Abstract
This research article sheds lights on the attitudes of the Baḥrᾱnī Investigator in the Encyclopedia Of The Jurisprudent and Traditional Narration through his evaluation of the approach of Šayḫ ͑Alī Bin Bᾱbawayh Al- Qumī and his son A- Ṣadūq in their thinking heritage. In addition, the article treats Ṣᾱḥib Al- Ğawᾱhir's opinions on the solutions introduced by A- Šayḫ A- Ṭūsī to lessen the anachronism phenomenon that deeply appeared in our jurisprudential accounts.
The research, handles Baḥrᾱni's understanding Al- Sayed Al- Murtaḍa's approach in his ʾIǧtihᾱd Reasoning studies of the accounts and their role in Al- Murtaḍa's Jurisprudential Organization.
Moreover, this study searches Baḥrᾱnī's vision of ͑Amᾱr Bin Mūsa A- Sᾱbᾱṭī's accounts. This vision resulted in an idea that the phenomenon of the unilateralism highly overwhelmed over the accounts that were collected by ʾIbn ͑Amᾱr. Consequently, there is no way to argue ʾIbn ͑Amᾱr uniqueness in his elicitation which contradicts the other trustworthy narrators. Furthermore, the article deals with the evaluation of Ṣᾱḥib Al- Ğwᾱhir's evaluation of the four books of Fiqh Jurisprudence as well as the book of the Fiqh of Imām A- Riḍā (pbuh), Al- Ğa͑faryāt and Da͑āʾim Al- ʾIslām.
The research, handles Baḥrᾱni's understanding Al- Sayed Al- Murtaḍa's approach in his ʾIǧtihᾱd Reasoning studies of the accounts and their role in Al- Murtaḍa's Jurisprudential Organization.
Moreover, this study searches Baḥrᾱnī's vision of ͑Amᾱr Bin Mūsa A- Sᾱbᾱṭī's accounts. This vision resulted in an idea that the phenomenon of the unilateralism highly overwhelmed over the accounts that were collected by ʾIbn ͑Amᾱr. Consequently, there is no way to argue ʾIbn ͑Amᾱr uniqueness in his elicitation which contradicts the other trustworthy narrators. Furthermore, the article deals with the evaluation of Ṣᾱḥib Al- Ğwᾱhir's evaluation of the four books of Fiqh Jurisprudence as well as the book of the Fiqh of Imām A- Riḍā (pbuh), Al- Ğa͑faryāt and Da͑āʾim Al- ʾIslām.
Abstract
تعرّض البحث لدراسة مواقف المحقّق البحرانيّ في موسوعة الحدائق الناضرة من آراء القدامی من فقهائنا ومحدّثینا ومناهجهم في الأبحاث الحدیثیّة والفقهية کتقویمه لمنهج الشیخ عليّ بن بابویه وولده الصدوق في تراثهم، وکذلك موقفه من الحلول الّتي قدّمها الشیخ الطوسيّ مستهدفًا التخفیف من وطأة ظاهرة التعارض الّتي خَیَّمَت علی كثیرٍ من روایاتنا الفقهیّة.
وفي السیاق نفسه تعرّض البحث لقراءة صاحب الحدائق لمنهج السیّد المرتضی في دراساته الاجتهادیّة؛ موضّحًا کیفیّة تعاطیه مع الروایات وأثرها في منظومة المرتضی الفقهیّة.
ویعالج البحرانيّ بین الفینة والأخری روايات عمّار بن موسی الساباطيّ؛ لیخلص أخیرًا إلی أنّ ظاهرة التفرّد والشذوذ طغت علی كثیرٍ من روایات عمّار، ومن ثمّ فلا یمكننا أن نتذرّع بما تفرّد به عمّار في عملیّة الاستنباط إذا عارض روایات غیره من الثقات.
وإلی جانب ذلك فقد تطرّقنا إلی تقییم صاحب الحدائق لعدد من مصادرنا الحدیثیّة والفقهيّة من نحو الكتب الأربعة، وکتاب فقه الرضا، والجعفریّات، ودعائم الإسلام.
وفي السیاق نفسه تعرّض البحث لقراءة صاحب الحدائق لمنهج السیّد المرتضی في دراساته الاجتهادیّة؛ موضّحًا کیفیّة تعاطیه مع الروایات وأثرها في منظومة المرتضی الفقهیّة.
ویعالج البحرانيّ بین الفینة والأخری روايات عمّار بن موسی الساباطيّ؛ لیخلص أخیرًا إلی أنّ ظاهرة التفرّد والشذوذ طغت علی كثیرٍ من روایات عمّار، ومن ثمّ فلا یمكننا أن نتذرّع بما تفرّد به عمّار في عملیّة الاستنباط إذا عارض روایات غیره من الثقات.
وإلی جانب ذلك فقد تطرّقنا إلی تقییم صاحب الحدائق لعدد من مصادرنا الحدیثیّة والفقهيّة من نحو الكتب الأربعة، وکتاب فقه الرضا، والجعفریّات، ودعائم الإسلام.