Abstract
The science of reading is regarded to be one of important sciences from the important sciences of fundamentalists and interpreters and all scientists of the Islamic nation, and this study deserves to be noticed since it can have connection with meaning. does not end, and here we students of science try to catch up with these scientists perhaps we contribute a little, or have the benefit of their knowledge that they left us, gold helped me to carry out this study, asking the Almighty to make it in the balance of our advantages, although it is the effort of the study focused on words that are not read in two different ways . the study also concentrated on the Quranic words in which kissaey differs with hamza on them , so as not to weigh the margins, and i explained the approval readings and infraction of Al-imam Al-kissaey In the margin According to the need the study is divided into two topics: the first one is the Basie element of the study , the second is concerned with words and the way they are reading of the margin to clarify, and attributed Quranic readings to their sources, with extraction the Quranic verses in the margin as the habit of researchers, and the most important results of the research that what is contrary to readers each other is the facilitation that Allah gave to this nation, and not the weakness or abnormality of those reading .
The Study depended on honest sourees besides other colleagus helped the researcher in different ways, s as t carry out the study . the study also proved that the selective words from the Quran were relevant to the corect way which was followed by the most important icnowled geables in correct Readings of the Quranic Words .
The Study depended on honest sourees besides other colleagus helped the researcher in different ways, s as t carry out the study . the study also proved that the selective words from the Quran were relevant to the corect way which was followed by the most important icnowled geables in correct Readings of the Quranic Words .
Keywords
correct reading
hadith frequence
in correct reading
reading citation
Sciences of Quran
Abstract
الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على سيدنا ونبينا محمد ، وعلى آله وصحبه اجمعين .
وبعد :
فإن علم التجويد هو من العلوم الشرعية التي تلقّاها المسلمون من الرسول واهتموا بتلاوتها في عهده وفي عهد الخلفاء الراشدين ، وعندما أرسل الخليفة عثمان بن عفان المصاحف الى الامصار أرسل الى كل مصر قارئ يُعَلِّم الناس تلاوة القرآن لأن هذا العلم لا يؤخذ الاّ بالمشافهة والتلقي ، فبرع على ايديهم علماء نقلوا لنا القراءة عن النبي ، ومن هؤلاء العلماء الإمام حمزة بن حبيب بن عمارة الزيات، أبو عمارة الكوفي، ، أخرج له الامام مسلم، والأربعة، أخذ القراءة عرضا عن الأعمش والإمام جعفر بن محمد الصادق وابن أبي ليلى وحمران بن أعين. وروى عن الحكم وعدي بن ثابت وحبيب بن أبي ثابت وطلحة بن مطرف. وأخذ القراءة عنه إبراهيم بن أدهم وسفيان الثوري وشريك بن عبد الله وعلي بن حمزة الكسائي وغيرهم. وروى عنه يحيى بن آدم وحسين الجعفي وخلق. وإليه المنتهى في الصدق والورع والتقوى، وإليه صارت الامامة في القراءة بعد عاصم والأعمش. وكان إماما حجة ثقة ثبتا رضيا وله توثيق عند ابن معين في التاريخ، وذكره ابن حبان في الثقات مات سنة (158ه)( ).
وممن أًشيرَ إليهم بالبنان علي بن حمزة الكسائي ، وهو أبو الحسن علي بن حمزة بن عبد الله بن عثمان، مولى بني أسد، النحوي أحد الأئمة في القراءة والنحو واللغة، وأحد السبعة القراء المشهورين، وهو من أهل الكوفة استوطن بغداد وروى الحديث وصنف الكتب ، روى الكسائي عن أبي بكر ابن عياش وحمزة الزيات وابن عيينة وغيرهم وروى عنه الفراء وأبو عبيد القاسم بن سلام وغيرهما. وتوفي سنة (189ه) بالري( ).
وبعد :
فإن علم التجويد هو من العلوم الشرعية التي تلقّاها المسلمون من الرسول واهتموا بتلاوتها في عهده وفي عهد الخلفاء الراشدين ، وعندما أرسل الخليفة عثمان بن عفان المصاحف الى الامصار أرسل الى كل مصر قارئ يُعَلِّم الناس تلاوة القرآن لأن هذا العلم لا يؤخذ الاّ بالمشافهة والتلقي ، فبرع على ايديهم علماء نقلوا لنا القراءة عن النبي ، ومن هؤلاء العلماء الإمام حمزة بن حبيب بن عمارة الزيات، أبو عمارة الكوفي، ، أخرج له الامام مسلم، والأربعة، أخذ القراءة عرضا عن الأعمش والإمام جعفر بن محمد الصادق وابن أبي ليلى وحمران بن أعين. وروى عن الحكم وعدي بن ثابت وحبيب بن أبي ثابت وطلحة بن مطرف. وأخذ القراءة عنه إبراهيم بن أدهم وسفيان الثوري وشريك بن عبد الله وعلي بن حمزة الكسائي وغيرهم. وروى عنه يحيى بن آدم وحسين الجعفي وخلق. وإليه المنتهى في الصدق والورع والتقوى، وإليه صارت الامامة في القراءة بعد عاصم والأعمش. وكان إماما حجة ثقة ثبتا رضيا وله توثيق عند ابن معين في التاريخ، وذكره ابن حبان في الثقات مات سنة (158ه)( ).
وممن أًشيرَ إليهم بالبنان علي بن حمزة الكسائي ، وهو أبو الحسن علي بن حمزة بن عبد الله بن عثمان، مولى بني أسد، النحوي أحد الأئمة في القراءة والنحو واللغة، وأحد السبعة القراء المشهورين، وهو من أهل الكوفة استوطن بغداد وروى الحديث وصنف الكتب ، روى الكسائي عن أبي بكر ابن عياش وحمزة الزيات وابن عيينة وغيرهم وروى عنه الفراء وأبو عبيد القاسم بن سلام وغيرهما. وتوفي سنة (189ه) بالري( ).
Keywords
التواتر
القراءة الشاذة.
القراءة الصحيحة
سند القراءة
علوم القران