Abstract
This research aims to demonstrate the effect of strategic alignment on achieving entrepreneurial performance. . The research community included four factories belonging to the Southern General Cement Company in Najaf and Holy Karbala. The research sample amounted to (200) individuals of officials in the company's laboratories in its technical and administrative departments. The questionnaire was used as a main tool in collecting data and information needed for the research. For the purpose of data analysis and statistical treatment، the research relied on a set of statistical methods available in the two programs (SPSS V.24; Amos V.23). The research reached a set of conclusions، the most important of which is the existence of a correlation and impact of statistical significance between the dimensions of strategic alignment and entrepreneurial performance، and finally the research concluded with a set of recommendations، the most important of which is the necessity of investing the positive impact to eliminate strategic alignment in the leadership performance through the researched company's laboratories developing proactive plans Deepening the job awareness of the sample to take advantage of these practices to exclude strategic alignment in enhancing entrepreneurial performance .
Keywords
Strategic alignment، entrepreneurial performa
Abstract
يهدف هذا البحث الى بيان تأثير التراصف الستراتيجي في تحقيق الأداء الريادي اذ اشتمل مجتمع البحث على أربع معامل تابعة للشركة العامة للسمنت الجنوبية في النجف وكربلاء المقدسة وبلغت عينة البحث (200) فرد من المسؤولين في معامل الشركة في أقسامها الفنية والإدارية . وعن طريق متغير التراصف الستراتيجي بأبعاده الفرعية المتمثلة بـ( الاتصالات والمقدرة والقيمة والحاكمية والشراكة والبنى التحتية والمهارات ) في تحقيق متغير الأداء الريادي والمتكون من الابعاد الاتية ( الشبكات والموارد المكتسبة والابداعات المتحققة وانشطة نقل التكنولوجيا والأنشطة العرضية والناشئة الجديدة ) و جرى قياس متغيرات الدراسة بمقياس التراصف الستراتيجي ومقياس الأداء الريادي في الجانب العملي من الدراسة جرى تفصيلهما ، استُخدِمت الاستبانة كأداة رئيسة في جمع البيانات والمعلومات اللازمة للبحث. ولغرض تحليل البيانات ومعالجتها إحصائيا اعتمد البحث على مجموعة من الأساليب الإحصائية المتوفرة في البرنامجين (SPSS V.24 ; Amos V.23). توصل البحث إلى مجموعة من الاستنتاجات تمثل أهمها بوجود علاقتي ارتباط وتأثير ذات دلالة معنوية إحصائية بين أبعاد التراصف الستراتيجي والأداء الريادي ، وأخيرا اختتم البحث بمجموعة من التوصيات تمثل أهمها بضرورة استثمار التأثير الايجابي لإبعاد التراصف الستراتيجي في الأداء الريادي عن طريق قيام معامل الشركة المبحوثة بوضع الخطط الاستباقية وتعميق الوعي الوظيفي لدى العينة للإفادة من تلك الممارسات الخاصة بإبعاد التراصف الستراتيجي في تعزيز الأداء الريادي.
Keywords
التراصف الستراتيجي ، الأداء الريادي ، الشر