Abstract
This study aims to investigate the impact of using specific strategies, namely toys and stories, on the development and improvement of social skills among kindergarten children in the center of Nineveh Governorate. The study is guided by the following two hypotheses:
There are no statistically significant differences in the development of social skills in the post-test between the experimental group and the control group.
There are no statistically significant differences in the development of social skills between the pre-test and post-test for the experimental group.
Research Limits:
The research is limited to a sample of pre-kindergarten children in Mosul city center during the 2020-2021 academic year, with ages ranging from 4 to 5 years, on whom the program is applied.
Sample:
The study selected two kindergartens, Al Ashbal and Al Nasaem. The children were divided into two groups: control and experimental. The experiment was conducted with the experimental group, which consisted of 15 children.
Research Instruments:
The strategies used with the children included:
A specially designed program incorporating a selection of toys and stories.
The instrument used in the study was characterized by its validity, reliability, objectivity, and suitability for the children\\'s ages, as well as its appropriateness for developing their social skills.
Assessment Methods:
The Chi-square test.
The T-test for two independent samples.
The T-test for two dependent samples.
The results indicated significant differences favoring the experimental group and the post-test results. Based on these findings, several recommendations and suggestions are presented.
There are no statistically significant differences in the development of social skills in the post-test between the experimental group and the control group.
There are no statistically significant differences in the development of social skills between the pre-test and post-test for the experimental group.
Research Limits:
The research is limited to a sample of pre-kindergarten children in Mosul city center during the 2020-2021 academic year, with ages ranging from 4 to 5 years, on whom the program is applied.
Sample:
The study selected two kindergartens, Al Ashbal and Al Nasaem. The children were divided into two groups: control and experimental. The experiment was conducted with the experimental group, which consisted of 15 children.
Research Instruments:
The strategies used with the children included:
A specially designed program incorporating a selection of toys and stories.
The instrument used in the study was characterized by its validity, reliability, objectivity, and suitability for the children\\'s ages, as well as its appropriateness for developing their social skills.
Assessment Methods:
The Chi-square test.
The T-test for two independent samples.
The T-test for two dependent samples.
The results indicated significant differences favoring the experimental group and the post-test results. Based on these findings, several recommendations and suggestions are presented.
Keywords
Games and Stories
social skills
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر الاعتماد على بعض الاستراتيجيات (الألعاب والقصص) في تطوير وتنمية المهارات الاجتماعية لدى أطفال الرياض في مركز محافظة نينوى عبر الفرضيتين الآتيتين:
1- لا توجد فروقً ذات دلالة إحصائية في مستوى تنمية المهارات الاجتماعية في الاختبار البعدي بين المجموعتين (التجريبية والضابطة).
2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تنمية المهارات الاجتماعية بين الاختبارين (القبلي والبعدي) للمجموعة التجريبية.
حدود البحث:
اقتصر البحث على عيّنة من أطفال الروضة (مرحلة التمهيدي) في مركز مدينة الموصل للعام الدراسي 2020/2021 الذين تقع أعمارهم ما بين (4-5) سنوات، وسوف يطبق عليهم (البرنامج).
© THIS IS AN OPEN ACCESS ARTICLE UNDER THE CC BY LICENSE. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
العيّنة:
تم اختيار روضة الاشبال وروضة النسائم وتم تقسيمهم على مجموعتين ضابطة وتجريبية. وطبق المقياس على المجموعة التجريبية والتي كان عددها (15) طفلا، وبدأ التطبيق الفعلي للتجربة يوم الأحد بتاريخ 1/11/2020 وانتهى يوم الأحد بتاريخ 3/1/2021.
أدوات البحث:
تم استخدام بعض الاستراتيجيات منها:
1- برنامج علاجي يضم مجموعة من الألعاب والقصص.
2- اتسمت الاداة بالصدق والثبات والموضوعية، ومناسبتها لإعمار الأطفال وصلاحيتها في تنمية المهارات الاجتماعية.
الوسائل الاحصائية:
1- استخدام اختبار مربع كاي.
2- الاختبار التائي لعينتين مستقلتين.
3- الاختبار التائي لعينتين مترابطتين.
واظهرت النتائج وجود فروق لصالح المجموعة التجريبية، وصالح الاختبار البعدي، وعلى هذا الاساس قدمت العديد من التوصيات والمقترحات.
1- لا توجد فروقً ذات دلالة إحصائية في مستوى تنمية المهارات الاجتماعية في الاختبار البعدي بين المجموعتين (التجريبية والضابطة).
2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تنمية المهارات الاجتماعية بين الاختبارين (القبلي والبعدي) للمجموعة التجريبية.
حدود البحث:
اقتصر البحث على عيّنة من أطفال الروضة (مرحلة التمهيدي) في مركز مدينة الموصل للعام الدراسي 2020/2021 الذين تقع أعمارهم ما بين (4-5) سنوات، وسوف يطبق عليهم (البرنامج).
© THIS IS AN OPEN ACCESS ARTICLE UNDER THE CC BY LICENSE. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
العيّنة:
تم اختيار روضة الاشبال وروضة النسائم وتم تقسيمهم على مجموعتين ضابطة وتجريبية. وطبق المقياس على المجموعة التجريبية والتي كان عددها (15) طفلا، وبدأ التطبيق الفعلي للتجربة يوم الأحد بتاريخ 1/11/2020 وانتهى يوم الأحد بتاريخ 3/1/2021.
أدوات البحث:
تم استخدام بعض الاستراتيجيات منها:
1- برنامج علاجي يضم مجموعة من الألعاب والقصص.
2- اتسمت الاداة بالصدق والثبات والموضوعية، ومناسبتها لإعمار الأطفال وصلاحيتها في تنمية المهارات الاجتماعية.
الوسائل الاحصائية:
1- استخدام اختبار مربع كاي.
2- الاختبار التائي لعينتين مستقلتين.
3- الاختبار التائي لعينتين مترابطتين.
واظهرت النتائج وجود فروق لصالح المجموعة التجريبية، وصالح الاختبار البعدي، وعلى هذا الاساس قدمت العديد من التوصيات والمقترحات.
Keywords
الألعاب والقصص
المهارات الاجتماعية