Abstract
The principle of separation of powers is of great importance, as it is considered the
cornerstone of democratic systems because it contributes to protecting freedoms and limiting
authoritarian tyranny, as well as achieving legitimacy and establishing the legal state and
highlighting the benefits of dividing state functions, dividing work and increasing effectiveness.
However, its application differs according to the nature and form of representative democracy. It
may take the form of a presidential representative system, or it may take the form of a
parliamentary system (a system of representative assembly government), and each of these three
forms represents representative democracy. However, despite the importance of this principle,
the Iraqi constitutions have not explicitly stipulated it except in the Law of State Administration
for the Transitional Period and the Constitution of the Republic of Iraq of 2005.
cornerstone of democratic systems because it contributes to protecting freedoms and limiting
authoritarian tyranny, as well as achieving legitimacy and establishing the legal state and
highlighting the benefits of dividing state functions, dividing work and increasing effectiveness.
However, its application differs according to the nature and form of representative democracy. It
may take the form of a presidential representative system, or it may take the form of a
parliamentary system (a system of representative assembly government), and each of these three
forms represents representative democracy. However, despite the importance of this principle,
the Iraqi constitutions have not explicitly stipulated it except in the Law of State Administration
for the Transitional Period and the Constitution of the Republic of Iraq of 2005.
Abstract
لمبدأ الفصل بين السلطات أهمية كبيرة فهو يعد حجر الزاوية في الأنظمة الديمقراطية لأنه يسهم في حماية الحريات والحد من
الاستبداد السلطوي وكذلك يسهم في تحقيق المشروعية وقيام الدولة القانونية وفي ابراز فوائد تقسيم وظائف العمل و زيادة
الفاعلية .الا ان تطبيقه يختلف باختلاف طبيعة وشكل الديمقراطية النيابية السائدة في الدولة والمتلائمة مع أوضاعها وظروفها
باعتبار أن الديمقراطية النيابية قد تأخذ شكل النظام النيابي البرلماني وقد تأخذ شكل النظام النيابي الرئاسي وقد تأخذ شكل النظام
النيابي المجلسي (نظام حكومة الجمعية النيابية) وكل شكل من هذه الأشكال الثلاثة يمثل الديمقراطية النيابية. ولكن بالرغم من
أهمية هذا المبدأ إلا إن الدساتير العراقية لم تنص عليه صراحة إلا في قانون إدارة الدولة للمرحلة الانتقالية و دستور جمهورية
العراق لسنة د..
الاستبداد السلطوي وكذلك يسهم في تحقيق المشروعية وقيام الدولة القانونية وفي ابراز فوائد تقسيم وظائف العمل و زيادة
الفاعلية .الا ان تطبيقه يختلف باختلاف طبيعة وشكل الديمقراطية النيابية السائدة في الدولة والمتلائمة مع أوضاعها وظروفها
باعتبار أن الديمقراطية النيابية قد تأخذ شكل النظام النيابي البرلماني وقد تأخذ شكل النظام النيابي الرئاسي وقد تأخذ شكل النظام
النيابي المجلسي (نظام حكومة الجمعية النيابية) وكل شكل من هذه الأشكال الثلاثة يمثل الديمقراطية النيابية. ولكن بالرغم من
أهمية هذا المبدأ إلا إن الدساتير العراقية لم تنص عليه صراحة إلا في قانون إدارة الدولة للمرحلة الانتقالية و دستور جمهورية
العراق لسنة د..