد الفكرية) (الصورة الشعرية)
Keywords
(ابن حداد الأندلسي) (الروافد الفكرية) (الصورة