Abstract
The current study endeavours to trace the most
salient technique in the poeticism of the poet ,Hamad
Mahmood Dukhi , convergence –divergence technique
ramifying into two axes , the first tends to be pertinent
to structure . Here the poet transpires the sense of
suspense in light of divergence as there is periphrasis the
interlocutor never takes cognizance of and reverts into the
acts of justification to trigger the convergence, poeticism,
which is of a text response level.
In his poeticism such a technique sprouts into shades
of portrayals; no sooner does it vanish than there could
be another , it runs as an act of propagation : since it is a
poetic sinew , it surpasses all the frontiers of expectation
to seal a poetic landmark tantalizing the interlocutor to
sail in justification and prospection .
For much efficacy the study dissects the Al-Hussein,
a poem, into its mere structure to fathom the poeticism
of Hamad Dukhi. Without doubt , the poet falls under the
spell of imam Al-Hussein and casts into admiration and
veneration in light of human perfection . Such grants him
a pragmatic precocity , prolific justification resuscitating
the response : the efficacy of the meant technique prevails
in the text.
salient technique in the poeticism of the poet ,Hamad
Mahmood Dukhi , convergence –divergence technique
ramifying into two axes , the first tends to be pertinent
to structure . Here the poet transpires the sense of
suspense in light of divergence as there is periphrasis the
interlocutor never takes cognizance of and reverts into the
acts of justification to trigger the convergence, poeticism,
which is of a text response level.
In his poeticism such a technique sprouts into shades
of portrayals; no sooner does it vanish than there could
be another , it runs as an act of propagation : since it is a
poetic sinew , it surpasses all the frontiers of expectation
to seal a poetic landmark tantalizing the interlocutor to
sail in justification and prospection .
For much efficacy the study dissects the Al-Hussein,
a poem, into its mere structure to fathom the poeticism
of Hamad Dukhi. Without doubt , the poet falls under the
spell of imam Al-Hussein and casts into admiration and
veneration in light of human perfection . Such grants him
a pragmatic precocity , prolific justification resuscitating
the response : the efficacy of the meant technique prevails
in the text.
Abstract
حاول البحث رصد تقنية من أظهر تقنيات شعرية الشاعر الدكتور حمد محمود
الدوخي؛ وهي تقنية التأزم والانفراج، التي تتوزع على محورين؛ يحصل أولهما على
مستو بنية النص، حين يتق ّ صد الشاعر بث بؤرة توتر، ُ يعرض فيها الانزياح،
وهو خروج على النمط المتداول في تل ّ قي الن ّ ص الشعري، وما دام هذا الانزياح
معروض ً ا، من دون أن ينبري له متلقي النص، مصحح ً ا له، ليعود به إلى تأويل
ينتفي به ذلك الانزياح، محدثا الانفراج الذي ينتمي به النص إلى الشعرية، وهو ما
يحص عادة على مستو تلقي النص.
وفي شعرية حمد الدوخي، تنبجس هذه التقنية لتع ّ بر عن نفسها في أكثر من
تجلٍّ، وتتوالى على النحو الذي ما إن يغادرنا فيه مكمن لها، حتى يلقانا غيره، وكأنها
تتناسل، ولأنها عصب شعري نابض، فإنها ستط ّ وح بالنص إلى مديات قصية مس ّ جلة
له امتيازا شعريا، يح ّ فز المتلقي على التلذذ برحلة ش ّ يقة من التأويل والاستكشاف.
وقد اختار البحث قصيدة (الحسين) عليه السلام لتكون ميدانا للكشف عن
فاعلية تلك التقنية في شعرية الشاعر حمد الدوخي، ولا شك في أن وقوع الشاعر
تحت ضغط الانبهار بشخصية الإمام، وكون تلك تلك الشخصية قد بلغت
بصاحبها الغاية في سم ّ و المنزلة، والذروة في الكمال الإنساني، فقد أتاح ذلك لنص
الشاعر ثراء دلاليا، وفضاء تأويليا خصبا أنعش التل ّ قي، فضلا عن الخصوبة التي
تجود بها تلك التقنية موضوع البحث.
الدوخي؛ وهي تقنية التأزم والانفراج، التي تتوزع على محورين؛ يحصل أولهما على
مستو بنية النص، حين يتق ّ صد الشاعر بث بؤرة توتر، ُ يعرض فيها الانزياح،
وهو خروج على النمط المتداول في تل ّ قي الن ّ ص الشعري، وما دام هذا الانزياح
معروض ً ا، من دون أن ينبري له متلقي النص، مصحح ً ا له، ليعود به إلى تأويل
ينتفي به ذلك الانزياح، محدثا الانفراج الذي ينتمي به النص إلى الشعرية، وهو ما
يحص عادة على مستو تلقي النص.
وفي شعرية حمد الدوخي، تنبجس هذه التقنية لتع ّ بر عن نفسها في أكثر من
تجلٍّ، وتتوالى على النحو الذي ما إن يغادرنا فيه مكمن لها، حتى يلقانا غيره، وكأنها
تتناسل، ولأنها عصب شعري نابض، فإنها ستط ّ وح بالنص إلى مديات قصية مس ّ جلة
له امتيازا شعريا، يح ّ فز المتلقي على التلذذ برحلة ش ّ يقة من التأويل والاستكشاف.
وقد اختار البحث قصيدة (الحسين) عليه السلام لتكون ميدانا للكشف عن
فاعلية تلك التقنية في شعرية الشاعر حمد الدوخي، ولا شك في أن وقوع الشاعر
تحت ضغط الانبهار بشخصية الإمام، وكون تلك تلك الشخصية قد بلغت
بصاحبها الغاية في سم ّ و المنزلة، والذروة في الكمال الإنساني، فقد أتاح ذلك لنص
الشاعر ثراء دلاليا، وفضاء تأويليا خصبا أنعش التل ّ قي، فضلا عن الخصوبة التي
تجود بها تلك التقنية موضوع البحث.